جزئیات پرونده 18 مفسد اقتصادی

مجموع تخلفات مالی این پرونده‌ها حدود ۴۰میلیارد تومان است

مجتمع قضایی امور اقتصادی با صدور اطلاعیه‌ای، از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای تعداد زیادی از متهمانی خبر داد که از بانک‌های مختلف کشور مبالغی کلاهبرداری، اختلاس یا تحصیل مال نامشروع کرده‌اند. این درحالی است که درطی سال‌های گذشته بارها بحث بدهکاران بانکی و چگونگی برخورد قضایی با آنها مطرح بوده است. جزئیات این پرونده‌ها که در مجموع رقمی حدود ۴۰۰ میلیارد ریال به علاوه ۹۰۰ هزار دلار و ۱۱ هزار درهم امارات تخلفات مالی را شامل می‌شود، در اطلاعیه مجتمع قضایی امور اقتصادی آمده است، اما از اسامی متهمان نامی به میان نیامده است.

شکایت وزارت اطلاعات از ۲ متهم اقتصادی

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است، در یکی از این پرونده‌ها با اعلام شکایت از سوی اداره حقوقی قضایی وزارت اطلاعات پرونده دو متهم اقتصادی در دستور کار دادسرای امور اقتصادی قرار گرفت. شعبه پنجم بازپرسی دادسرای امور اقتصادی دو متهم در یک پرونده اقتصادی را به اتهام مشارکت درتحصیل مال ازطریق نامشروع به مبلغ ده میلیارد و دویست و بیست و نه میلیون ریال (‌۰۰۰/۰۰۰/۲۲۹/ ‌۱۰ریال ) مجرم شناخت.متهم ردیف اول پرونده علاوه براین به اتهام کلاهبرداری ازطریق انتقال منافع مال غیر به میزان یک میلیارد و سیصد وپنجاه میلیون ریال ( ‌۰۰۰/۰۰۰/۳۵۰/ ‌۱ ریال) نیز تحت تعقیب کیفری است.براساس این گزارش، این پرونده پس از صدور کیفر خواست و قرار مجرمیت متهمین دردادسرای ناحیه ‌۲۲ اموراقتصادی، هم اکنون در شعبه ‌۱۱۹۱ دادگاه عمومی تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی در حال رسیدگی است.

تحصیل ۱۹۶ میلیارد ریال از بانک سپه

هم‌چنین با اعلام شکایت ازسوی اداره کل حقوقی بانک سپه دادسرای ناحیه ‌۲۲ اموراقتصادی تعدادی ازمتهمان یک پرونده اقتصادی را مجرم شناخت. متهمان این پرونده در قالب عقود مختلف، ضمن اخذ تسهیلات از بانک سپه از انجام تعهدات خود دربرابر بانک خودداری کردند. براساس این گزارش متهمان این پرونده که پنج نفر هستند، همگی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ یکصد و نود و شش میلیارد و یکصد و بیست و سه میلیون و دویست و نودهزار ریال (‌۰۰۰/۲۹۰/۱۲۳ /‌۱۹۶) ریال مجرم شناخته شده و پرونده پس از صدور کیفرخواست جهت ادامه مراحل رسیدگی به شعبه‌۱۱۹۳ دادگاه عمومی تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «قسط» اعلام کرده که اسامی متهمین پرونده براساس قانون پس از قطعیت حکم ازسوی دادگاه اعلام خواهد شد.

صدور کیفرخواست برای یک کارمند بانک رفاه

شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۲ امور اقتصادی نیز یکی از کارمندان رسمی بانک رفاه کارگران را مجرم شناخت.

متهم پرونده که یکی از کارمندان بانک مذکور بوده است با ایجاد حساب‌های صوری و تغییر در سیستم حسابداری بانک با بدهکار و بستانکار کردن حساب‌ها مبالغی را به حساب بستگان ودوستان خود واریزکرده، سپس اقدام به برداشت وخروج آن مبالغ از بانک می‌کرده است.

براساس این گزارش با شکایت اداره حقوقی بانک رفاه، پرونده مذکور در دستور کار دادسرا قرار گرفته و پس ازتحقیقات لازم واظهارات متهم، مجرمیت نامبرده محرز و کیفرخواستی علیه وی صادر شد.

کلاهبرداری ۹۰۰ هزار دلاری از بانک ملی

همچنین با اعلام شکایت ازسوی اداره حقوقی بانک ملی ایران علیه یک کلاهبردار پرونده این متهم دردستور کار مجتمع قضایی امور اقتصادی قرار گرفت.

شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۲ امور اقتصادی قرار مجرمیت متهم این پرونده را به اتهام کلاهبرداری صادر کرد. براساس این گزارش متهم این پرونده آقای «م.ط.ز» به اتهام کلاهبرداری به مبلغ ۹۰۰ هزار و ۸۰۰ دلار آمریکا از بانک ملی ایران مجرم شناخته شد.

گفتنی است پس از صدور کیفر خواست در دادسرای امور اقتصادی پرونده جهت ادامه رسیدگی قضایی به شعبه ۱۱۹۳ دادگاه عمومی تهران مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی ارسال شد.

اختلاس ۲۷میلیاردی کارمندان بانک

شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ‌۲۲ امور اقتصادی نیز علیه تعدادی از متهمان یک پرونده اقتصادی کیفرخواست صادرکرد.

به گزارش ایسنا، این پرونده با شکایت اداره حقوقی بانک تجارت در دستور کار مجتمع قضایی امور اقتصادی قرار گرفت و سپس با استناد به نظریه کارشناس رسمی دادگستری و اظهارات متهمان پس از موافقت سرپرست دادسرای اموراقتصادی کیفرخواست و قرار مجرمیت علیه متهمان پرونده صادر شد.

براساس این گزارش متهم ردیف اول خانم «ه.ص» کارمند بانک تجارت با سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود و بادخل و تصرف غیرمجاز در حساب مشتریان اقدام به اختلاس کرده است.

نامبرده به اتهام اختلاس از بانک تجارت به مبلغ بیست و هفت میلیارد و هشتصد و هشتاد و سه میلیون و یکصد و پانزده هزار و ششصد وبیست وسه ریال(‌۲۷.۸۸۳.۱۱۵.۶۲۳ ریال) تحت تعقیب کیفری است.

متهم ردیف دوم آقای «پ.ع» به اتهام تحصیل مال ازطریق نامشروع به مبلغ سیزده میلیارد و نهصد و بیست ودو میلیون و ششصد وبیست ودو هزار و دویست و سی ریال

(‌۱۳.۹۲۲.۶۲۲.۲۳۰ریال) و همچنین متهم ردیف سوم آقای «الف.الف» به اتهام تحصیل مال ازطریق نامشروع به مبلغ نهصد و بیست و شش میلیون ریال (۹۲۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال) مجرم شناخته شدند.

دیگر متهم این پرونده آقای «ف.ح.ز» که وی نیز از کارمندان بانک است و سرپرستی شعبه را برعهده داشته است متهم به اهمال منجر به تضییع اموال دولتی به مبلغ شش میلیارد و سیصد و شصت و پنج میلیون و چهارصد و هجده هزار و دویست و سی وسه ریال (۶.۳۶۵.۴۱۸.۲۳۳ریال) است.

اثبات مجرمیت ۵ متهم به کلاهبرداری میلیاردی

در همین حال، شعبه سوم بازپرسی مجتمع امور اقتصادی، پنج متهم یک پرونده اقتصادی را مجرم شناخت.

با اعلام گزارش ازسوی سازمان بازرسی کل کشور و همچنین اداره حقوقی بانک‌های ملی و ملت پرونده کلاهبرداری یکصد و چهل و چهار میلیارد ریالی از بانک‌های مذکور تشکیل شد.

متهمان این پرونده با تشکیل شرکت‌های متعدد صوری و غیرفعال و ارائه اسناد غیر واقعی به بانک اقدام به اخذ وجوه و تسهیلات به صورت غیرقانونی از بانک‌های ملی و ملت نموده و در عمل این وجوه را صرف خرید املاک و زمین‌های متعددی کرده‌اند.

براساس این گزارش، شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ‌۲۲ اموراقتصادی پنج متهم این پرونده که همگی متهم به مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ چهل میلیارد و هشتصد و هفتاد و هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هشت هزار و نهصد و سی و هفت ریال (۴۰.۸۷۷.۵۸۸.۹۳۷ریال) از بانک ملت و مبلغ یکصد و سه میلیارد و سیصد و نه میلیون و یکصد و پانزده هزار و ششصد ریال (۱۰۳.۳۰۹.۱۱۵.۶۰۰ ریال) و همچنین ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ درهم امارات ازبانک ملی بودند را مجرم شناخت.

بر اساس اعلام مجتمع قضایی اموراقتصادی، در اجرای مقررات پس از قطعیت حکم، اسامی کامل متهمان اعلام خواهد شد.