درخواست آیت‌الله مهدوی کنی از جبهه پایداری: به سازوکار کمیته ۸+۷ پایبند باشید

دنیای اقتصاد - عدم شرکت نمایندگان جبهه پایداری در دو جلسه اخیر کمیته ۸+۷ باعث شد تا آیت‌الله مهدوی کنی ضمن درخواست از این تشکل برای شرکت در جلسات ۸+۷ خواستار پایبندی جبهه پایداری به سازوکار کمیته ۸+۷ شود. اخیرا هم محمدرضا باهنر گفته بود که جلسه کمیته ۸+۷ با جبهه پایداری به نتیجه نرسیده است و قرار است جلسه‌ دیگری برگزار شود. به گفته باهنر «اصولگرایان در نشست‌های خود اعضای جبهه پایداری را دعوت کرده‌اند، ولی آنها گفته‌اند که یکسری سوال‌هایی دارند که باید به آن پاسخ داده شود، تا در این نشست‌ها شرکت کنند.» از طرف دیگر هم گفته می‌شود جبهه پایداری برای جریان اصولگرا یکسری شرط و شروطی از جمله افزایش سهم این جبهه گذاشته است. غلامعلی حدادعادل در مورد شرط و شروط‌ این جبهه گفته است که «بالاخره در هر صحبتی طرفین یک شرط و شروطی با هم دارند و این چیز عجیبی نیست.» اکنون با توجه به این موضع‌گیری‌ها از سوی اعضای جبهه پایداری و کمیته ۸+۷ اصولگرایان باید منتظر روزهای دشوار برای اتحاد این جریان سیاسی که در این دوره مجلس رقبای چندانی ندارند، باشیم.

در همین حال، رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تذکرات رهبر انقلاب مبنی بر نهی قبیله‌گرایی در میان مسوولان گفت: ممکن است در گروه یا مسوولیتی که بر عهده داریم سلایق خاصی وجود داشته باشد، ولی اگر می‌خواهیم کار جمعی کنیم باید فکر و اندیشه جمعی را سرلوحه قرار دهیم. آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تذکرات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کنار گذاشتن روح قبیلگی در فعالیت‌های سیاسی گفت: مسوول و فعالان سیاسی باید در فعالیت‌های گروهی و شخصی روح قبیلگی را کنار بگذارند و تنها به فکر و کار جمعی بپردازند. دبیر جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جبهه پایداری در جلسات آینده جبهه متحد اصولگرایان شرکت خواهد کرد یا نه، اظهار کرد: جبهه پایداری بناست که در جلسات آینده جبهه متحد اصولگرایان شرکت کند، البته این دوستان در دو جلسه قبلی شرکت نداشتند. آیت‌الله مهدوی کنی ضمن ابراز امیدواری نسبت به حضور نمایندگان این جبهه در جلسات آینده جبهه متحد اصولگرایان تاکید کرد: امیدوارم این دوستان به سازوکار ۸+۷ پایبند باشند. وی با اشاره به نقش نظارتی خود در جبهه متحد اصولگرایان گفت: من در این جلسات رهنمود کلی می‌دهم و به هیچ وجه در جزئیات این جلسات وارد نمی‌شوم.

حبیبی: با کسی که محوریت ۸+۷ را نپذیرد، مخالفیم

از سوی دیگر دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: هیچ محوریتی متقن‌تر از محوریت جامعتین وجود ندارد؛ بنابراین اصولگرایان برای وحدت آفرینی بیشتر تحت لوای جامعتین گام بردارند. محمد نبی حبیبی در گفت‌وگو با سایت خبری پانا (وابسته به وزارت آموزش و پرورش) در توصیه‌ای به اصولگرایان جهت وحدت بیشتر افزود: برای وحدت اصولگرایی هیچ محوریتی متقن‌تر از جامعتین وجود ندارد؛ بنابراین همه اصولگرایان برای دستیابی به وحدت بیشتر و رسیدن به یک سازوکار وحدت‌آفرین باید محوریت جامعتین را بپذیرند. دبیرکل موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات حسن بیادی که کمیته ۸+۷ را وحدت آفرین ندانسته است، تصریح کرد: کمیته ۸+۷ کمیته‌ای وحدت‌ساز است که تحت لوای جامعتین قدم بر می‌دارد؛ بنابراین با هر کسی که محوریت این کمیته را نپذیرد مخالفیم. وی در ادامه افزود: البته بیادی جزو اصولگرایانی است که محوریت جامعتین را رد نمی‌کند؛ ولی جبهه ایستادگی سلیقه‌هایی دارد که به دنبال اعمال آنها است. حبیبی در ادامه اذعان داشت: جبهه ایستادگی حرف‌هایی برای گفتن دارند که باید شنیده شوند؛ بنابراین معتقدیم پس از شنیدن حرف‌ها و مواضع این جبهه به طور یقین از محوریت آیت‌الله مهدوی کنی حمایت خواهند کرد. دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به عدم حضور نماینده جبهه پایداری در دومین جلسه متحد اصولگرایی اظهار داشت: جبهه پایداری نظراتی دارند که باید شنیده شود. البته اظهارنظر نهایی درباره سهم خواه بودن یا نبودن این جبهه را باید به اتمام جلسات و مذاکراتشان و همچنین شنیدن نتیجه نهایی جلساتشان موکول کنیم.

جلسه نمایندگان جبهه پایداری با کمیته داوری ۸+۷

در همین حال فارس خبر داده است که جلسه مشترک برخی از اعضای شاخص جبهه پایداری انقلاب اسلامی با کمیته داوری ۸+۷ برگزار شده است. بر اساس این گزارش، در این جلسه ۴ نفر از اعضای شاخص جبهه پایداری انقلاب اسلامی (حجت‌الاسلام والمسلمین آقا تهرانی، صادق محصولی، کامران باقری لنکرانی و غلامحسین الهام) و ۶ تن از اعضای کمیته داوری ۸+۷ (حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، حبیب‌الله عسگراولادی، غلامعلی حداد عادل و علی‌اکبر ولایتی) حضور داشتند. در این جلسه اعضای جبهه پایداری برخی ‌نظرات خود را درباره ۸+۷ بازگو کرده و مواردی را که در دو نامه به آیت‌الله مهدوی‌کنی ذکر کرده بودند، مورد تاکید قرار دادند. فارس تاکید کرده است که این جلسه در فضای صمیمی و با تاکید بر وحدت حداکثری میان اصولگرایان برگزار و مقرر شده است که پیشنهادهای اعضای جبهه پایداری به ۸+۷ در جلسات بعدی نیز مورد بررسی قرار گیرد.