جزئیات بازدید معاون دبیرکل آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: بازدید هرمن ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران در چارچوب گفت‌وگوها و همکاری‌های سازنده ایران و آژانس انجام شد.

سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفته گذشته هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمن ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها به همراه معاونانش و به دعوت ایران از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کردند. او در پاسخ به این که این بازدید در چه چارچوبی انجام شده است؟ اظهار کرد: متعاقب دیدار فریدون عباسی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در وین، معاون وی در امور پادمان‌ها و به دعوت ایران از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کرد.

نماینده دائم ایران در آژانس با بیان این که این بازدید در هفته گذشته و طی پنج روز انجام شد، اظهار کرد: در حاشیه این بازدید هیات آژانس با رییس سازمان انرژی اتمی ملاقات و گفت‌وگوهایی درباره نحوه پرداختن به برخی از سوالات آژانس داشتند.

وی که هیات آژانس را در سفر به تهران و بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان در هفته گذشته همراهی کرده است، ادامه داد: هیات آژانس از تاسیسات غنی‌سازی نطنز، فردو، نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات هسته‌ای اصفهان مربوط به تبدیل اورانیوم و نیز کارخانه تولید میله‌های سوخت و نیز رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کردند.

نماینده دائم ایران در آژانس در پاسخ به این که گزارش مدیرکل آژانس تا دو هفته دیگر به طور غیررسمی درباره ایران منتشر خواهد شد آیا این بازدید و اقدامات ایران و آژانس در گزارش لحاظ خواهد شد؟ گفت: بدون شک در گزارش مدیرکل این بازدید مهم منتشر خواهد شد.

سلطانیه تصریح کرد: این گام‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران نشان از پاکدستی و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها و سیاست‌های شفاف هسته‌ای کشورمان و در چارچوب گفت‌وگوهای سازنده آژانس با مقامات ایران صورت می‌گیرد که پیامی روشن برای جامعه بین‌الملل مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

او با اشاره به دیگر جزئیات این بازدید از سوی معاون آمانو در امور پادمان‌ها گفت: همچنین به درخواست آژانس اجازه بازدید از سایت مربوط به تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ‌ها نیز از سوی ایران داده شد که این بازدید توسط معاون امور پادمان آژانس نشانگر همکاری‌های کاملا شفاف ایران با آژانس است. معاون آمانو در طول این بازدید از همکاری و تعامل شفاف ایران با آژانس ابراز خرسندی کرد و پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های کشورمان را ستود.