باید بسیج شویم تا سوریه را استوار نگه‌داریم

عکس: آکو سالمی

نباید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که ناتو به سوریه حمله کند

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی که به مصر سفر کرده است، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در محل اقامت رییس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره به سوالات خبرنگاران مصری پاسخ گفت. وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه نباید بگذاریم سوریه طعمه آمریکا شود،‌ تصریح کرد: باید بسیج شویم تا سوریه را به عنوان مرکزی از مقاومت فلسطین استوار نگه‌داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق الاوسط مصر درباره دیدارهای بروجردی در قاهره و موضع وی در قبال حل مشکل در سوریه گفت: در این سفر با شخصیت‌های برجسته سیاسی و اجتماعی متعددی دیدار کردم، ولی چون سفر ما رسمی نبود و در مصر هم مجلسی وجود نداشت، به همین مقدار بسنده کردیم. در مورد سوریه ما در برابر دو انتخاب قرار داریم، اول اینکه سوریه را در دهان گرگی به نام آمریکا قرار دهیم و شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که ناتو به این بهانه علیه سوریه حمله کند که این بدین معناست که ما در جهان اسلام مصیبتی بر مصیبت‌های دیگرمان اضافه خواهیم کرد و این بر خلاف مصالح جهان اسلام است.

وی افزود: انتخاب دوم این است که در سوریه به پایان درگیری‌ها کمک کنیم و نباید از یاد ببریم که اصلاحات پیشنهادی دولت سوریه آن هم در کشوری که ده‌ها سال است نظام تک‌حزبی می‌باشد، پیشنهادهای قابل‌توجهی است. بنابراین ایران با اینکه سوریه طعمه آمریکا شود مخالف است و معتقدیم که مصالح امت اسلام حکم می‌کند که بسیج شویم تا سوریه را به عنوان مرکزی از مقاومت فلسطین استوار نگه‌داریم. ما نظریه آقای نبیل العربی در مورد گفت‌وگو و اصلاحات را قبول داریم.

وی در مورد دیدارش با نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب گفت: این دیدار فرصت خوبی بود که تحولات جاری برخی کشورهای عربی را مورد بررسی قرار دهیم و تحولات لیبی، یمن و سوریه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و ما امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد برقراری آرامش و امنیت در این کشورها در جهت حفظ منافع این کشورها و امت اسلامی باشیم.

انتقال اسلحه از ایران به سوریه کذب محض است

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به خبرنگار الوفد در مورد موضع ایران در قبال مواضع اخیر ترکیه در مورد سوریه و اینکه اخیرا ترکیه علیه بشار اسد مواضعی داشته که متفاوت از گذشته است و حتی مدعی کمک ایران به سوریه شده، گفت: اولا موضوع انتقال اسلحه از ایران به سوریه کاملا کذب است و ما فکر می‌کنیم که ترکیه باید آرامش بیشتری در برابر حوادث مهم داشته باشد و زبان تهدید و هشدار کمکی به حل مشکل نمی‌کند. البته ما آماده‌ایم به برادران مسلمان و همسایه خود در ترکیه در این رابطه کمک کنیم. همچنانکه در مسائل مربوط به عراق همکاری‌های مثبتی با ترکیه داشته‌ایم.

بروجردی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه مصری الیوم که مجددا درباره تحولات سوریه و به تعبیر وی کشتار مردم در این کشور سوال کرد، اظهار کرد: به هیچ وجه نمی‌توان در دنیای دیپلماسی با چنین ادبیاتی به هر کشوری دستور بدهید که شما کنار بروید، چون اگر بحث کشتار باشد آقای اوباما به واسطه کشتارهایی که در افغانستان و عراق صورت گرفته بیش از همه مستحق هشدار برای کنار رفتن است. بنابراین تنها راه این است که با گفت‌وگو مسائل را به پیش برد تا در اصلاحات تسریع شود و این خواست بسیاری از کشورهاست.

تکذیب تلاش ایران برای گسترش تشیع در مصر

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رابطه با مصر و وضعیت کنونی آن نیز گفت: هر چند علاقه‌مند رابطه با مصر هستیم، اما عجله‌ای در این زمینه نداریم. اگر چه حتی قبل از تحولات اخیر به شکل رسمی آمادگی خود را برای رابطه اعلام کرده بودیم، اما معتقدیم در شرایط امروز این تصمیم باید در قاهره گرفته شود و البته خوشحالیم که الان فضای آزاد و مناسبی در مصر برای برقراری رابطه مهیاست.

وی افزود: نکته‌ای هم که در این مدت در گزارش‌ها دیدیم، تبلیغ کذبی بود مبنی بر تلاش ایران برای گسترش تشیع در مصر، در حالی که ما معتقد به وحدت اسلامی هستیم و به همه مذاهب احترام می‌گذاریم. ما بیش از نیم قرن است که بنیانگذار دارالتقریب هستیم و امروز هم همان سیاست با جدیت دنبال می‌شود و مقام معظم رهبری با جدیت این سیاست را دنبال می‌کنند.

خبرنگار دیگری نیز درباره اخباری مبنی بر تلاش ایران برای گسترش تشیع سوال کرد که بروجردی گفت: فکر می‌کنم که این تبلیغات دروغین دشمنان مشترک شیعه و سنی است. زیرا ما اگر سیاست شیعی کردن سنی‌ها را داشتیم در ایران اهل تسنن زیادی داریم که هیچ تلاشی برای شیعه کردن آنها انجام ندادیم و بر عکس به آنها کمک می‌کنیم که مدارس و مساجد خود را داشته باشند. این مساله اصلا موضوعیت ندارد و برای ما وحدت اسلامی مهم است. اما دشمنان اسلام تلاش می‌کنند که با طرح این مسائل ما را از مسیر اصلی وحدت منحرف کنند.

هیچ شرطی برای رابطه با مصر نداریم

در بخش دیگری از این نشست خبری، خبرنگار روزنامه الاهرام نیز از بروجردی درباره شرایط لازم برای عادی‌سازی روابط تهران- قاهره سوال کرد که بروجردی گفت: معتقدیم که شرایط قبل و بعد از انقلاب در مصر یکسان نیست و رابطه هم نباید این‌طور باشد و باید تغییر کند. برای ما هیچ شرطی برای رابطه وجود ندارد و من فکر نمی‌کنم مصر بعد از انقلاب هم شرطی داشته باشد. البته ما شرایط کنونی را درک می‌کنیم که تمام توجهات به انتخابات و شرایط خاص این دوران دوخته شده و باید به مصر فرصت داده شود. با این حال ما آماده گفت‌وگو در مورد همه موضوعات هستیم.