دیدار با روسای جمهور بلاروس، قرقیزستان و نخست‌وزیر هند بخش دیگری از دیدارهای رئیس‌جمهور در حاشیه این اجلاس خواهد بود. براساس گزارش‌ها این نخستین حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی و دائمی بریکس در این نشست بین‌المللی خواهد بود. شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است از امروز تا سوم آبان در قازان روسیه (مرکز جمهوری تاتارستان روسیه) برگزار شود. سران و مقامات عالی‌رتبه ۱۰ کشور عضو بریکس شامل روسیه، جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، عربستان و امارات متحده عربی از امروز در شهر قازان، دور هم جمع می‌شوند تا درباره چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی، تقویت چندجانبه‌گرایی، تعامل سازنده در راستای شکوفایی و پیشرفت مبتنی بر عدالت جهانی را بررسی و برنامه جامع میان‌مدت و بلندمدت این گروه را تدوین کنند. گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند. درحال حاضر روسیه ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده دارد. این ریاست از اول ژانویه ۲۰۲۴ به این کشور واگذار شده است.

برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به روسیه

 مسعود پزشکیان قرار است به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این نشست حضور پیدا کرده و سخنرانی کند‌. بنا براعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور در جریان این سفر علاوه بر نشست اصلی سران کشورهای بریکس، در نخستین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» هم حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد. بریکس‌پلاس نشستی مشترک با حضور سران ۱۰ کشور عضو بریکس، با کشور‌های همسو و علاقه‌مند به همکاری با بریکس، است که روز چهارشنبه برگزار می‌شود‌.

محمدمهدی سنایی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در تشریح برنامه‌های سفر سه روزه رئیس‌جمهور به قازان روسیه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: طی ۲روز، اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود. به گفته سنایی، پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با روسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت. به گزارش «ایرنا»، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: حضور ایران در این اجلاس در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکردهای جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای حائز اهمیت است.

سنایی در پایان مطلب خود با بیان اینکه بریکس سال ۱۳۸۹ با حضور برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد، نوشت: سال بعد آفریقای جنوبی ملحق شد. مصر، اتیوپی، ایران و امارات نیز دی‌ماه ۱۴۰۲ به آن پیوستند. روسیه با برگزاری گسترده اجلاس بریکس و بریکس پلاس پویایی در عرصه بین‌المللی را با وجود تحریم‌های گسترده نشان می‌دهد.

بررسی همکاری‌های مشترک با اعضای بریکس

درهمین حال در جلسه‌ای که شامگاه یکشنبه به ریاست «مسعود پزشکیان» و با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسوولان اجرایی برگزار شد، مهم‌ترین تفاهمات، توافقات و پروژه‌های مشترک میان کشورمان و دیگر اعضای بریکس مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. به گزارش «ایرنا»، همچنین در این جلسه وزرای حاضر گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو بریکس ارائه و ضمن تشریح موانع و مسائل پیش‌روی تکمیل و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، یا آغاز اجرای تفاهمات و توافقات، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز در این زمینه‌ها ارائه کردند.

 در ادامه راهکارهای رفع مشکلات و موانع و تسریع در اجرا و پیشبرد تفاهمات و همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس، در جلسه‌ای به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور جمعی از مسوولان اجرایی بررسی شد.