منابع العربی الجدید پیش‌بینی کردند عراقچی طی سفر احتمالی خود به قاهره با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌‌‌‌جمهور مصر دیدار کند. در این دیدارها درباره وضعیت دریای سرخ و یمن، تحولات غزه، تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و راه‌‌‌‌های توقف تنش در سایه اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی به پاسخ مشروع اخیر ایران صحبت خواهد شد. به گفته این منابع، قرار است عراقچی پیام مکتوبی را از «مسعود پزشکیان» رئیس‌‌‌‌جمهور ایران درباره تحرکات کنونی برای آرام کردن وضعیت منطقه به قاهره منتقل کند. در این راستا «عبدالله الاشعل» معاون سابق وزیر خارجه مصر به العربی الجدید گفت: با توجه به اهمیت نقش قاهره در منطقه و روابطش با آمریکا و اسرائیل به‌ویژه در پرونده آتش‌‌‌‌بس غزه، ایران اهمیت زیادی برای مصر قائل است.

با توجه به روابط مصر و اسرائیل، قاهره به دنبال ایفای نقش در کاهش شدت تنش بین ایران و اسرائیل است. روابط دیپلماتیک ایران و مصر طی مرحله آتی از سرگیری می‌شود و در سایه تحولات کنونی منطقه، این امر در آینده نزدیک اتفاق می‌‌‌‌افتد. این دیپلمات سابق گفت: سفر پیش‌بینی شده عراقچی به قاهره در راستای اهمیت بالای تماس‌‌‌‌ها و سفرهای دیپلماتیک ایران قبل از هرگونه پاسخ احتمالی اسرائیل است. اگر پاسخ اسرائیل بزرگ‌تر از حد انتظار باشد ما با یک جنگ منطقه‌‌‌‌ای و چه بسا جهانی روبه رو خواهیم شد.«مختار الغباشی» معاون رئیس مرکز پژوهش‌‌‌‌های سیاسی و استراتژیک عربی نیز به العربی الجدید گفت: سفر عراقچی در این زمان حساس که منطقه در آستانه انفجاری بزرگ است، مهم است. عراقچی در این سفر رایزنی‌‌‌‌های زیادی با مقامات مصری در راستای آتش‌‌‌‌بس و کاهش تنش خواهد داشت. این طرح ایران برای سفر به قاهره در راستای تلاش‌‌‌‌های ایران برای در جریان قرار دادن شرکا و کشورهای قوی در منطقه درباره وضعیت و خطر چیزی است که اسرائیل از طریق یک حمله بزرگ به دنبال آن است.

سفر به عراق

همزمان یک رسانه عراقی خبر داد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر می‌کند. وبگاه «میدل ایست نیوز» روز شنبه و به نقل از منابع خبری خود در وزارت خارجه عراق گزارش داد که این سفر در روز یکشنبه و در ادامه رایزنی‌‌‌‌های عراقچی با کشورهای منطقه در ارتباط با آخرین تحولات لبنان و غزه و توقف جنایت‌‌‌‌های رژیم صهیونیستی به عراق صورت می‌گیرد. عراقچی هفته گذشته پس از سفر به لبنان و سوریه، روزهای چهارشنبه و پنج‌‌‌‌شنبه نیز به عربستان و قطر سفر کرد. سفر به عراق و مصر سومین تور منطقه‌ای عراقچی به منطقه در یک هفته گذشته محسوب می‌شود که دیپلماسی فشرده ایران برای توقف حملات اسرائیل به لبنان و غزه را در بر می‌گیرد. در همین ارتباط، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر سیدعباس عراقچی به عراق خبر داد. بنا به گفته وی وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای منطقه، یکشنبه ۲۲ مهر در راس هیاتی عازم بغداد خواهد شد. وی افزود: عراقچی در این سفر با وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد عراق دیدار و در مورد روابط دوجانبه و نیز آخرین تحولات منطقه رایزنی خواهد کرد.