رونمایی از دخل‌وخرج «دولت وفاق»

بخش اول حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم می‌شود. بخش دوم نیز حداکثر ۱۰ روز پس از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه به مجلس ارسال خواهد شد.  طبق اعلام محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه علنی ۸ آبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت‌. رئیس مجلس همچنین از تشکیل نخستین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از روز گذشته خبر داد. قالیباف با تشکر از رئیس‌‌جمهور برای تقدیم لایحه در موعد مقرر به مجلس گفت: طبق آیین‌نامه ۵ روز کاری برای بررسی کلیات لایحه بودجه فرصت داریم، بنابراین مجددا سه‌شنبه هفته آینده ۸ آبان خدمت رئیس‌جمهور در مجلس هستیم تا کلیات لایحه بودجه در صحن مطرح شود.

ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۴چیست ؟

اما رئیس‌جمهور در جریان دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴، با اشاره به اینکه امروز بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است تقدیم مجلس می‌کند، خاطرنشان کرد: این بودجه با توجه به دغدغه شما و بر اساس تعهداتی که با شما و مردم داشتم، تدوین شده است. من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم. هر گونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق محقق می‌شود. سعی کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را در لایحه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسیم. تمام مواردی که در توان بوده و تعهد کردیم را در نظر گرفتیم. وی ادامه داد: این بودجه نتیجه جلسات متعدد با کارشناسان خبره و مجلس بوده است.

پزشکیان در ادامه به بیان ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۴پرداخت. وی در این خصوص گفت: دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در اولویت تدوین بودجه بوده است. بنده بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تاکید کردم. در گزارش این لایحه نیز یک فصل انعکاس احکام برنامه ترسیم شده است. اصل دوم عدالت محوری است. معنی حرف من این نیست که بخواهیم یک‌دفعه تبعیض را رفع کنیم،‌ اما تلاش کردیم به این سمت برویم. باتوجه به شرایط‌ منطقه‌ای در احکام بودجه اطمینان شده تقویت بنیه دفاعی مورد توجه قرار گیرد. کاهش تورم نیز سرلوحه احکام برنامه بوده است.

به گزارش «ایسنا»، رئیس ‌دولت چهاردهم گفت: مهم‌ترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی و شفافیت و جامعیت بودجه است. رعایت نظم و انضباط و تقدیم سند مالی دولت در زمان‌بندی مقرر در قانون است. لایحه بودجه مطابق با قانون، اول آبان ماه و در نظام جدید تدوین بودجه تقدیم شد تا مجلس فرصت لازم برای بررسی بودجه را داشته باشد و این به سود اقتصاد کشور است. امسال برای نخستین بار تمام موارد فرابودجه‌ای منابع و مصارف سازمان هدفمندی‌ها در درون سقف بودجه قرار گرفت. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تمام احکام و ردیف‌ها بر اساس شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است. یکی از مهم‌ترین اصلاحات تاکید بر پرداخت به ذی‌النفع نهایی از طریق هوشمندسازی دولت است. برای تحقق بسیاری از احکام برنامه هفتم، در خلال تبصره‌ها بودجه احکام اجرایی تدوین شده است. برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت و کنترل تعهدات دولت، مدیریت توزیع عادلانه آب و حمایت از مسکن محرومین در بودجه دیده شده است.

پزشکیان ادامه داد: در بخش عدالت‌محوری رهنمودهای مقام‌معظم رهبری نحوه اجرا را مشخص کرده است. اگر قرار است یک حکم شکاف طبقاتی را در جامعه زیاد کند، آن را حذف کردیم. به دنبال احکامی بودیم که موجب توزیع عادلانه منابع و حفظ منزلت مردم و مشارکت مردم در اقتصاد شود. از نگاه دولت بسیاری از احکام در راستای عدالت‌محوری است. منابع یارانه نقدی و کمیته امداد به جداول بودجه منتقل شده است و کمک به محرومان را در بودجه افزایش می‌دهد. اگر قرار بود منابع یارانه را به فروش حامل‌های انرژی منتقل کنیم نمی‌شد آن‌طور که باید از محرومان حمایت کنیم.

به گزارش «ایسنا»، وی افزود: باید معافیت مالیاتی در سطحی تعریف می‌شد که افراد با درآمد متوسط بتوانند حداقل زندگی خود را تامین کنند. به گزارش «ایرنا» وی دراین خصوص تاکید کرد: نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین و مقرر شده است تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع به وجود نیاید. یکی از ملزومات حمایت از تولید، ثبات در قوانین و مقررات و پیش‌بینی‌پذیری سیاست‌های بودجه‌ای و مالی است. به گزارش «ایسنا»، پزشکیان در ادامه گفت: از نکات لایحه تقدیمی واقع‌بینی در اعداد و ارقام است. در بخش مصارف اعداد واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده و منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت مطالبات گندم‌کاران دیده شده است.

پزشکیان بیان کرد: امسال در رابطه با گندم‌کاران با کسری بودجه مشکل داشتیم و با اجازه‌ای که از رهبری گرفتیم و در جلسه سران قوا هم بحث شد، امروز بدهی گندم‌کاران به حساب آنان واریز می‌شود. سهم‌ منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت دیده شده است. بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت رهبری است. بنده از مقام معظم رهبری تقاضا کردم تا مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی برای سال آینده را در زمان تدوین لایحه صادر کنند که این امر باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمد واقعی در بودجه شده است. وی افزود: رشد بالایی برای پروژه‌های عمرانی دیدیم. بودجه عمرانی ۴۰ درصد ارتقا یافته است.

سهم تملک دارایی سرمایه از ۱۱ درصد به ۲۰ درصد از محل بودجه عمومی بوده است. یکی از ملزومات حمایت از تولید، پیش‌بینی‌پذیر بودن سیاست‌های بودجه‌ای و مالی است و همچنین برنامه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی دیده شده است. در برنامه هفتم تاکید شده تا دولت بدهی خود با بانک‌ها را بهادار‌سازی کند. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد منابع برای این امر در نظر گرفته شده و برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی ۲۰۰ هزار میلیارد اموال دیده شده است. از سوی دیگر تلاش شده با در نظر گرفتن منابع لازم کل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تادیه شود.

حرکت درجهت تک نرخی کردن ارز

رئیس‌جمهور گفت: در بحث اصلاحات اقتصادی، اکثریت اقتصاددان‌ها تاکید بر اصلاح تدریجی دارند و متفق‌القول هستند اصلاح در نظام ارزی و یارانه سوخت الزامی است. حرکت در تک نرخی کردن ارز مهم‌ترین راهکار برای کاهش رانت در اقتصاد است. این برنامه توسط بانک مرکزی در حال دنبال شدن است. برای تامین کالاهای اساسی لازم است سیاست نرخ ارز ترجیحی را داشته باشیم.چ

اصلاح یارانه انرژی در بودجه ۱۴۰۴

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های موجود اصلاح یارانه انرژی است. مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بالاتر از سال ۹۸ است. امروز هزینه تمام شده تولید بنزین بدون لحاظ قیمت نفت حدود ۸ هزار تومان است. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰هزار تومان هزینه دارد. اصلاح این روند مشارکت همه بخش‌های جامعه را می‌طلبد تا بتوانیم این ناترازی را به نفع محرومان اصلاح کنیم. پزشکیان پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نیز نوشت: «‌تلاش شده بودجه با نظر اقتصاددانان، اساتید دانشگاه، کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت واقع‌بینانه تنظیم شود. امیدواریم با دقت و حسن‌‌نظر مجلس، لایحه در اسرع وقت بررسی شود.»

تاکید بر حذف فیلترینگ

پزشکیان همچنین در حاشیه تقدیم بودجه ۱۴۰۴ به مجلس درمورد موضوع رفع فیلترینگ نیز گفت: ما حرف‌هایی که زدیم تا آخر پای آن هستیم و به وعده‌های خود پایبند هستیم. قطعا در حال تلاش هستیم تا حرف‌هایی که زده‌ایم در عمل پیاده کنیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در خصوص رفع فیلترینگ نیز وزیر ارتباطات، اطلاعات را جمع‌آوری کرده است و این هفته در نشست سران گزارش دادند. قرار شد هم مجلس و هم قوه‌قضائیه و وزارت ارتباطات بنشینند جمع‌بندی داشته باشند و مراحل طی شود. پزشکیان در ادامه گفت: بحث کاملا کارشناسی است. روندی که اکنون طی شده است به نفع مملکت نیست و باید برگردد. نحوه اینکه چگونه برگردانده شود در حال تفاهم هستیم که باهم با یک زبان و نگاه مشترک پیش برویم که اختلاف و سو‌ءتفاهم پیش نیاید. وی تاکید کرد: در حال کار کردن روی این موضوع هستیم.

انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق

در همین حال روز گذشته پس از تقدیم لایحه بودجه از سوی رئیس‌جمهور، اعضای‌ کمیسیون امنیت ملی برای عضویت در تلفیق بودجه ۱۴۰۴ مشخص شدند. براین اساس سارا فلاحی، احمد عجم و حسن قشقاوی به عنوان اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ انتخاب شدند. همچنین موسی غضنفرآبادی، معصومی و علی آذری، نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ شدند. ازسوی دیگر محمد پاکمهر، علی‌اصغر باقرزاده و منصور علیمردانی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در تلفیق بودجه، صدیف بدری، حبیب قاسمی و یاسر عربی به عنوان اعضای کمیسیون عمران در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، جبار کوچکی‌نژاد، رحیم زارع، ابراهیم عزیزی، فریدون همتی، عباس قدرتی، سید‌نجیب حسینی، نبی‌الله محمدی، محسن زنگنه و غلامرضا تاجگردون ۹ عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در کمیسیون تلفیق بودجه تعیین شدند.