اعتراض مکتوب ایران به عراق

وزارت خارجه: نسبت به هرگونه حمله مسلحانه به خاک ایران، اقدام لازم انجام می‌شود

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق با ارسال یادداشتی به وزارت خارجه عراق نسبت به این اظهارات اعتراض کرده است. به گفته حسن دانایی‌فر، سفیر تهران در بغداد، وزارت خارجه ایران در این یادداشت نسبت به اقدامات و حملات گروه‌های مسلح و غیرقانونی و تروریستی که از داخل خاک عراق اهداف غیرنظامی ایران را هدف قرار می‌دهند، هشدار داده است. هوشیار زیباری چهار روز پیش گفته بود: بار دیگر از دولت ایران می‌خواهیم گلوله‌باران مستمر (مواضع پژاک) را متوقف کند، زیرا این اقدام برای روابط عراق ـ ایران سازنده نیست و به روابط خدشه وارد می‌کند. اما آنچنان که ایسنا گزارش داده است، سفیر تهران در بغداد در واکنش به اظهارات زیباری تاکید کرده است: ایران حق قانونی خود می‌داند در چارچوب مقررات موجود و دفاع از شهروندان و خاکش در برابر حملات مسلحانه اقدامات لازم را انجام دهد.

دانایی‌فر با بیان اینکه وزارت خارجه عراق تاکنون به یادداشت اعتراضی ایران پاسخی نداده، افزوده است: دولت مرکزی عراق در جریان دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. همچنین در چارچوب کمیته فنی - امنیتی با حکومت اقلیم کردستان و مسوولان محلی گفت‌وگوهایی صورت گرفته است و همین الان در حال پاکسازی منطقه هستیم و در رابطه با هرگونه حملات مسلحانه به خاک ایران اقدامات لازم انجام می‌شود.

هوشیار زیباری اما روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود: گلوله‌باران پنج سال است که (به طور پراکنده) ادامه داشته است، اما این بار مدت آن طولانی‌تر از دفعات قبل است. او ادعا کرد: این گلوله‌باران تصادفی است و به زمین‌های کشاورزی در این مناطق خسارت می‌زند.

اعتراض شدید به فعالیت پژاک در کردستان عراق

اگر چه طی سال‌های گذشته گروهک تروریستی پژاک در خاک عراق فعالیت داشته است، اما با گسترش دامنه این فعالیت‌ها، ۲۰ تیرماه سال جاری یک مقام عالی‌رتبه نیروهای مسلح ایران بر نابودی گروهک تروریستی پژاک که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق لانه گزیده و به ملت ایران تعرض می‌کنند، تاکید کرد.به گفته این مقام عالی‌رتبه نظامی، مسوولان و به خصوص رییس اقلیم کردستان به ملت‌های عراق و ایران خیانت کرده و بدون اطلاع دولت مرکزی عراق در تبانی با استکبار، ۳۰۰ هزار هکتار از سرزمین عراق را در اختیار گروهک تروریستی پژاک قرارداده است.

این مقام عالی‌رتبه نظامی افزوده بود: این حق برای ما محفوظ است تا مراکز تروریستی را در نواحی مرزی فوق مورد هدف قرارداده و ‌آنها را سرکوب و نابود کنیم.

انهدام مواضع پژاک در سردشت

تنها هفت روز پس از این اعتراض ، نیروی زمینی سپاه از انهدام و تصرف مواضع گروهک تروریستی پژاک در مناطق مرزی شمال غرب کشور توسط سپاه پاسداران خبر داد. آنگونه که روابط عمومی سپاه در روز ۲۷ تیرماه اعلام کرد: در پی اقدام رزمندگان قرارگاه حمزه سید‌الشهدا(ع) مبنی بر پاکسازی مرزی شمال‌غرب کشور از وجود عوامل ایجاد کننده ناامنی، در یک درگیری شدید در منطقه مرزی آلواتان سردشت، ده‌ها تن از اشرار و تروریست‌های گروهک موسوم به پژاک کشته و زخمی و اسیر شدند و مواضع آنان نیز منهدم و به تصرف درآمد. در این عملیات، یک بسیجی به شهادت رسیده و سه نفر دیگر از نیروهای سپاه مجروح شده‌اند.

روز ۲۸ تیرماه سال جاری نیز سپاه با هشدار به بقایای گروهک تروریستی پژاک برای فاصله گرفتن از مرزهای ایران، آمادگی خود را برای پذیرش افراد نادم و پشیمان این گروه اعلام کرد.

رییس پژاک محاکمه شود

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران اما در واکنش به این رویدادها در یک تماس تلفنی با وستروله همتای آلمانی خود با اشاره به اقدامات تروریستی گروهک پژاک از جمله فعالیت‌های مسلحانه این گروه علیه ایران بر ضرورت برخورد جدی دولت آلمان با این گروهک تاکید کرد و خواستار دستگیری و محاکمه رییس این گروهک که در آلمان به سر می‌برد، شد. وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به حقوقی بودن این موضوع قول داد که به محض دریافت مدارک و مستندات محکمه پسند، در این خصوص پیگیری جدی به عمل آید.

تداوم عملیات سپاه علیه پژاک

یک مقام ارشد نظامی در قرارگاه حمزه سیدالشهدا در نخستین روزهای مردادماه سال جاری اعلام کرد که طی عملیات‌های هفته‌های اخیر سپاه پاسداران بیش از ۵۰ نفر از عناصر ضدانقلاب کشته و تعداد ۱۰۰ نفر از آنها زخمی و عده‌ای نیز به اسارت درآمده و در اختیار نیروهای امنیتی ما هستند و کشته‌های این گروهک در شمال قلعه دیزه و اطراف آسوس توسط سران گروهک ضد انقلاب دفن شده‌اند.

به گفته این مقام ارشد نظامی ،عملیات تهاجمی و انهدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه ضد انقلابی‌های آمریکایی پژاک در نوار مرزی شمال عراق و ایران تا زمانی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در مرز مشترک مستقر نشوند، ادامه خواهد داشت.

حمله پژاک به پایگاه بسیج در «سلین»

با وجود این تمهیدات چهارشنبه هفته گذشته گروهک تروریستی پژاک به پایگاه بسیج در روستای سلین از توابع شهرستان سروآباد حمله کرد. در جریان این حمله شبانه پژاک رضا عباسی‌خودلان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و چهار نفر دیگر نیز در این حمله مسلحانه زخمی شدند.

احمد محمدرضایی، فرماندار شهرستان سروآباد در همین رابطه گفته است: این حمله تروریستی چهارشنبه شب صورت گرفت و افراد تروریست به پایگاه حمله کرده و یک نفر از نیروهای بسیجی را به درجه رفیع شهادت رسانده و چهار نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شده‌اند که افراد زخمی هم‌اکنون در مراکز درمانی در حال مداوا هستند. محمدرضایی افزوده است: با توجه به آثار به جا مانده در محل این درگیری ضربات سنگینی نیز بر این گروه تروریستی وارد شده و تلاش ماموران امنیتی و انتظامی برای دستگیری افراد این گروهک تروریستی همچنان ادامه دارد. در جریان حمله‌های تروریستی گروهک پژاک طی دو هفته اخیر یک بسیجی دیگر در شهر سروآباد شهید و با حمله افراد این گروهک، یک افسر پلیس راه نیز شهید شده است. همچنین ۶ نفر از اعضای سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم، از جمله یکی از فرماندهان این سپاه به دست تروریست‌های گروهک پژاک به شهادت رسیدند.