میانگین بارش‌ها در ۲۵ استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، در سال آبی جاری بارندگی‌ها فقط در چهار استان بوشهر، خراسان جنوبی، فارس و کرمان در مقایسه با سال آبی گذشته افزایش یافته است. یزد تنها استانی است که بارش‌های آن در سال آبی جاری با ۶۱ میلیمتر در مقایسه با سال آبی گذشته ثابت مانده است.

در سال آبی جاری از مجموع استان‌های کشور، ۲۹ استان شاهد کاهش بارش در مقایسه با دوره درازمدت ۴۲ ساله هستند. تنها استان همدان با ثبت ۳۷۳ میلیمتر بارش در سال آبی جاری افزایش ۷ درصد بارندگی را در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۲ ساله ثبت کرده است.

استان گیلان با ثبت بارش ۵۶۹ میلیمتری از ابتدای سال آبی جاری (مهر) تاکنون در میان استان‌ها رتبه نخست را کسب کرده است. این میزان بارش در استان گیلان در مقایسه با سال آبی گذشته و دوره درازمدت ۴۲ ساله به ترتیب ۲۳ درصد و ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. استان مازندران نیز با بارش ۵۴۷ میلیمتر در سال آبی جاری، پس از گیلان در جایگاه دومین استان پربارش جای گرفته است.

چهارمحال و بختیاری نیز با ۴۸۶ میلیمتر بارش در جایگاه سومین استان پرباران کشور در سال آبی جاری است.

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کمترین میزان بارش در میان ۳۱ استان به یزد با ۶۱ میلیمتر بارش اختصاص دارد.

سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و سمنان به ترتیب ۷۹، ۸۸ و ۱۰۱ میلیمتر بارش را از ابتدای سال آبی جاری تاکنون تجربه کرده‌اند و پس از یزد، استان‌های کم بارش کشور محسوب می‌شوند.