انحصاری بودن صداوسیما یکی از مشکلات آن است

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد- محمود احمدی نژاد روز گذشته برای افتتاح شبکه «شما» به سازمان صدا و سیما رفت. او در سخنانش در مراسم افتتاح این شبکه، به مشکلاتی که این سازمان با آن روبه‌رو است اشاره کرد و گفت که یکی از مشکلات هم «انحصاری بودن» صدا و سیما است. این اظهارات احمدی نژاد در شرایطی بیان شد که کمتر از ۱۰ روز قبل، نمایندگان مجلس فوریت طرحی را از تصویب گذراندند که بر اساس آن، علاوه بر ایجاد ساختارهای جدید برای صدا و سیما، به بخش خصوصی اجازه داده می‌شود «با اجازه سازمان و در چارچوب مقررات مصوب هیات امنا، رادیو یا تلویزیون تاسیس کند.» هیات امنایی که بر اساس این طرح قرار است متشکل از سران سه قوه به همراه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری باشد. این طرح که یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید و برای بررسی مقدماتی به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد، در حالی وارد فاز تصویب شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس دو سال پیش توصیه کرده بود از تهدیدانگاری بیش از حد در این زمینه پرهیز شود. این مرکز البته در فروردین سال ۸۸ هم طرحی مطالعاتی را درباره راه‌اندازی تلویزیون خصوصی ارائه کرده بود. محمود احمدی نژاد هم روز گذشته در جریان بازدیدش از صدا و سیما به این موضوع اشاره‌ای مختصر کرد؛ اما توضیح نداد که آیا برای رفع انحصار، به تاسیس تلویزیون خصوصی اعتقاد دارد یا خیر.

احمدی‌نژاد فقط گفت: یکی از مشکلات

صدا و سیما انحصاری بودن آن است. البته شاید در جاهای دیگر گروه‌های مختلف اجتماعی شبکه‌هایی دارند که سلائق و نیازهای خود و قشرهای خاص را پاسخ می‌دهند؛ اما در اصولی باهم متحدند. اصولی که منافع و همبستگی ملی را صیانت می‌کند. رییس جمهور افزود: البته در نظام سلطه تنوع و تعدد وجود دارد، اما اینها از یک جا اداره می‌شود و سرهایشان به یکجا وصل است و تا زمانی که این حالت وجود دارد، حتما فشارها بر صدا و سیما بیشتر خواهد بود.

احمدی نژاد در عین حال به بیان دیگر مشکلات سازمان صدا و سیما پرداخت و داشتن رقبای داخلی و خارجی قدرتمند و فشارهای سیاسی را از جمله این مشکلات برشمرد.

حدومرزها تبیین نشده

به گزارش خبرگزاری فارس، وی همچنین گفت: همه از صدا و سیما انتظار دارند حد و مرزها در موسیقی، اخلاق، سیاست،‌ خانواده، امور داخلی و خارجی رعایت شود. در حالی که حد و مرزهای مناسب در بسیاری موارد تبیین نشده است. اما هر کسی از نظر خودش انتظار دارد صدا و سیما معیارهای او را رعایت کند و در این مسیر هزاران انتظار وجود دارد. احمدی‌نژاد در بیست و سومین همایش افق رسانه، افتتاح شبکه تلویزیونی شما و تجلیل از کارگردان مجموعه تلویزیونی مختارنامه افزود: چند مانع و مشکل اصلی در برابر کار صدا و سیما هست که باید از اینها عبور یا به گونه‌ای آنها را مدیریت کنید تا بتوانید ماموریت‌های اصلی را به درستی انجام دهید.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اینها رفتار سازمانی است، صدا و سیما رسانه ملی و در واقع متعلق به حکومت است، پس باید زبان حکومت باشد، اما همزمان باید زبان ملت و قشرهای گوناگون باشد و به نیازهای طبقات گوناگون پاسخ دهد که در بسیاری از موارد تناقض پیش می‌آید.

رییس جمهور گفت: یکی دیگر از موانع، توقعات روزافزون و فشارهای گروه‌های سیاسی و اجتماعی است. خیلی‌ها می‌خواهند صدا و سیما مبلّغ آنها باشد آنها خیلی دوست دارند صدا و سیما را در حد گروه‌های سیاسی تنزل دهند و در حد سایت پایین بیاورند. احمدی نژاد افزود: خیلی‌ها می‌خواهند دیدگاه‌های تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و دینی آنها در صدا و سیما منعکس شود.

همه می خواهند تریبون داشته باشند

رییس جمهور با بیان اینکه انواع سلایق دوست دارند در صدا و سیما منعکس شوند و جایگاه داشته باشند، گفت: مجامع و شوراهای مختلف، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، مراجع، علما چیزهایی دریافت می‌کنند و انتظار دارند که دستگاه عظیم ملی لحظه به لحظه با آنها در تماس باشد که اگر هم نشد قبل از اینکه تذکر داده شود در تریبون گفته می‌شود در تریبون هم این‌طور نیست که بگویند عزیزم اینها را رعایت کنید. یک چیزی چسبانده می‌شود که دیگر نتوانند از جا بلند شوند.

داشتن رقبای قدرتمند در داخل و خارج

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات، داشتن رقبای قدرتمند در داخل و بین‌الملل است البته الان دیگر داخل و بین‌الملل معنا ندارد. مرزها برداشته شده است به طوری که در آن سوی دنیا مطلبی تهیه می‌شود و در خانه‌های مردم حضور دارند به این شکل نیست که شما یک رقیب در خارج از کشور داشته باشید و یک رقیب در داخل. بلکه رقبای قدرتمندی دارید که از فضای خود صدا و سیما شروع می‌شود تا همه جای دنیا. وی گفت: آنها در برنامه سازی‌های خود هیچ محدودیتی ندارند و خیلی راحت و آزاد هستند.

رییس جمهور افزود: یکی دیگر از موانع وجود باندهای گوناگون رقیب در فضاهای هنری و کارهای سیاسی است که اینها هم فشار می‌آورند، کاری می‌خواهد انجام شود یکی مانع می‌شود یا یک کاری نباید انجام شود، فشار می‌آورند که باید انجام شود.

وی افزود: به همکاران در صدا و سیما سفارش می‌کنم ماموریت شما تاریخی و جهانی است. ماموریت بالا کشیدن انسان تا نقطه اوج است ماموریت شما ماموریت انبیای‌الهی است و این موانع کار شما را سخت می‌کند اما تجربه سال‌های اخیر نشان داد که شما می‌توانید بر این موانع غلبه و ورای اینها کارهای متین، محکم و اثرگذار آرمانی ارائه کنید.

احمدی نژاد گفت: خیلی مراقب باشید البته کار سختی است، داریم افرادی که یک شبکه اگر آنها را در هفته نشان بدهد آن شبکه حلال مطلق، طیب و طاهر است؛ اما اگر بهترین شبکه از نظر اعتقادی آنها را نشان ندهد نمی‌گویند کفر مطلق می‌شود بلکه زشت مطلق می‌شود.

سومین دفاع از افزایش تعطیلات

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش از یکی از جلسات شوراهای اصلی تصمیم‌گیری کشور اشاره کرد و گفت: در این جلسه بحث تعطیلات رسمی بود و می‌گفتند تعطیلات ایران زیاد است. وی افزود: بالاخره در آن جلسه بحث شد و مطرح کردند دیدند تعطیلات ما زیاد نیست. احمدی نژاد گفت: تفریح جزو زندگی است و باید مردم با نشاط باشند؛ مگر می‌شود مردم را خمود و عبوس دید؟

وی گفت: فردی از تفریح خوشش نمی‌آید و فکر می‌کند هیچ کس نباید به تفریح برود. رییس جمهور افزود: از طرفی معتقدیم خانواده پایه است و باید آن را محکم کنیم و از طرف دیگر برنامه‌هایی می‌دهیم که همه آن در جهت متلاشی کردن خانواده است. وی ادامه داد: این افراد آدم‌های کوچک و اسیرهواهای نفسانی هستند که اصلا خبر ندارند در عالم چه خبر است؟

رییس جمهور گفت: چند روز پیش جلسه‌ای داشتیم که آقای ضرغامی هم حضور داشت و بخشی از این جلسه در خصوص امنیت ملی بود. رییس جمهور تصریح کرد: شاخص‌های امنیت ملی را باید در دل و اندیشه مردم جست‌وجو کنیم و ببینیم نشاط اجتماعی چگونه است؟ اگر در بالاترین حد باشد آنگاه امنیت ملی وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند آن را بر هم زند. وی امید به آینده، احساس افتخار به ایرانی بودن و دریافت ذهنی انسان‌ها از ثبات اجتماعی و سیاسی را از دیگر شاخص‌های امنیت ملی دانست.