عددهای کلیدی بودجه

مهرداد لاهوتی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس به ارقام بودجه اشاره کرد و گفت: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ همت افزایش یافته است. ۶هزار و ۴۰۰ همت بودجه منابع عمومی دولت با درآمد اختصاصی است. ۴۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی درنظر گرفته شده است. بودجه شرکت‌های دولتی که سال گذشته ۳ هزار و ۷۰۰ همت بوده امسال به ۵هزار و ۴۰۰ همت افزایش یافته است. او ادامه داد: افزایش حقوق‌ها‌ در لایحه بودجه ۱۴۰۴، معادل ۲۰ درصد درنظر گرفته شده و سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت به دو برابر افزایش یافته است.

سال گذشته ۱۲میلیون تومان بود و امسال ۲۴ میلیون تومان شده است. معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی تا ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و بقیه هم به صورت تناسبی است. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تصریح کرد: در بودجه پیش‌بینی‌شده که در سال آینده ۲ میلیارد یورو واردات خودرو با تعرفه ۱۰۰درصد داشته باشیم. برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری ۶۰ همت در نظر گرفته شده بود که در سال آینده ۱۰۶ همت پیش‌بینی شده است.

ظهمچنین برای پاداش پایان خدمت کارکنان حدود ۱۵۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.  او تاکید کرد: بودجه کالاهای اساسی در سال جاری ۱۸ میلیارد دلار بود که این عدد کاهش پیدا کرده و ۱۲ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. تورم حدود ۳۰ درصد و رشد اقتصادی حدود ۳.۵ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین مبنای ارز حقوق ورودی ۵۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است. صادرات نفت حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است، البته ۴۲۰ هزار بشکه برای نیروهای مسلح در نظر گرفته شده که در جمع صادرات نفت حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است. اما درآمد حاصل از فروش نفت نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و ۵۸۳ همت در نظر گرفته شده است.

لاهوتی همچنین در خصوص مالیات در بودجه ۱۴۰۴ گفت: مالیات در بودجه ۱۴۰۳ حدود ۱۲۲۲ هزار میلیارد تومان بود که در بودجه ۱۴۰۴، معادل ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ۳۹ درصد افزایش یافته است. فروش اموال که ۶۲ همت بود به ۲۵ همت کاهش پیدا کرده است. همچنین در بودجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تهاتر اموال پیش‌بینی شده است. او همچنین در خصوص قیمت ارز در بودجه، یادآور شد: قیمت ارز در محاسبه به دست می‌آید و دولت در ظاهر قیمت ارز را ۲۸۵۰۰ اعلام کرده، اما باید در محاسبات به دست بیاید.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش ۳۹ درصدی مالیات، گفت: اگر به سمت دریافت از فرارهای مالیاتی برویم خوب است. اما اگر این عدد را مشخص کنیم و سازمان‌های مالیاتی موظف به وصول باشد، پرداخت آن برای مردم سخت خواهد بود.  لاهوتی به احتمال افزایش قیمت بنزین اشاره و تاکید کرد: اراده دولت به سمت افزایش قیمت بنزین است. پیش‌بینی می‌شود معادل تورم قیمت بنزین افزایش پیدا کند، اما امیدواریم که این اتفاق نیفتد. در بودجه همه‌چیز نیامده، اما موافق افزایش قیمت بنزین نیستم چون ما خودرو را با سرانه مصرف بالا به مردم می‌دهیم و از سوی دیگر می‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم! باید راهکارهای دیگری پیدا کرد.

او در خصوص اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۴ مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده گفت: برای شرکت‌های دانش‌بنیان معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است. اما این معافیت‌ها کم است. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پاسخ به اینکه چقدر درآمدهای بودجه واقع‌بینانه است، خاطرنشان کرد: اگر عزم دولت به افزایش قیمت بنزین باشد قابل وصول نیست و امکان فروش میزان نفتی که در بودجه پیش‌بینی شده سخت است. همچنین کل درآمد مالیاتی را ۳۹ درصد افزایش دادند که عدد سنگینی است.

بودجه یکپارچه شده

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز اظهار کرد: گزارشی که رئیس‌جمهور در هنگام تحویل بودجه به مجلس داد، گزارش خوبی بود. بودجه یکپارچه شده و چند خزانه در کشور وجود ندارد. همچنین اینکه مشخص باشد که به صندوق توسعه چه میزان واریز کنیم و اجازه‌ای که رئیس‌جمهور بیان کردند که از رهبری گرفتند کار خوبی بود. به نظر می‌رسد دولت اراده‌ای را برای انتظام‌بخشی و یکپارچگی بودجه دارد. در صورت یکپارچگی بودجه منابع و مصارف با هم مقایسه شود و کار خوبی بود که اتفاق افتاد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۴ انقباضی است.

تدوین بودجه با توجه به شرایط منطقه

همچنین احمد فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۴ با توجه به شرایط خاص کشور و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی یک بودجه انقباضی و منطقی بسته شده است. دولت سعی کرده که درآمدها را واقعی ببیند تا کسری بودجه را به حداقل برساند. او ادامه داد: برنامه هفتم رشد اقتصادی را ۸ درصد در نظر گرفته است که این عدد قابل وصول است، اما برای اینکه به این عدد برسیم باید بودجه به نحوی باشد که بسترها و مقدمات لازم را فراهم و از جمله باید تکلیف FATF را مشخص کند. یعنی بحث روابط عادی و مبادلات پولی با دنیا باید حل شود چون اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم به سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج نیازمندیم. باید به ناترازی بانک‌ها خاتمه بدهیم. باید در مالیات قوانین دقیق و شفافیت را اجرا کنیم. چون کسب مالیات به سمت دهک‌های پایین و از حقوق و دستمزدها مالیات گرفتن هنر نیست. در این راستا باید به سمت شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی، غول‌های بزرگ اقتصادی و دانه درشت‌ها برویم.

 این نماینده مجلس به نقاط ضعف بودجه اشاره و تاکید کرد: در حقوق و دستمزد، میزان افزایش برای بازنشستگان ۲۰ درصد و برای شاغلان متوسط ۲۸ درصد در نظرگرفته شده که این متناسب با تورم نیست و مجلس تلاش خواهد کرد که در کمیسیون تلفیق تغییراتی در این بخش ایجاد کند. او در خصوص اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۴ مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: معافیت‌هایی برای بخش تولید درنظر گرفته شده که کافی نیست و در کمیسیون تلفیق بیشتر به آن می‌پردازیم. فاطمی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین، گفت: باید با همکاری و همیاری و کار کارشناسی راهکاری بیندیشیم و برای مثال می‌توانیم یارانه بنزین را به کد ملی اختصاص دهیم. باید ابتدا بسترها و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا مردم قانع شوند.