اذعان همه مسوولان به نقش قرارگاه خاتم در کشور

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای‌اقتصاد- مراسم تودیع سردار قاسمی فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه و معارفه‌ ابوالقاسم مظفری شمس فرمانده جدید این قرارگاه روز گذشته برگزار شد. پس از آنکه سردار قاسمی با وجود مخالفت سپاه، پذیرفت که به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شود توانست در چهارشنبه هفته گذشته با رای اعتماد نسبتا بالایی از صحن بهارستان خارج شود و به بی وزیر بودن این وزارتخانه پایان دهد. به همین جهت فرمانده سپاه پاسداران جایگزینی را برای وی تعیین کرد و روز یکشنبه طی مراسمی که با حضور سردار سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه برگزار شد، مظفری به عنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء رسما معرفی شد. ابوالقاسم مظفری شمس از ابتدای تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این مجموعه مشغول به کار بوده و مدتی نیز به عنوان مدیرعامل «سپاسد» فعالیت کرده است.

سردار جعفری: اگر قرارگاه خاتم نبود...

به گزارش ایسنا، سردار سرلشگر محمدعلی جعفری در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان قدیم و جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: امروز همه مسوولان نظام اذعان می‌کنند که اگر قرارگاه سازندگی خاتم نبود، با مشکلات جدی در کشور مواجه می‌شدیم. وی با تبریک به سردار قاسمی به خاطر به عهده گرفتن مسوولیت وزارت نفت، اظهار کرد: روحیه جهادگری، سلامت در کار، سختکوشی و توکل بالا در پذیرش مسوولیت و انجام پروژه‌های مختلف کشور به همراه عملکرد خوب آقای قاسمی در قرارگاه خاتم موجب شد که ما ایشان را در این مجموعه از دست بدهیم، ولی از سوی دیگر خوشحالیم که ایشان مسوولیت وزارت نفت را که منبع اقتصادی تعیین‌کننده، حیاتی و مهمی برای جمهوری اسلامی است به عهده گرفتند. در این وزارتخانه تا کنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، ولی در عین حال کارهای انجام نشده، نیز زیاد است و امیدواریم در زمان آقای قاسمی این کارها انجام شود.

رییس‌جمهور نگران وضعیت وزارت نفت بود

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در همه‌ وزارتخانه‌ها در نظام جمهوری اسلامی کار فراوان است، افزود: در هر مقطع زمانی کارهای خوبی انجام می‌شود که این کارها زمینه‌ساز کارهای بعدی است. در این میان انتظار ویژه‌ای از وزارت نفت وجود دارد؛ به طوری که در آخرین جلسه‌ای که به اتفاق آقای قاسمی خدمت رییس‌جمهور بودیم، همان‌طور که ما نگران وضعیت قرارگاه خاتم بودیم، رییس‌جمهور هم نگران وضعیت وزارت نفت بود و البته به دلیل نقش تعیین‌کننده این قرارگاه در کمک به دولت، رییس‌جمهور نگران وضعیت این قرارگاه در غیاب آقای قاسمی هم بودند، ولی به دلیل حساسیت‌های بالای وزارت نفت تصمیم گرفته شد که آقای قاسمی به این وزارتخانه بروند تا منشأ خدمات چشمگیری در آنجا باشند.

مسوولیت سپاه به مساله مقابله مسلحانه ختم نمی‌شود

فرمانده کل سپاه، فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را در راستای ماموریت‌های سپاه برای حفاظت از انقلاب دانست و گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند که سپاه فقط وظیفه مقابله مسلحانه در برابر تهدیدات خارجی و داخلی را دارد، ولی رسالت و مسوولیت سپاه به این مساله ختم نمی‌شود؛ چرا که تهدید علیه انقلاب اسلامی که سپاه برای حفاظت از آن تاسیس شده است، محدود به ناامنی‌های داخلی و خارجی نیست و انقلاب اسلامی تنها با تهدید نظامی و امنیتی مواجه نخواهد بود.

وی اضافه کرد: امروز مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مختلفی در سپاه وجود دارد و هرجا عواملی که ذکر کردم، در این سازمان‌ها بیشتر باشد، میزان رشد آنها نیز بیشتر می‌شود. البته یکی از نگرانی‌های بزرگ مقام معظم رهبری این است که همیشه در بستر کارهای اقتصادی، تهدیداتی وجود دارد تا اجازه ندهد کارها با نیت خالصانه انجام شود و برای همین است که ما به طور دائم خود را در حالت حفظ روحیه جهادی قرار می‌دهیم.

جعفری به انتصاب ابوالقاسم مظفری به عنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه اشاره کرد و گفت: سابقه کاری، عقلانیت، شخصیت علمی و حضور باسابقه ایشان در قرارگاه خاتم از جمله ملاک‌های من برای انتخاب آقای مظفری بود تا ایشان بتواند هم راه گذشته را ادامه دهد و هم نسبت به مجموعه قرارگاه شناخت کافی داشته باشد و انتظار این است که در دوران مسوولیت ایشان، قرارگاه سازندگی خاتم به همان میزان گذشته رشد داشته باشد. وی همچنین مشکلات مالی را از جمله مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و افزود: موضوع بودجه و مشکل مالی، یک مشکل اساسی کشور ما است، ولی با وجود همه تحریم‌ها و فشارها علیه کشور ما، ذخایر این کشور بسیار بالا و غنی است. در چند سال اخیر میزان رشد، توسعه و کار در کشور قابل توجه بوده است و با رفتن آقای قاسمی به وزارت نفت که اصلی‌ترین منبع پول و بودجه کشور وابسته به اقدامات این وزارتخانه است، امیدواریم مشکلاتی که در این زمینه شاهد هستیم نیز رفع شود. فرمانده کل سپاه اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه کرده‌ایم این است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه باید کارهایی را انجام دهد که دیگران و بخش خصوصی نمی‌توانند انجام دهند و این درست همانند ماموریتی است که خود سپاه دارد؛ چرا که سپاه همیشه باید سطحی از کارها را انجام دهد که دیگران نمی‌توانند انجام دهند و بدین ترتیب کارهایی که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، باید به آنها واگذار شود.

قرارگاه خاتم به جای شرکت‌های خارجی

در ادامه این مراسم، رستم قاسمی، وزیر نفت گفت: هنوز کارهای بسیار زیادی در کشور باقی مانده است و از نظر زمانی فاصله زیادی با سند چشم‌انداز نداریم، ولی در عوض حجم کارها برای تحقق این سند بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه روال عادی انجام کارها برای تحقق سند چشم‌انداز کشور قطعا پاسخگو نیست، تصریح کرد: برای رسیدن به افق ترسیم شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور باید روال دیگری را در پیش بگیریم و وظیفه من است که با روحیه جهادی و انقلابی به کمک همکارانم بتوانیم در وزارت نفت به کارها سرعت ببخشیم.

همه وجودم سپاه است

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در ادامه با بیان اینکه قرارگاه خاتم جای بسیار خوبی بود و هست، افزود: همه افتخار من این است که از خیل پاسداران بوده و هستم و همه زندگی و وجود ما سپاه است. اگرچه مامور شده‌ام که در جای دیگری خدمت کنم، ولی همه وجودم سپاه است و همین‌طور باقی خواهم ماند.

وزیر نفت در پایان با تبریک به فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار کرد: امیدوارم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در دوران مسوولیت جناب آقای مظفری که از افراد باتجربه این قرارگاه محسوب می‌شوند، به روند رو به رشد خود ادامه دهد. قرارگاه خاتم امروز باید جایگزین شرکت‌های خارجی در کشور باشد که البته این‌طور هم هست و باید فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهد.

عدم ورود به پروژه های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان

در پایان هم فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه در این مراسم گفت: راهبردهای سازندگی در سه حوزه ماموریت، صیانت و تعالی، بهره‌وری و کارآمدی تهیه شده و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در آن مورد توجه قرار گرفته است. وی اضافه کرد: بر اساس همین راهبردها، خط‌مشی‌های لازم از جمله چگونگی فعالیت‌های اقتصادی، حد و مرز کارها و اولویت‌های کاری تدوین شده است و در همین راستا قرار است شورای راهبردی قرارگاه زیر نظر فرمانده کل سپاه تشکیل شود.مظفری شمس همچنین بر وارد نشدن این قرارگاه به پروژه‌های کوچک و متوسط کشور تاکید کرد و گفت: ما به پروژه‌های کوچک و متوسط وارد نخواهیم شد تا رقیب بخش خصوصی محسوب نشویم. بر همین اساس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بنا ندارد که به پروژه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد شود. ما باید برای مردم کارآفرین باشیم و بیشتر به نقش نرم‌افزاری خود توجه کنیم و کارهای سخت‌افزاری را بر عهده مردم و بخش خصوصی بگذاریم.