تنش دوباره بر سر اصلاح قانون انتخابات در مجلس

عکس: خبرگزاری مهر

کوچک‌زاده، لاریجانی را به «حراج آبروی مجلس» متهم کرد؛ لاریجانی، کوچک‌زاده را به «خراب کردن مجلس» دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: هفت ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس نهم، اختلاف بر سر «اصلاح قانون انتخابات مجلس» بار دیگر صحن علنی مجلس را متشنج کرد. این چندمین بار در ماه‌های اخیر است که نمایندگان طرحی برای اصلاح قانون انتخابات را بررسی می‌کنند و در جریان این بررسی‌ها، صحن مجلس دقایق ناآرامی را پشت‌سر می‌گذارد. دیروز نیز علی لاریجانی رییس قوه مقننه و مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مرکز این تنش‌ها قرار داشتند. کوچک‌زاده، لاریجانی را متهم به «حراج آبروی مجلس» کرد و با بیان اینکه او در موضوع اصلاح قانون انتخابات رییس مجلس به دنبال حل مشکل چند نماینده میان دوره‌ای است، خطاب به لاریجانی گفت: کار شما سیاسی است و شانتاژ می‌کنید. لاریجانی نیز به نوبه خود سخنان کوچک‌زاده را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت: من فکر می‌کنم یک عده در مجلس فقط می‌خواهند مجلس را خراب کنند. لاریجانی کوچک‌زاده را به «مغلطه کردن» متهم کرد.

این اختلاف که حین رفع ایراد شورای نگهبان به طرح استفساریه‌ای مربوط به «اصلاح قانون انتخابات» و تفسیر «یک دوره نمایندگی» و موضوع «مدارک تحصیلی معتبر در انتخابات مجلس نهم» بود، پیش از این نیز در زمان مطرح شدن فوریت این استفساریه در صحن علنی مجلس تنش‌هایی را به دنبال داشت؛ چرا که برخی معتقد بودند که این موضوع تنها تلاش نمایندگان برای وضعیت خودشان است و فوریتی برای حل مشکلات مردم ندارد.

در نهایت نمایندگان مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان مصوب کردند که دوره نمایندگی معتبر به عنوان جایگزین مدرک فوق لیسانس، چهار سال کامل است و مدرک معادل در هر مقطع تحصیلی نیز مدرکی است که «واجد ارزش استخدامی» باشد.

لاریجانی: مجلس را خراب نکنید

علی لاریجانی حین بررسی ایراد شورای نگهبان در طرح استفساریه اصلاح قانون انتخابات، در پی تذکر مهدی کوچک‌زاده که همراه با متشنج شدن صحن مجلس بود، گفت: من فکر می‌کنم یک عده در مجلس فقط می‌خواهند مجلس را خراب کنند. مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران طی تذکری خطاب به رییس مجلس گفت: شما و آقای باهنر (یکی از پیشنهاد دهندگان حذف بند الف مصوبه مجلس در طرح استفساریه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس) به صراحت اعلام کردید مشکل عمده نمایندگانی که چند ماه نیاز دارند تا یک دوره کامل نمایندگی برای آنان محسوب شود، حل شده است و یکی دو نفر باقی می‌مانند که آن را هم حل می‌کنیم.کوچک‌زاده ادامه داد: من اگر به جای شما بودم برای اینکه کار یکی دو نفر راه بیفتد، آبروی مجلس را حراج نمی‌کردم.علی لاریجانی در پاسخ به این سخن کوچک‌زاده تاکید کرد: مجلس چنین کاری نمی‌خواهد انجام دهد.کوچک‌زاده از اینکه لاریجانی در میان کلام وی سخن می‌گفت عصبانی شد و به وی گفت: وقتی شما وسط حرف من می‌آیید مثل همان دو دو (مخالفت کردن) است.

وی به لاریجانی گفت: چرا آنقدر از بیان سخن من نگران هستید؟ رییس مجلس با رد نظر کوچک‌زاده گفت: من فکر می‌کنم یک عده در مجلس فقط می‌خواهند مجلس را خراب کنند و الا کسی مدعی نیست که می‌خواهیم مشکل یکی دو نفر را حل کنیم.پس از این اظهارات لاریجانی عده‌ای از نمایندگان مجلس با فریاد «احسنت احسنت» سخنان وی را تایید کردند.با این حال کوچک‌زاده بار دیگر تاکید کرد: پیشنهاد حذف بند الف که آقای باهنر مطرح کرد، برای این است که یکی دو نفر نماینده‌ای که در انتخابات میان دوره‌ای وارد مجلس شده‌اند دیگر برای ورود به مجلس هشتم مشکلی نداشته باشند.لاریجانی در پاسخ گفت: شما اشتباه می‌فهمید. حل مشکل نمایندگان میان دوره‌ای ممکن نیست. در مورد یک دوره نمایندگی قرار است به تفسیر شورای نگهبان عمل کنیم و این خلاف تصور شما است و تلقی شما از موضوع درست نیست.

کوچک‌زاده پس از این توضیح لاریجانی دوباره گفت: اما در جلسه غیر علنی که پیش از این صحبت شد و تا هم اکنون که دوستان صحبت می‌کردند، چنین چیزی نبود. کار شما سیاسی است و شانتاژ می‌کنید.لاریجانی به کوچک‌زاده تاکید کرد که در بیان سخنان خود دقت کند و خطاب به او گفت: شما مغلطه می‌کنید. به نظرم با این کارها یک عده می‌خواهند مجلس را خراب کنند.

دفاع توکلی از کوچک‌زاده

دقایقی بعد از این گفت و شنید، احمد توکلی نماینده تهران نیز در دفاع کوچک‌زاده در تذکری خطاب به لاریجانی با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در این ماده به رییس جلسه حق داده شده اگر نماینده‌ای خارج از موضوع وارد صحبت شد به او تذکر داده شود.

وی ادامه داد: آقای کوچک‌زاده می‌خواست درباره موضوعی که در دستور کار مجلس بود تذکری بدهد، ولو من یا شما آن را قبول نداشته باشیم، حقشان این است که از وقتشان استفاده کنند. اگر خارج از موضوع بود شما اجازه دارید حرفشان را قطع کنید.توکلی خطاب به لاریجانی گفت: این صحنه‌ها که شما بخواهید نماینده را قبل از پایان وقت قانونی ساکت کنید، خلاف آیین نامه و مخل آبروی مجلس است.