تابستان پاییزی در پایتخت

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

هوا از امروز دوباره گرم می‌شود غافلگیری تهرانی‌ها از باران و سرمای تابستانی

برف در ارتفاعات طالقان و کلاردشت

هوا از امروز دوباره گرم می‌شود

دنیای اقتصاد- همزمان با بارش شدید باران و کاهش دما در پایتخت، ساکنان بخش‌هایی از نواحی شمالی کشور و نیز دامنه‌های شمالی البرز با بارش برف و راه افتادن سیل غافلگیر شدند. تغییرات جوی که از دو روز گذشته مناطق شمالی و غربی کشور را تحت تاثیر قرار داده، باعث کاهش محسوس دما و باراش باران در تهران شد و البته برخی از مناطق شمالی کشور را هم سفیدپوش کرد. در همین حال، منطقه رودبار کهنوج کرمان هم به علت بارش باران شاهد راه افتادن سیل و وارد آمدن خسارت به منازل مسکونی بود. سازمان هواشناسی با این حال اعلام کرده است که از امروز به بعد افزایش ۵ درجه‌ای دما را در نیمه شمالی کشور تجربه خواهیم کرد. همچنین برای نیمه جنوبی کشور افزایش ۳ درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود. این در شرایطی است که به گفته مسوولان هواشناسی کاهش چندین درجه‌ای دما و بارش باران در این فصل از سال در پایتخت دست‌کم در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

کاهش بی‌سابقه دما طی ۵۰ سال گذشته

مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به شرایط آب و هوایی نادر روزهای اخیر در تهران گفت: میزان بارندگی و کاهش دمای تهران طی ۵۰ سال گذشته در تابستان بی‌سابقه بوده است. عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهارکرد: کمینه دمای هوای تهران ۱۴ درجه سانتیگراد و میزان بارندگی آن ۸ میلیمتر تا صبح دیروز گزارش شد که در ۵۰ سال گذشته در فصل تابستان بی‌سابقه بوده است.

افزایش دما از امروز

با این حال، پرویز رضازاده، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از امروز در تهران افزایش ۳ تا ۴ درجه‌ای دما نسبت به روزهای گذشته پیش‌بینی می‌شود. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تا پایان هفته روند افزایش تدریجی دما اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: تا دیروز کاهش دما در نیمه شمالی کشور ادامه داشت؛ ولی از روز سه‌شنبه به بعد افزایش ۵ درجه‌ای دما را در نیمه شمالی کشور تجربه خواهیم کرد. همچنین برای نیمه جنوبی کشور افزایش ۳ درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود.

برف در ارتفاعات کلاردشت و طالقان

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، بارش برف سنگین با حجم ۵۰ سانتی متر در منطقه گردشگر پذیر کلاردشت طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

علی فرضی، رییس پایگاه کوهنوردی کلاردشت بارش برف تا ارتفاع دو هزار و ۳۰۰ متری و بارش شدید باران طولانی در این فصل را کم سابقه اعلام کرد.از سوی دیگربسیاری از خیابان‌ها و معابر عمومی کلاردشت، دچار آب‌گرفتگی شده و خسارات فراوانی به باغات و خانه‌های شهری و روستایی منطقه وارد آمده که میزان خسارات پس از برآورد کارشناسان اعلام خواهد شد.

مازندران طی روزهای اخیر شاهد کاهش محسوس دما، بارش شدید باران در کوهپایه و برف در ارتفاعات بوده که این بارش شدید، موجب رنجش خاطر کشاورزان و نابودی محصول برنج آنان شده است. در همین حال برف تابستانی ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز در شهرستان طالقان را هم سفیدپوش کرد.

به گزارش مهر، بارش برف که از ساعات اولیه دوشنبه (دیروز) و در پی افت شدید دما آغاز شده بود، ارتفاعات شمالی طالقان را سفید پوش کرد. بر اساس این گزارش در ارتفاعات پایین‌تر و در روستاها بارش باران با افت دما همراه بود.

سیل در «رودبار» کرمان

همچنین مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع سیل در منطقه «رودبار» کهنوج در استان کرمان گفت: وقوع سیل در این منطقه ۵۵ خانوار را آواره کرد. حمید درخشان در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه بارندگی روز یکشنبه گذشته سبب وقوع سیل در شهرستان «کهنوج» در استان کرمان شد، گفت: امدادگران در ارزیابی مناطق حادثه‌دیده دریافتند که دو روستای «مختارآباد» و «آبسردوئیه» بیشترین خسارات ناشی از وقوع سیل را داشته‌اند و در این حادثه ۵۵ خانوار آسیب‌دیده و امدادگران توانستند ۲۷۵ نفر را از سیل رود بار نجات دهند.

افزایش ۱۰۰ درصدی تصادفات رانندگی

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران گفت: حجم زیاد بارش باران، همزمانی ساعت پیک ادارات و کسبه و بازار، لغزندگی معابر، احتیاط خودروها و حرکت آهسته‌تر آنها و تصادفات و سوانح رانندگی سبب شد که دیروز ترافیک صبحگاهی تهران سنگین باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، همایون فتاحی با بیان اینکه از ساعات اولیه صبح دیروزتمامی نیروهای خدمات شهری و نمایندگان دستگاه‌های مسوول در مدیریت ترافیک در مرکز کنترل ترافیک حضور یافتند، افزود: اقدامات لازم جهت رفع آبگرفتگی در برخی نقاط و رسیدگی به سوانح و تصادفات در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گرفت.

مدیر مرکز کنترل ترافیک گفت: همچنین در اثر لغزندگی معابر و بارش باران شاهد افزایش ترافیک بودیم به گونه‌ای که تصادفات دیروز ۱۰۰ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته است.

پارک ساعی تهران، دیروز/ عکس: آکو سالمی