نمایندگان مجلس به یک فوریت طرحی رای دادند که براساس آن قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اصلاح می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در صورت تصویب نهایی این طرح فرزندان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی که با اخذ مجوز ازدواج کرده‌اند، ایرانی محسوب می‌شوند و به تابعیت ایران پذیرفته می‌شود. پیش از این و با تصویب قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سال ۸۵ فرزندان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی نمی‌توانستند تبعیت ایرانی بگیرند. در بررسی یک فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، زهره الهیان به عنوان یکی از طراحان گفت: تابعیت فرزند زن ایرانی که با مرد خارجی ازدواج می‌کند، مشخص نیست. این فرزندان شناسنامه ندارند، نمی‌توانند به مدارس دولتی بروند و موضوع یارانه آنها نیز مشکل دارد.

نماینده مردم افزود: فرزندان این نوع ازدواج‌ها تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی تحت اشراف قضایی حاکمیت نیستند. به گفته وی، یکی از دلایل مطرح کردن فوریت این طرح، موضوع عدم تعلق بحث یارانه‌ها به این افراد است.

وی افزود: در رابطه با مباحث امنیتی ناشی از اجرای این طرح نیز تدابیری اندیشیده شده مبنی بر اینکه برای برخی مشاغل حاکمیتی برای این افراد ممنوعیت ایجاد خواهد شد. پس از سخنان موافق و مخالفان، یک فوریت این طرح با ۱۵۰ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

پرداخت حق اولاد به برخی زنان شاغل

نمایندگان در جلسه دیروز همچنین یک فوریت طرح استفساریه یک بند از قانون مدیریت خدمات کشوری را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کارافتاده کلی است، یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندانشان هستند از مزایای کمک هزینه اولاد نیز برخوردار می‌شوند.