دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ- رییس کل سازمان امور مالیاتی از تحقق ۹۰درصدی درآمدهای مالیاتی بودجه تا پایان تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: ‌این رقم معادل کل مالیاتی است که در سال ۱۳۸۶ دریافت شده است. علی عسکری دیروز در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات درآمدهای مالیاتی افزود: مجموع درآمدهای مالیاتی کشور در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته در بخش مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم ۳۷ درصد رشد داشته که در بخش مالیات‌های مستقیم این رشد ۲۶ درصد و در بخش مالیات‌های غیرمستقیم ۹۸درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بوده است. وی افزود: در تیرماه سال گذشته ۳ هزار و ۲۵ میلیارد تومان مالیات اخذ شد که این رقم در سال جاری به چهار هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان بالغ شده است.

به گفته عسکری در چهار ماه نخست سال گذشته ۶هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شد که این رقم در چهار ماه نخست سال‌جاری به ۹ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان رسیده که معادل کل مالیات دریافتی سال ۱۳۸۶ است. وی با بیان آنکه مالیات اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه امسال، ۳۴ درصد رشد داشته است، این رقم را ۹۳ درصد بودجه پیش‌بینی شده در سال جاری اعلام کرد. رییس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه با اشاره به استقبال گسترده مردم از اظهارنامه‌های الکترونیکی گفت: سال گذشته ۴ میلیون و ۳۹ هزار اظهارنامه در کشور دریافت شد که ۱۳۵ هزار فقره آن الکترونیکی بود، اما در سال جاری چهار میلیون و ۴۰۱ هزار اظهارنامه دریافت شده که یک‌میلیون و ۹۱۶ هزار فقره آن الکترونیکی بوده است و نشان از افزایش ۴۴ درصدی اظهارنامه‌های الکترونیکی دارد. وی همچنین از صد هزار حمله هکرها به سایت سازمان امور مالیاتی همزمان با دریافت اظهارنامه‌های الکترونیکی خبر داد و گفت:‌ با این وجود همه اقدامات لازم برای درست پیش رفتن کار انجام شد. رییس کل سازمان امور مالیاتی از نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در دفاتر مالیاتی خبر داد و گفت: حداقل یک دستگاه کارت خوان در هر اداره نصب شد و به کاهش زمان معطلی مردم برای پرداخت مالیات بسیار کمک کرد.

فرار مالیاتی ۲۰ تا ۲۵ درصد مودیان

معاون وزیر اقتصاد درباره میزان فرار مالیاتی گفت: بر اساس مطالعات اقتصادی که در مراکز علمی و دانشگاهی کشور انجام شده ۲۰ تا ۲۵درصد مودیان فرار مالیاتی دارند. به گفته وی، بیشترین فرار مالیاتی در مشاغل بندهای الف و ب، بخشی در خصوص فعالیت‌های اجاره‌ای (واحدهای مسکونی و تجاری) و برخی نیز توسط شرکت‌ها انجام می‌شود.

جلوگیری از کد فروشی

رییس کل سازمان امور مالیاتی از ارائه کد اقتصادی به تمام مودیان مالیاتی خبر داد و گفت: ثبت نام اولیه و فراخوان کداقتصادی از ماه جاری آغاز می شود .وی افزود: ثبت نام برای ارائه کد اقتصادی تا پایان سال جاری با اولویت اشخاص حقوقی و سپس مشمولان بندهای «الف» و «ب» و... انجام می‌شود. به گفته وی، پس از اعلام فراخوان افراد راستی آزمایی و سپس کد اقتصادی به آنها ارائه می‌شود.

وی،‌ هدف از راستی آزمایی را جلوگیری از کد فروشی عنوان کرد و افزود: در خصوص ارائه امضای دیجیتال نیز هماهنگی‌های لازم با وزارت بازرگانی انجام شده تا بر همین اساس از سال آینده اظهار نامه‌های الکترونیکی با امضای دیجیتال دریافت شود.

دامنه معافیت‌های مالیاتی محدود می‌شود

عسکری همچنین با انتقاد از گسترده بودن طیف دارای معافیت مالیاتی گفت: ‌هم‌اکنون ۴۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بر اساس قانون از مالیات معاف است، اما من معتقدم این طیف‌ها باید محدود شود، از سوی دیگر با چند نرخی شدن مالیات می‌توان بخش‌های دیگری نیز به عرصه مودیان مالیاتی افزود. وی ادامه داد: در اصلاحاتی که در قانون مالیات‌ها در حال انجام است دامنه معافیت‌های مالیاتی محدود می‌شود.