وی با اشاره به کالاهای موردنیاز کشور تاجیکستان گفت: با استفاده از داده‌های به‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمده متوجه‌شدیم ۵۹قلم کالای موردنیاز تاجیکستان در استان همدان تولید می‌شود که ما آمادگی داریم این کالاها را برای تاجیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صادر کنیم. مرتضایی در ادامه تاکید کرد: تمایل داریم بین استان‌های همدان و دوشنبه ارتباط بیشتری برقرار شود و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص در هفته‌های فرهنگی که در این شهر برگزار می‌شود، نقش بیشتری داشته باشیم.

رئیس اتاق همدان در ادامه پیشنهادهای خود به سفیر تاجیکستان در تهران را مطرح‌کرده و گفت: از اتاق بازرگانی تاجیکستان به‌صورت رسمی دعوت می‌کنیم که برای آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی به همدان سفر کنند. وی افزود: علاوه‌بر این تقاضا داریم میز مشترک همدان با دوشنبه یا کولاب تشکیل شود. مرتضایی با بیان اینکه انتظار داریم تاجیکستان لیست تجار خود را در اختیار اتاق همدان بگذارد، گفت: همدان نیز این لیست را در اختیار کشور تاجیکستان می‌گذارد. رئیس اتاق همدان در طرح آخرین پیشنهادهای خود خطاب به سفیر با تاکید بر ایجاد شرکت‌های مشترک معدنی گفت: انتظار داریم برای ایجاد شورای سیاستگذاری دائمی بین همدان و دوشنبه تلاش کنید.

سفیر تاجیکستان در تهران نیز در این نشست، با اشاره به روابط قوی سیاسی بین این دو کشور گفت: ۲۱سفر رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری تاجیکستان به ایران در ۱۷سال ‌گذشته و ۱۸سفر رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران به این کشور نشان‌دهنده این رابطه قوی است. زاهدی نظام‌‌‌‌‌‌‌‌‌الدین شمس‌‌‌‌‌‌‌‌‌الدین‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده ادامه‌داد: روابط دو کشور در سطح سیاسی مشکلی ندارد و باور دارم در دولت چهاردهم نیز این منوال وجود خواهدداشت.

وی با تاکید بر وجود امتیاز ویژه به دلیل زبان مشترک، گفت: باوجود خواهرخواندگی همدان با کولاب اما به‌نظر می‌رسد روابط فرهنگی کمرنگ شده‌است که باید تقویت شود. سفیر تاجیکستان در تهران افزود: در این کشور اتاق مشترک بازرگانی با حضور فعالان اقتصادی خراسان وجود دارد و انتظار داریم اتاق همدان نیز حضور پررنگ در آن داشته‌باشد. وی با تاکید بر وجود ابزارهای مناسب برای تقویت ارتباط اقتصادی بین دو کشور گفت: ازجمله این ابزارها فعالیت کمیته پیگیری توافق‌های مشترک با بر‌‌گزاری مرتب جلسات، وجود اتاق بازرگانی مشترک، وجود شورای سیاستگذاری مشترک و... است که با استفاده از آنها و برای تقویت روابط اقتصادی همدان با تاجیکستان نیاز به تلاش طرفین دارد.