امیر منصور برقعی، معاون امور اقتصادی وزیر خارجه ایران با اشاره به توافق ایران و هند بر سر نحوه پرداخت پول نفت ایران گفت: ممکن است دوباره فردا مشکل جدیدی در این زمینه پدید بیاید.

به گزارش خبرگزاری فارس، اگرچه گفته می‌شود تهران و دهلی نو به توافق جدیدی برای پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران دست یافته اند، تردیدهایی در مورد دوام داشتن مدل پیشنهادی هند برای پرداخت پول نفت ایران در بلند مدت وجود دارد. بر اساس گزارش پی تی آی،امیر منصور برقعی معاون امور اقتصادی وزارت خارجه ایران در این باره تاکید کرد: گرچه امروز به توافق جدیدی با هند دست یافته‌ایم، ولی ممکن است دوباره فردا مشکل جدیدی برای پرداخت پول نفت ایران ایجاد شود. وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص توافق جدید دهلی نو و تهران برای پرداخت پول نفت ایران از طریق هالک بانک ترکیه تصریح کرد: ممکن است در آینده بار دیگر مشکل جدیدی برای پرداخت پول نفت ایران ایجاد شود. بر اساس توافق جدید بین دو کشور شرکت‌های پالایشگاهی هند با افتتاح حساب بر مبنای روپیه در بانک مرکزی هند پول نفت وارداتی از ایران را با یورو به حساب هالک بانک ترکیه در شهر استانبول واریز می‌کنند و سپس این بانک ترکیه‌ای این پول را به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز خواهد کرد.

برقعی افزود: مکانیسم جدید برای پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران طی ماه‌های گذشته و با تلاش کارشناسان مالی ایران و هند طراحی شده است. البته ممکن است در آینده بار دیگر مشکلاتی برای پرداخت پول نفت وارداتی ایران از سوی هند ایجاد شود.

وی افزود: ما در حال حاضر به سایر کشورهای آسیایی مثل چین، کره جنوبی و ژاپن نیز نفت صادر می‌کنیم و این کشورها می‌دانند پول نفت ما را چگونه پرداخت کنند.

از دسامبر گذشته (آذر ۸۹) و پس از تصمیم بانک مرکزی هند مبنی بر متوقف شدن مبادلات ارزی شرکت‌های هندی با ایران در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای پولی آسیا شرکت‌های نفتی هند نتوانسته اند پول نفت وارداتی از ایران را بپردازند. مکانیسم جدید به شرکت‌های هندی این امکان را خواهد داد تا بدهی ۷ میلیارد دلاری خود به ایران را بپردازند. هند و ایران فوریه ۲۰۱۱ ( بهمن ۸۹) تصمیم گرفتند مبادلات ارزی شرکت‌های نفتی خود را از طریق هندلز بانک آلمان در هامبورگ انجام دهند که فشارهای آمریکا مانع از ادامه همکاری‌های دو کشور از طریق این بانک شد.

ایران روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می‌کند و دومین صادر کننده بزرگ نفت به این کشور پس از عربستان به شمار می‌رود. شرکت مانگلور با واردات ۱۴۲ هزار بشکه نفت در روز بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در هند به شمار می‌رود.

آغاز پرداخت پول نفت به ایران

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت دولتی پالایش و پتروشیمی مانگالور (MRPL) هند سه نوبت از پرداخت‌های خود را که دست کم بالغ بر ۶۰ میلیون یورو است از طریق «هالک بانک» که تحت کنترل دولت ترکیه است با نظر به اینکه از این کانال برای غلبه بر تحریم‌ها (علیه ایران) استفاده کند، انجام داده است. دو منبع آگاه از این موضوع گفتند که با این حال این شرکت که به واردات بدون دردسر از ایران اطمینان دارد، هنوز نفت خام تعیین شده برای ماه جاری را از ایران دریافت نکرده است.