افتتاح طولانی‌ترین تونل دوقلوی کشور

دنیای‌اقتصاد- طولانی‌ترین تونل دوقلوی کشور واقع در آزاد راه تبریز- زنجان دیروز با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور افتتاح شد.احمدی‌نژاد دیروز در دومین سفر خود به استان آذربایجان شرقی طی سه هفته گذشته همچنین در جشن ثبت جهانی بازار تبریز و مراسم افتتاح شماری از طرح‌های مسکن مهر آذربایجان شرقی حضور پیدا کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش ایسنا، آزادراه تبریز- زنجان دارای دو تونل طولانی موسوم به تونل‌های دوقلو شبلی‌ است و در واقع نخستین آزادراه کوهستانی کشور محسوب می‌شود که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.تونل‌های دوقلو شبلی که برای ساخت آنها ‌١١٠ میلیارد تومان هزینه شده است در انتهای این آزادراه و در ‌٢۵ کیلومتری تبریز احداث شده است و هر یک از آنها ‌٢/۵ کیلومتر طول، ‌١١ متر عرض و ‌٨ متر ارتفاع دارند.

احمدی‌نژاد: نباید گذشته را پاک کرد

این گزارش همچنین حاکی است، محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در مراسم جشن ثبت جهانی بازار تبریز گفت: بعد از ماه مبارک رمضان ادامه عملیات اجرایی این کار آغاز خواهد شد و با افتتاح این پروژه مسیر تهران - آذربایجان شرقی را در حدود پنج و نیم ساعت با سرعت معمولی می‌توان طی کرد.

رییس‌جمهور افزود: به نظرم این ثبت از دو پروژه قبلی [پروژه‌های مسکن مهر و آزاد راه زنجان- تبریز] به لحاظ‌هایی بااهمیت‌تر است، البته دو پروژه قبلی نیز که اشاره شد، از نظر ابعاد عظیم، و کار بزرگی بود.

وی با بیان این‌که یک ملت با چند مقوله زنده است، گفت: مساله اول هویت است، یک ملت فاقد هویت راه به جایی نمی‌برد، هویت یعنی گذشته‌ی تاریخی، توانمندی فعلی و آرمان‌هایی که یک ملت دنبال می‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که نباید گذشته را از صفحه ذهن یک ملت پاک کرد، افزود: اگر یک ملت بخواهد به هدف‌های بزرگ خود دسترسی پیدا کند و استقلال خود را حفظ کند، باید به گذشته تاریخی خود توجه کند و آن را حفظ کند. گذشته چراغ راه آینده است. توجه به تاریخ رکن اصلی هویت ملی و آرمانی و تلاش در جهت حفظ آن است.

رییس‌جمهور با اشاره به انتقادهایی که برخی افراد از توجه به گذشته و تاریخ می‌کنند، گفت: آنها متوجه نیستند. برخی می‌گویند اینها یک دیوار و نقاشی است، اینها را کنار بگذارید، کسانی که این مطالب را مطرح می‌کنند، متوجه نیستند مثلا همین بازار تبریز که یک اثر تاریخی است یک کتاب گشوده در برابر نسل‌های متوالی است و دارای ویژگی‌ها و بیانگر مفاهیمی است. احمدی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های بازار تبریز و شاخصه‌های آن، گفت: آیا این ویژگی‌ها بد است؟ اگر یک ملت این ویژگی‌ها را حفظ کند آیا ضرر می‌کند؟ وی ادامه داد: این‌که بازار تبریز ثبت جهانی شده است این به این معناست که ما یک الگو از زندگی بهتر را به دنیا معرفی کرده‌ایم.