اعلام موجودیت جبهه پایداری با حضور آیت‌الله مصباح

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد - «جبهه پایداری» با حضور «بچه حزب‌اللهی‌ها» (آن گونه که مرتضی آقاتهرانی گفته است) و حمایت آیات عظام «مصباح یزدی، محمد یزدی و خوشوقت» رسما اعلام موجودیت کرد. نخستین همایش این جبهه روز پنج‌شنبه با حضور جمعی از وزرای خارج شده از دولت نهم و دهم به عنوان اعضا، آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان حامی و جمعی از نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی به عنوان مهمان برگزارشد. این جبهه در حالی اعلام موجودیت کرد که تنها یک هفته قبل، آیت‌الله مهدوی کنی نسبت به بروز تشتت میان اصولگرایان هشدار داده بود و با اشاره تلویحی به احتمال فعالیت جبهه پایداری آنان را از این اقدام نهی کرده بود. او که از حمایت دو تن از علما از این جبهه ابراز تعجب کرده بود، پنج شنبه هفته قبل در جمع اعضای جامعه روحانیت مبارز گفت: «من به آن عزیزان پیغام می‌دهم که این کارها را نکنید، خوب نیست. این کارها بر خلاف مصلحت انقلاب است.» با این حال آیت‌الله مصباح یزدی با حمایت از جبهه پایداری، معتقد است این جبهه نه تنها برای انشعاب نیامده است، بلکه به دنبال وحدت تشکیل شده است. او که به این نتیجه رسیده که شناخت اعضای این جبهه از ارزش‌ها بیشتر از سایر اصولگرایان است، می‌گوید: «جبهه پایداری حتی به معنای «دکان» دیگری در برابر سایر دکان‌ها نیست.» آیت‌الله خوش‌وقت نیز به دلیل سفر به مشهد، تنها پیام همراهی با جبهه پایداری را به همایش پنج شنبه فرستاد.

جبهه پایداری «دکان» دیگری نیست

صادق محصولی، کامران باقری لنکرانی، غلامحسین الهام، روح‌الله حسینیان، علی اصغر زارعی، مرتضی آقا تهرانی و حمید رسایی از جمله کسانی بودند که در اولین همایش رسمی جبهه پایداری به عنوان اعضای این تشکل شرکت کردند.آیت‌الله مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با حضور در این همایش با اشاره به اینکه گروه‌های مختلف در صورتی می‌توانند وحدت مطلوب و معقول داشته باشند که وحدتشان یک محور داشته باشد، گفت: جبهه پایداری انقلاب اسلامی به دنبال انشعاب و اختلاف نیست. به گزارش مهر، آیت‌الله مصباح یزدی روز پنج‌شنبه در این همایش افزود: منظور از وحدت این است که انسان‌ها بتوانند هدف مطلوب و واحدی را در نظر گرفته و امکانات و توان خود را به سمت آن هدف سوق دهند، تا به نتیجه مطلوب برسند و یکی از نکات مهم و اساسی در مقوله وحدت حفظ اشتراک است.

وی با اشاره به فعالیت جریان اصولگرا در عرصه سیاسی کشور اظهار کرد: نباید از نام اصولگرایی سوء استفاده شود که اگر این اتفاق بیفتد، ضربه سنگینی به اصول وارد می‌شود.عضو مجلس خبرگان رهبری سخنانش به اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: گروهی به نام جبهه پایداری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. البته این جبهه به دنبال انشعاب و اختلاف نیست، بلکه گروهی است که همواره بر ارزش‌های اسلامی تاکید و این ارزش‌ها را دنبال می‌کند.

مصباح‌یزدی اظهار داشت: با شناختی که بنده از این جبهه پیدا کرده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که شناخت آنها از ارزش‌ها بیشتر از سایر اصولگرایان است.وی تصریح کرد: این به معنی نفی و تضاد با دیگران نیست و حتی به معنای دکان دیگری در برابر سایر دکان‌ها نیست زیرا در طول همه این سال‌ها چیزی جز افترا و فحش از به وجود آمدن این دکان‌ها، نصیب‌ کسی نشده است.مصباح‌‌یزدی افزود: برخی گفتند که اعلام موجودیت جبهه پایداری به معنای انشقاق و اختلاف است که این درست نیست و خداوند به عمق دل‌ها آگاه است، از نیات باخبر است و بر اخلاص ما می‌افزاید.

جبهه پایداری و حمایت علما

برخی از اعضای جبهه پایداری نیز در این همایش سخنرانی و اظهارنظر کردند و از اهداف تشکیل این جبهه سخن گفتند. مرتضی آقا تهرانی، استاد اخلاق دولت و دبیر همایش جبهه پایداری گفت: ما بچه‌های حزب‌اللهی می‌خواستیم جمع و جورتر شویم و این هدف از تشکیل جبهه پایداری بود.وی در تشریح اهداف تشکیل جبهه پایداری ادامه داد: ما خدمت آقای یزدی رفتیم و گفتیم ما بچه‌های حزب‌اللهی می‌خواستیم جمع و جورتر شویم و بعد از آن نیز خدمت آیت‌الله مصباح و در نهایت محضر حضرت آقا رسیدیم که آقا فرمودند حزبی نشوید، تشکل داشته باشید، نظم داشته باشید و وحدت داشته باشید.وی تاکید کرد: ما بودن با حضرات آیات را بر خود غنیمت می‌شمریم تا هیچ وقت انحرافی پیش نیاید.آقاتهرانی با بیان اینکه آیت‌الله خوشوقت در شهر مقدس مشهد حضور داشته و نتوانستند در این همایش شرکت کنند پیام ایشان را با مضمون همراهی با جبهه پایداری قرائت کرد.روح‌الله حسینیان دیگر عضو جبهه پایداری و رییس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز گفت: آنچه ما در ایجاد این جبهه انجام دادیم یک تعامل، یک گردهمایی و یک ترجمانی از حرکتی است که در سوم تیر شکل گرفت. وی افزود: این جبهه به عنوان یک تشکیلات جدید نیست، اعتقاد ما بر این است که یک جریان فکری در جامعه همراه انقلاب اسلامی متولد شده و در طول انقلاب با همه نوسانات به پیش رفته که تبلور و ظهور آن در سوم تیر صورت گرفت.

«تشکل بی‌برکت» از نظر حدادعادل

غلامعلی حدادعادل عضو کمیته سه نفره وحدت اصولگرایان که به عنوان میهمان در نشست جبهه پایداری حاضر شده بود، در این نشست گفت: ما در برابر شکست اصولگرایان مسوول خواهیم بود، اگر در برابر برخی مسائل قابل تحمل انشعاب را انتخاب کنیم.

وی بدون اشاره غیرمستقیم به فرد یا گروه خاصی افزود: اگر غرض ما این باشد که برای صرف قدرت و باقی ماندن در مسند به هر قیمت که شده باشد، دور هم جمع شویم این تشکل مایه خیر و برکت نیست.حدادعادل ادامه داد: اگر تشکلی به وجود بیاید برای اینکه یک عده دوست هوای هم را داشته باشند و مسندها را بین هم تقسیم کنند این تشکل به نفع انقلاب نخواهد بود.