لغو قصاص اسیدپاشی با رضایت آمنه در آخرین لحظات

عکس بزرگ: یکی از آخرین جلسات دادگاه/ عکس کوچک: آمنه قبل و بعد ازاسید پاشی

دنیای اقتصاد- اجرای اولین حکم قصاص اسیدپاشی در ایران به دلیل بخشش شاکی (آمنه بهرامی) در آخرین لحظات لغو شد. این حکم البته پیش از این هم چند نوبت تا پای اجرا رفته بود، اما به دلایلی از انجام آن جلوگیری شده بود. با این حال، این بار که دیگر هیچ مانعی وجود نداشت، خود شاکی از حق خود گذشت، آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان. «مجید» پسری که هفت سال پیش به صورت «آمنه» اسید پاشیده و او را از دوچشم کور کرده بود، دیروز دقایقی قبل از اجرای حکم قصاص که قرار بود بدون اعلام قبلی در بیمارستان دادگستری تهران اجرا شود، مورد بخشش شاکی قرار گرفت. این در حالی است که قبل از اعلام بخشش «آمنه» آن طور که خود این دختر می‌گوید «مجید» مدام به او فحاشی می‌کرده، اما وقتی «آمنه» از حق خود در اجرای حکم قصاص گذشت، «مجید» به دست و پای «آمنه» افتاده و با گریه و زاری از او طلب عفو و بخشش می‌کند.

۴ دلیل آمنه برای گذشت

«آمنه» پس از اقدام به گذشت از اجرای حکم قصاص در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به چهار دلیل امروز از اجرای حکم مجید منصرف شدم. اول به خاطر اینکه خداوند در سوره نوح که درباره قصاص سخن به میان آورده در پایان آن به بخشش توصیه کرده است و بخشش را بسیار بزرگتر از قصاص دانسته است و من نیز خواستم کار بزرگتر را انجام دهم. وی افزود: هفت سال تلاش کردم تا بتوانم اجرای حکم قصاص را بگیرم و ثابت کنم که اسیدپاشی حکمش قصاص است، اما امروز گذشت کردم. این حق من بود. شاید فردا کسی گذشت نکند. آمنه ادامه داد: دومین دلیل برای عدم اجرای قصاص، کشورم بود؛ چرا که به نظر می‌رسید همه کشورهای جهان منتظر بودند ببینند ما چه می‌کنیم. آمنه سومین دلیل عدم اجرای قصاص را دو عزیز خانواده‌اش معرفی کرد و گفت: به خاطر دو عزیزی که خیلی دوستشان دارم و خانواده‌ام از این قصاص گذشتم. برای آرامش خودم که چهارمین دلیل بود تصمیم گرفتم تا این کار را انجام ندهم. وی که بسیار شادمان و خوشحال بود در ادامه تاکید کرد: احساس بسیار خوبی دارم. خوشحالم که چنین کاری کردم. پیش از اجرای قصاص مجید به من فحاشی می‌کرد، اما زمانی که او را بخشیدم به دست و پایم افتاد و طلب بخشش کرد. بسیار خوشحالم که امروز در این شرایط قرار دارم. آمنه اظهار کرد: برای اجرای قصاص اعلام شد که یکی از اعضای خانواده حاضر شود اما نه پدر و نه مادرم حاضر نبودند این کار را انجام دهند، در نهایت برادرم تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. او به اتاق اجرای قصاص رفت و چون می‌دانستم او در اجرای حکم تعلل نخواهد کرد وارد اتاق شده و مانع اجرای حکم شدم. وی در پایان تاکید کرد: هیچ حقوق بشری که کشور‌های دیگر از آن دم می‌زنند وجود ندارد که بتواند به من کمک کند. از مردم ایران می‌خواهم آمنه را فراموش نکنند و برای ادامه درمانم به من کمک کنند.

بخشش آمنه و آرامش مادر

از سوی دیگر، مادر «آمنه» با ابراز خوشحالی از بخشیده شدن «مجید» گفت: افتخار می‌کنم که چنین دختری دارم، برای گرفتن این حکم زحمت زیادی کشیده بودیم و به او افتخار می‌کنم که چنین توانایی را داشت تا «مجید» را ببخشد. وی افزود: خوشحالم برای خود و خانواده‌ و «آمنه». خداوند به دخترم صبر دهد. بسیار باعث خوشحالی است که یک نفر که قصاص حق اوست از آن بگذرد، به هر حال «مجید» هم جوانی است که خانواده‌ دارد. مادر «آمنه» اضافه کرد: می توانستیم این حکم را اجرا کنیم و کسی نمی‌توانست امروز مانع از اجرای این حکم شود، اما عدم اجرای این حکم باعث آرامش «آمنه» و خانواده‌ ما‌ شد. همچنین پدر «آمنه» نیز که در محل اجرای قصاص حضور داشت، گفت: به دخترم افتخار می‌کنم. او شجاعت زیادی داشت که توانست امروز مانع از اجرای حکم قصاص فردی شود که هفت سال باعث بیچارگی و درماندگی او شده است. وی گفت: از تمام مردم تشکر می‌کنم که در این مدت «آمنه» را تنها نگذاشتند و او را همراهی کردند. عدم اجرای این حکم پاداشی است که به همه کسانی که در این سال‌ها همراه «آمنه» بودند. عموی «آمنه» نیز که در محل اجرای قصاص حضور داشت، با ابراز خوشحالی از بخشش «مجید» و کاری که «آمنه» انجام داده است، گفت: وقتی روزها و ماه‌ها بیچارگی و درد کشیدن او را به یاد می‌آورم، تصور نمی‌کنم که او «مجید» را بخشیده باشد، اما بسیار خوشحالم که چنین اتفاقی افتاده است.

دادستان تهران: آمنه دیه را می‌خواهد

دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز خبر گذشت آمنه از قصاص مردی که بر روی صورت وی اسید پاشیده بود را تایید کرد و گفت: صبح روز یکشنبه قرار بود حکم صادره از سوی دادگاه کیفری استان تهران در خصوص قصاص چشمان «مجید موحد» در بیمارستان دادگستری با حضور دادیار اجرای احکام و متخصصان پزشکی قانونی اجرا شود که آمنه به عنوان صاحب حق قصاص در آستانه اجرای این حکم اعلام رضایت کرد. دادستان تهران یادآور شد: «آمنه» در عین حال خواستار پرداخت دیه‌های سایر جراحات شده است. جعفری دولت‌آبادی مجددا تاکید کرد که دادگستری بر اجرای این حکم مصمم بود و آمنه با اقدامی شجاعانه از قصاص این فرد گذشت کرد.

ماجرای اسیدپاشی به آمنه چه بود؟

ماجرای اسیدپاشی مجید به آمنه در سال ‌۸۳ اتفاق افتاد. به گزارش ایسنا، آمنه در شکایت خود اعلام کرده بود: وقتی در دانشکده‌ برق مشغول تحصیل بودم متوجه شدم که یکی از دانشجویان به اسم مجید به من علاقه‌مند شده است. چند بار مادرش با منزل ما تماس گرفت اما مادر من به دلیل تفاوت‌های زیاد سنی، فرهنگی و خانوادگی ما پاسخ منفی داد که البته جواب خودم نیز منفی بود؛ یک روز بعد از ایجاد مزاحمت‌های فراوان، به او گفتم با فردی عقد کرده‌ام و دیگر سراغ من را نگیرد. مجید در مقابل این ادعای من گفت که در صورت عدم جدایی از همسرم مرا خواهد کشت. من تهدیدهای او را جدی گرفتم و همان روز به پلیس اطلاع دادم اما پلیس گفت تا زمانی که جرمی واقع نشده نمی‌توان وارد عمل شد. با گذشت دو روز از این ماجرا عصر روز حادثه زمانی که از محل کارم خارج شدم ناگهان فردی مثل سایه از پشت به من نزدیک شد و بعد روبه‌رویم ایستاد. سپس ظرفی سرخ‌رنگ را جلو آورد و مایع به شدت سوزاننده‌ داخل آن را روی صورتم پاشید. اول تصور کردم که آب‌ جوش است، اما وقتی مرا به چند بیمارستان بردند، فهمیدم اسید بوده و همان ابتدا چشم چپم از بین رفت. پزشکان اقدام به تخلیه‌ چشم چپم کردند و گفتند که چشم راستم نیز در شرف نابینایی است. برای درمان به اسپانیا سفر کردم. در آنجا ‌۱۷ بار مورد جراحی پلاستیک قرار گرفتم و چشم راستم نیز مورد درمان قرار گرفت، اما پزشکان اعلام کردند که اثرات مخرب اسید تا پنج سال باقی می‌ماند و به همین دلیل یک شب وقتی در خانه بودم ناگهان متوجه شدم داخل حفره‌ چشم راستم چیزی وجود ندارد و به این ترتیب چشم دیگر خود را هم از دست دادم.