معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه‌ مدیریت و سرمایه‌ انسانی رییس‌جمهور اعلام کرد که به زودی مدیران حرفه‌ای موظف می شوند برای بازنشستگی، پایان‌نامه تدوین کنند. احمد بزرگیان در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه این موضوع به زودی طی بخشنامه‌ای به سازمان‌های دولتی ابلاغ خواهد شد، در تشریح موضوع پایان‌نامه بازنشستگی مدیران حرفه‌ای گفت: متاسفانه هم‌اکنون با بازنشسته‌شدن مدیران تجربیات آنها نیز بایگانی می‌شود، این درحالی است که دنیا مبنا را بر استفاده از تجربیات مدیران اجرایی گذاشته است. وی با بیان اینکه در این طرح مدیران حرفه‌ای تجربیات خود را به صورت مکتوب مستند‌سازی می‌کنند، گفت: این اقدام می‌تواند توسط خود آنها یا به قلم یک نویسنده از زبان مدیر انجام شود. بزرگیان با بیان اینکه هم‌اکنون در سطح ریاست‌جمهوری تجربیات روسای‌جمهور پیشین کشور از سوی یک مرکز به صورت مدون تنظیم شده و می‌شود، گفت: در سطح وزرا نیز برخی خودشان تجربیات و اقداماتشان را تدوین کرده‌اند، اما این کار باید به صورت سیستمی انجام شود.

وی با اشاره به شرایط ویژه و اتفاقاتی که نظام جمهوری اسلامی ایران طی ۳۰ سال گذشته تجربه کرده و بحران‌هایی که کشور با آن مواجه شده است، گفت: برخی از این اتفاقات به گونه‌ای بوده که می‌توانسته یک نظام را از پا در بیاورد. در حالی که کشور ما با اتکا به مدیران توانمند خود همه آنها را به خوبی از سر گذرانده است، بنابراین استفاده‌نکردن از این تجربیات می‌تواند به ضرر ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های مختلف، کارخانه‌ها، سازمان‌ها، استانداران و معاونان آنها از جمله کسانی هستند که براساس این بخشنامه به تدوین تجربیات خود در قالب یک پایان‌نامه ملزم خواهند شد، افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها مدیریتی را تدریس می‌کنند که مبتنی بر علوم نظری است و برخی از اطلاعات آنها شاید به ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد، این درحالی است که تجربه مبتنی بر واقعیت‌ها است و تدوین تجربیات مدیران حرفه‌ای این امکان را فراهم می‌کند که حتی تا پنج سال یک بار، علوم مدیریت دانشگاه‌ها نوسازی شود.

وی با بیان اینکه به زودی تدوین پایان‌نامه بازنشستگی برای مدیران حرفه‌ای الزامی می‌شود، گفت: بر این اساس مدیران موظف می‌شوند که تجربیات خود را مدون کنند. همچنین دولت امکاناتی در اختیار آنها قرار می‌دهد که این پایان‌نامه را تدوین کنند و آن را در اختیار دستگاه مدیریتی خود قرار دهند.