در جریان این دیدارها قالیباف بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان تاکید کرد و خواستار افزایش تجارت و همکاری میان دو کشور شد. همچنین رئیس مجلس در این گفت‌وگوها در مورد انتقال آب از ترکمنستان به ایران گفت‌وگو کرد‌.  سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی پارلمانی تحت عنوان «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» در شهر دوشنبه بخش دیگری از برنامه‌های سفر رئیس مجلس بود. قالیباف چهارشنبه شب، پیش از ترک تهران با اشاره به ظرفیت تاجیکستان گفت که سفر به تاجیکستان فرصتی برای گفت‌وگو درباره جنایات رژیم صهیونیستی و پیگیری فشار جهانی برای قطع روابط اقتصادی و فشار سیاسی با رژیم صهیونیستی است.

رئیس مجلس عصر دیروز پس از بازگشت به کشور نیز در تشریح دستاوردهای سفر ۲روزه‌اش به تاجیکستان، موضوع فلسطین و غزه، افزایش مبادلات تجاری و خدمات مهندسی ایرانی و بررسی راهکارهایی برای حل مشکلات آبی را محور مذاکرات با مقامات تاجیکستان اعلام کرد. او از افزایش دوبرابری حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال ۱۴۰۰ تا به امروز به عنوان خبری خوش یاد کرد و گفت: در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور تاجیکستان داشتیم موضوع کاهش تعرفه‌ها را مطرح کردیم که در کمیسیون مشترک پیگیری می‌شود تا حجم صادرات و واردات افزایش یافته و سطح تراز تجاری بهبود یابد. قالیباف همچنین اعلام کرد: یکی از فرصت‌های کشور تاجیکستان، نعمت آب فراوان در این کشور است که در این خصوص با رئیس‌جمهور تاجیکستان، صحبت کردیم تا بخشی از آب این کشور به ترکمنستان انتقال یافته تا بتوانیم از طریق سد دوستی فرصت برداشت حق‌آبه بیشتری برای شرق کشور و استان خراسان رضوی داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات خصوصی بررسی و پیگیری خواهد شد.

تاکید بر رشد مبادلات تجاری

محمدباقر قالیباف و هیات پارلمانی همراه در جریان برنامه‌های سفرشان به تاجیکستان، در محل سرای حکومتی دوشنبه، روز پنج‌شنبه دیدار دوجانبه‌ای با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان و هیات پارلمانی این کشور داشتند. رئیس مجلس در این دیدار گفت: در چند سال اخیر روابط ایران و تاجیکستان عمیق شده و توسعه روابط دو کشور گسترش داشته است. رئیس مجلس با اشاره به امضای سند همکاری بین ایران و تاجیکستان بیان کرد: در حال حاضر بخشی از این اسناد عملیاتی و بخشی از آنها به مرحله اجرا در نیامده است، لذا تلاش می‌کنیم این اسناد اجرایی شوند. به گزارش «ایسنا»، وی تاکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان ۱۲۰ میلیون دلار بود، اما در حال حاضر این حجم مبادلات به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال هنوز فاصله زیادی در این بخش داریم تا به آن نقطه مناسبی که باید در حوزه‌های اقتصادی داشته باشیم، دست پیدا کنیم.

پیشنهاد انتقال آب

قالیباف همچنین صبح پنج‌شنبه در دیدار با رستم امامعلی همتای تاجیک خود دیدار و گفت‌وگو کرد‌. محمدباقر قالیباف در دیدار با رئیس مجلس ملی تاجیکستان گفت: نگاه جمهوری اسلامی حفظ بازدارندگی در مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌هایی است که دشمنان ما دارند. رئیس مجلس همچنین با اشاره به امضای ۵۰ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور بیان کرد: امیدواریم بتوانیم این اسناد را اجرایی و عملیاتی کنیم. به گزارش «ایسنا»، قالیباف با تاکید بر اینکه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: ما می‌توانیم این موارد را در قالب توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی پیش ببریم. قالیباف از رای منفی دولت تاجیکستان در رابطه با مسائل حقوق بشری ایران در کانادا نیز تشکر کرد‌.

رئیس مجلس با اشاره به تعاملات بخش خصوصی ایران با طرف تاجیکستانی اظهار کرد: به واقع اتاق‌های بازرگانی ما و به‌طور ویژه بخش‌هایی از صنعت ما می‌تواند مزیت‌های خوبی در مناطق تجاری و مناطق آزاد شما داشته باشند. وی گفت: اینها می‌توانند با ارتباط نزدیک و حمایتی که صورت می‌گیرد، به توسعه صنعتی و تجاری کمک کنند. چرا که باید از این فرصت‌ها به درستی استفاده شود. قالیباف در ادامه براهمیت موضوع گردشگری میان دو کشور تاکید کرد. به گزارش مهر، قالیباف با اشاره به مباحث مربوط به انتقال آب نیز اظهار کرد: در بحث‌های انتقال آب، ما می‌توانیم از ذخایر آبی تاجیکستان برای بخش‌های شرقی ایران که نیازمند آب هستند، استفاده و از حوزه خدمات فنی و مهندسی در این بخش بهره ببریم.

رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی جمهوری تاجیکستان نیز در این دیدار تاکید کرد: ما توسعه همکاری‌های تجاری با ایران را برای خود سودمند می‌دانیم. رئیس مجلس صبح پنج‌شنبه نیز در دیدار با رستم امامعلی همتای تاجیک خود گفت: طبق بسیاری از آمارها، توسعه حجم اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر تقریبا سه برابر بوده و حجم تعاملات اقتصادی بین دو کشور بالا رفته است. همچنین ملاقات‌هایی در سطوح دولت و پارلمان‌ها و ارتباط مردمی فراهم شده و لغو ویزا به این موضوع کمک کرده است. امیدوارم این سفر هم موثر باشد و بتواند روابط بین دو کشور را توسعه دهد. به گزارش «ایسنا»، قالیباف با تاکید بر اینکه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باید توسعه پیدا کند، ادامه داد: ما می‌توانیم این موارد را در قالب توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی پیش ببریم.

محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای دیدار با مقامات تاجیکستان به این کشور سفر کرده است، پیش از ظهر پنج‌شنبه با امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار قالیباف نسخه‌ای از شاهنامه فردوسی و مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» اثر استاد حسین علیزاده را که اخیرا رونمایی شده است، به رئیس‌جمهور تاجیکستان هدیه داد‌.

پیشنهاد امضای پیمان هم‌گرایی پارلمانی

محمدباقر قالیباف صبح جمعه هم در کنفرانس بین‌المللی «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» سخنرانی کرد. او در این سخنرانی پیشنهاد امضای پیمان هم‌گرایی پارلمانی میان کشورهای منطقه را در کنفرانس بین‌المللی «سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» ارائه کرد. به گزارش «ایسنا»، او گفت: این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورای مشترک پارلمانی بین کشورهای منطقه، با هدف ترویج دیپلماسی چندجانبه و ایجاد سازوکاری برای گفت‌وگوهای منظم بین مجالس کشورها باشد. روز گذشته نیز رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی ایران با همراهی رئیس مجلس ملی و قانون‌گذاری تاجیکستان با اهدای شاخه گل به مقام اسماعیل سامانی(نخستین رهبر تاجیکستان) ادای احترام کردند.در این سفر، فتح‌الله توسلی، رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی‌کارنامی، حسین امامی‌راد، روح‌الله عباسپور و هادی محمدپور از نمایندگان مجلس، دکتر قالیباف را همراهی کردند.