تفاوت‌های بودجه امسال با سال آینده

مهرداد گودرزوندچگینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تفاوت بودجه۱۴۰۴ با سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در بودجه۱۴۰۴ انجام شد، معافیت‌های مالیاتی کارکنان بود که به یک‌باره ۱۰۰درصد نسبت به سال جاری افزایش داشته است. این اقدام کار خوبی است و ما هرچقدر حقوق کارکنان را افزایش می‌دادیم اما معافیت مالیاتی نبود، باز حقوق به دست کارمندان دولت نمی‌رسید. بنابراین گشایشی در بحث حقوق و مزایا ایجاد شد که البته در حد تورم نیست، اما نسبت به سال۱۴۰۳ وضعیت بهتر خواهد بود. او ادامه داد: میزان و نرخ فروش نفت در بودجه واقعی دیده شده است. همچنین نرخ تسعیر به‌صورت واقعی دیده شده و نرخ دلار ۵۵۲۰۰تومان دیده شده و به بازار نزدیک است. پیش از این فاصله نرخ نیمایی و نرخ بازار بسیار زیاد بود و عده‌ای از رانت آن برخوردار می‌شدند و کنترل هم صورت نمی‌گرفت. بنابراین عده‌ای از این رانت بهره‌جویی می‌کردند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بودجه کالاهای اساسی و دارو در لایحه اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۴ برای ۱۲میلیارد دلاری که برای کالاهای اساسی و دارو پیش‌بینی شده است، نرخ تعیین نکردند و این اقدام خوبی است؛ چون پیش از این با تعیین نرخ فاصله‌ای میان آنچه در بازار است، ایجاد می‌شد. اوراق قرضه حدود ۱۷۵درصد افزایش یافته، اما ۵۰۰همت ورود و ۵۰۰همت خروج داشته بنابراین چیزی افزایش داده نشده است.

گودرزوند افزود: در مجموع به نظر می‌رسد بودجه نسبت به سنوات گذشته واقعی‌تر و شفاف‌تر است. مجلس از دوره قبل روی شفافیت بودجه کار کرده است. در حال حاضر به‌صورت برخط می‌توان میزان تخصیص بودجه‌های عمرانی و مانده‌حساب‌ها و... را دید. بودجه به نسبت سنوات گذشته بهتر شده، اما تا جایی که به نقطه ایده‌آل و مناسب برسیم با توجه به شرایط نفتی و تحریم‌ها فاصله داریم. اما در بودجه۱۴۰۴ واقعیت‌های بیشتری دیده شده است.

او خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی حدود ۴۰درصد بودجه است و به میزان خوبی است.این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون نرخ بنزین در سال آینده تصریح کرد: قیمت تمام‌شده بنزین نسبت به سایر فرآورده‌ها افزایش قیمت نداشته، اما برای افزایش بنزین باید افزایش حقوق و درآمد افراد را در نظر گرفت و اینها را با هم دید. برای مثال ما مجبوریم که برای دارو و آرد یارانه بدهیم. برای افزایش بنزین باید به این سمت برویم که واردات خودرو را با تعرفه‌های مناسب و قیمت مناسب آزاد کنیم و آن موقع می‌توانیم بگوییم قیمت واقعی بنزین این قیمت است.

گودرزوند گفت: در حال حاضر شاهد رانت به خودرو‌سازان هستیم که این رانت باید برداشته شود. اگر خودرو با قیمت پایین و مصرف کمتر وارد کشور شود، خود به خود نیمی از مصرف کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر مصرف بنزین ماشین‌ها در داخل کشور بیش از ۱۲لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است. اگر این میزان به ۴ تا ۶ لیتر برسد خود به خود مصرف بنزین کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط هم صادرات بنزین خواهیم داشت و هم صرفه‌جویی را شاهد هستیم. از سوی دیگر خانواده‌ها ایمن خواهند بود. بر اساس گزارش پلیس راهور کشته‌شدگان سالانه در تصادفات از جنگ بیشتر است. این موارد نشان می‌دهد که باید نگاهمان را تغییر دهیم.او با اشاره به بودجه در نظر گرفته‌شده برای واردات خودرو در سال۱۴۰۴ اظهار کرد: دولت در لایحه۱۴۰۴ واردات خودرو در سال آینده را پیش‌بینی کرده و حدود ۳میلیارد دلار برای واردات در نظر گرفته که این عدد خوبی برای شروع است.

با این عدد می‌توان حدود ۱۰۰هزار خودرو وارد کرد. این رقم واقع‌بینانه است و با ورود خودرو حداقل می‌توان گفت که ایران خودرو و سایپا یک رقیب دارند. در این شرایط بحث‌های ایمنی و صرفه‌جویی خود به خود دیده می‌شود. ما به دنبال این هستیم که وضعیت زندگی مردم از نظر رفاه و معیشت در شرایط خوبی قرار بگیرد و از سوی دیگر منافع کشور هم تامین شود. با رقابتی کردن، منافع کشور تامین می‌شود. ما اگر به این سمت برویم که همه چیز را در داخل تولید کنیم کار خوبی است، اما شدنی نیست. ظرفیتی در تولید بخشی از کالاها داریم و در بخش دیگر ظرفیت نیست و وارد کردن آن کالاها به نفع کشور است.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اتومبیل جزو کالاهای استراتژیک نیست که بگوییم اگر نتوانیم تولید کنیم کشور ضربه می‌خورد.

نمی‌دانم این چه تفکری است که برخی از مسوولان دارند. زمانی که واردات خودرو ارزان‌تر و باکیفیت و ایمن است و خودمان فعلا توانایی تولید باکیفیت خودرو را نداریم، واردات را انجام دهیم. دارو جزو محصولات استراتژیک است و باید تلاش کنیم که در داخل تولید کنیم. همچنین امنیت غذایی ما بسیار حائز اهمیت است که باید تلاش کنیم محصولات را در داخل کشور تولید کنیم. اما محصولی مانند خودرو استراتژیک محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر تا در بازار خودرو رقابت ایجاد نشود و فشار به خودروساز وارد نشود، اینها از نیروهای توانمند در سیستم خط تولیدشان استفاده نمی‌کنند و بار هزینه‌ای اداری‌شان را کم نمی‌کنند. خودروسازان داخلی می‌گویند ورشکسته‌ایم که این به‌دلیل هزینه تمام‌شده و ناشی از دپوی نیروهایی است که در خط تولید نیستند. به گفته گودرزوند، لایحه بودجه۱۴۰۴ نسبت به سنوات گذشته واقعی‌تر است.

انتقاد از افزایش حقوق کارمندان

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز اظهار کرد: شفافیت در بودجه۱۴۰۴ بیشتر شده و همه منابع درآمدی دولت متمرکز شده است. همچنین معافیت مالیاتی کارکنان تا ۲۴میلیون نیز یکی از اقدامات خوب دولت بود؛ البته پیشنهاد ما این است که این رقم به صنوف هم تسری پیدا کند.او با اشاره به میزان افزایش حقوق کارکنان در بودجه تصریح کرد: بر اساس قوانین بالادستی افزایش حقوق کارکنان باید بر اساس تورم باشد؛ اما در بودجه میزان افزایش حقوق‌ها ۲۰درصد دیده شده است. این در حالی است که تورم بیش از ۳۵درصد است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص صحبت‌هایی مبنی بر افزایش نرخ بنزین در سال آینده خاطرنشان کرد: کوتاه‌ترین مسیر لزوما بهترین مسیر نیست و معمولا هم بدترین مسیر است. تجربه شکست‌خورده افزایش قیمت بنزین، سوخت و حامل‌های انرژی به جز افزایش تورم و کاهش درآمد خانواده و کوچک شدن سفره خانواده چیز دیگری به دنبال نداشته است.او با بیان اینکه در بودجه۱۴۰۴ مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان دیده نشده است، اظهار کرد: باید از تولیدکنندگان حمایت کرد؛ اما مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان دیده نشده است. ما چند ۱۰هزار میلیارد فرار مالیاتی داریم که باید از اینها مالیات گرفته شود. اما با افزایش مالیات برای شرکت‌های خرد و تولیدکنندگان کوچک و کارمند و کارگر مخالفیم و باید اینها از معافیت مالیاتی بهره ببرند.