جلیلی: پیشنهادهای دوستان روسی ما می‌تواند بستر آغاز گفت‌وگو برای همکاری‌ باشد

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: آیا امروز جزئیات طرح گام به گام روسیه برای احیای مذاکرات ایران و ۱+۵ مشخص می‌شود؟ علی اکبر صالحی، وزیر خارجه شب گذشته در حالی آماده سفر به مسکو شد که دیروز صبح رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ایران هنوز طرح گام به گام روسیه برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را به طور کامل و رسمی دریافت نکرده است. اظهارات دیروز مهمانپرست نیز در حالی مطرح شد که طی دو روز گذشته نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در تهران با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ایران دو بار مذاکره کرد.

با برگزاری دو دور مذاکره میان جلیلی و پاتروشف این انتظار در محافل سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شد که جزئیات طرح گام به گام روسیه به مقامات ایران رسما اعلام شود. طرحی که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در روز‌‌های آخر تیرماه سال جاری در جریان سفر به واشنگتن درباره پرونده هسته‌ای کشورمان و احیای مذاکرات ایران و ۱+۵ که از بهمن ماه سال گذشته متوقف شده، پیشنهاد کرد. لاوروف گفته است: بر اساس این طرح، سوالات غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد و به موازات آن، ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، به علاوه آلمان) به طور تدریجی و گام به گام تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهد.

بستر«گفت‌وگو برای همکاری»

دیروز اما دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از دور دوم گفت و گو با همتای روسی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و سخن گفت. جلیلی اگر چه هیچ‌گاه از عبارت «طرح گام به گام» استفاده نکرد، اما گفت: پیشنهادهای دوستان روسی ما می‌تواند بستری برای آغاز گفت و گو برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ ویژه در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.

آن چنان که واحد مرکزی خبر گزارش داده است، جلیلی اظهار کرد: فکر می‌کنم طیف گسترده‌ای که در برابر ایران و روسیه برای همکاری وجود دارد مشخص است و ما بر اساس تهدیدها و منافع مشترک عرصه‌های خوب همکاری را پیش رو داریم.

وی با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد و مدودف، سفر همتای روسی خود به تهران و نیز سفر صالحی به مسکو، این دیدارها و سفرها را نشانی از حرکت جدید و تحرک بیشتر در مناسبات دو کشور ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران و روسیه نگاه‌های مشترک خوبی دارند، گفت: این نگاه‌ها و نقاط مشترک می‌تواند بسترهای همکاری فراهم آورد که امیدواریم در آینده نزدیک از بالقوه به بالفعل تبدیل شود و شاهد ثمرات آن باشیم.

جلیلی تصریح کرد: «گفت‌وگو برای همکاری» و راهبرد گفت‌وگو- همکاری، می‌تواند راهبرد خوبی باشد و رویکرد جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته گفت‌وگو برای همکاری است.

وی گفت: ما و شش کشور (گروه ۱+۵) به عنوان هفت کشور می‌توانیم زمینه همکاری‌ها را از طریق این راهبرد شکل دهیم.

تداوم همکاری هسته‌ای با روس‌ها

جلیلی افزود: امروز همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با روس‌ها داریم که نمونه آن در قالب نیروگاه اتمی بوشهر است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در دیدارهایم با آقای پاتروشف تاکید کردیم که این همکاری‌ها در زمینه‌های دیگر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دنبال شود. جلیلی گفت: در این سفر در زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو دور گفت‌وگوهای مفصل و خوبی داشتیم.

طرح گام به گام را دریافت نکرده‌ایم

در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود درباره طرح گام به گام روسیه و اینکه آیا ایران این طرح را دریافت کرده و نظرش در این خصوص چیست؟ گفت که ایران هنوز طرح گام به گام روسیه برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را به طور کامل و رسمی دریافت نکرده است.

وی سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران را نیز در راستای توسعه همکاری‌های بلندمدت دوجانبه با توجه به اهمیت دو کشور و همسایگی ایران و روسیه عنوان کرد و افزود: مباحث مهمی که برای طراحی‌ همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی ایران و روسیه می‌تواند در دستور کار باشد و مرور تحولات منطقه‌ به ویژه تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و موضوعات بین‌المللی و همکار‌ی‌های چندجانبه از جمله مباحثی است که در این سفر مطرح می‌شود و طبیعی است با توجه به اهمیت دو کشور، رایزنی‌ها و تبادل هیات‌های مختلف صورت می‌گیرد.

اظهارات چند روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر اینکه طرح گام به گام روسیه دریافت شده است، سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی دستگاه دیپلماسی دراین باره گفت: پس معلوم می‌شود اطلاعات یک نفر دقیق نیست و طرح به طور رسمی دریافت نشده است.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سابقه روس‌ها آیا می‌توان در مورد طرح گام به گام به آنها اعتماد کرد؟ گفت: هر زمان طرح را دریافت کردیم، بررسی می‌کنیم که جزئیات آن چیست و نظراتمان را اعلام می‌کنیم.

بیانیه وزارت خارجه روسیه

در رابطه با سفر صالحی به مسکو، وزارت خارجه روسیه نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که صالحی در مسکو با سرگئی لاوروف درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره می‌کند. آن گونه که ایسنا به نقل از دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه گزارش داده است: علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه برای بازدید کاری وارد مسکو می‌شود و انتظار می‌رود در پایتخت روسیه مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود مورد بحث قرار دهد.

دیدار پاتروشف با صالحی

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ثبات همکاری بین دو کشور ایران و روسیه را برای هر دو طرف مفید دانست و افزود: امروز روسیه یک کشور باثبات و مستقلی است و هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ایران ندارد و همکاری‌ها احترام ما را به یکدیگر بیشتر می‌کند.به گزارش خبرگزاری مهر، نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه روز سه‌شنبه در تهران با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. صالحی در این دیدار ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص روابط با روسیه اظهار کرد: ما معتقدیم یک روسیه مقتدر و یک ایران مستقل می‌توانند در کنار همدیگر کانون قدرت، امنیت و ثبات در منطقه ایجاد کنند. صالحی ضمن استقبال از حرکت جدید روسیه در ارتباط با نزدیکی با ایران آن را طلیعه روشنی برای پایداری و تعمیق بیشتر روابط دانست و افزود: باید به‌دنبال روابط پایدار و راهبردی باشیم.وی اظهار امیدواری کرد، تعهداتی که طرفین برای یکدیگر ایجاد می‌کنند به‌گونه‌ای باشد که قادر به تامین آنها باشند.