این نخستین عملیاتی بود که سپاه در آن موشک‌های هایپرسونیک فتاح را به‌کار گرفت. پیش از این ایران ۲۶ فروردین ماه‌ سال جاری در عملیات وعده صادق یک، پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران را روانه قلمرو فلسطین اشغالی کرده بود. عملیاتی که همان زمان رسانه‌های جهان از آن به عنوان بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان‌ یاد کرده بودند. عملیات وعده صادق یک نیز در واکنش به حمله اسرائیل در ۱۳ فروردین امسال به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام گرفت.روز گذشته سردار دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با تلویزیون العالم با اعلام اینکه ما خود را برای هر شرایطی آماده می‌کنیم، گفت: پیام به دشمنان این است که اگر بخواهند در منطقه با آتش‌ بازی کنند، قاطعانه در مقابلشان خواهیم ایستاد.

وی افزود: یکی از این موارد بازی نتانیاهو با آتش و روشن کردن شعله آن است و ما حتی برای آن نیز آموزش‌های متفاوتی را طراحی کرده‌ایم.فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: اسلام به ما اجازه حمله به هیچ کشوری را نمی‌دهد مگر اینکه به ما تعرض کنند، اما دشمنان می‌خواهند سلاح‌های خود را در بازار بفروشند و مدت حضور نامشروعشان در منطقه را افزایش دهند، بنابراین نیازمند دشمن‌تراشی هستند و به همین دلیل در گوش دیگران نجوا می‌کنند که ایران برای شما و منافعتان خطرناک است.

به گزارش «ایسنا»، وی افزود: بنابراین اگر منافع ملی و اسلامی ما ضربه نخورد، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهیم، اما در هر صورت از مظلوم دفاع می‌کنیم، اگر کشور اسلامی هدف حمله کشوری غیراسلامی قرار گیرد یا کشورهای همسایه مصمم به ایستادگی در برابر قلدرمآبی و اوباشگری آمریکا و دیگران باشند، ما به آنها کمک خواهیم کرد. دریادار تنگسیری درباره توانمندی نظامی ایران اظهار کرد: در طول سال رزمایش‌های متعددی در منطقه و خارج آن انجام می‌دهیم. ما تمام سناریوهایی را که دشمن ممکن است در یک منطقه جغرافیایی مثلا خلیج‌فارس یا حتی خارج از آن انجام دهد، می‌سنجیم و بر اساس آن آموزش و طراحی را انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: ۴۴ سال است که این وضعیت وجود دارد، ما جنگ را پشت سر گذاشتیم، ما برای هر شرایطی برنامه داریم که یکی از این برنامه‌ها مقابله با چنین اتفاقاتی است که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد، ما سناریویی‌هایی برای درگیری با دشمن را طراحی کرده‌ایم.

تجهیز ایران به موشک‌های دارای هوش مصنوعی

دریادار تنگسیری افزود: ما رهبری آگاه، دانا، زیرک و باهوش داریم که آینده را به خوبی می‌بیند. ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری نکاتی را درباره هوش مصنوعی بیان فرمودند به ویژه درباره جنگ مدرن، بنابراین موشک‌هایی در بردهای مختلف ساختیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: وقتی وارد جنگ تحمیلی ۸ ساله شدیم، بالاترین یا بهترین موشکی که در آن زمان داشتیم موشک هارپون با برد ۴۰ کیلومتر بود، اما امروز در وزارت دفاع موشک‌هایی با بردهای مختلف در حال ساخت است که این نشان‌دهنده چشم‌انداز آینده ما است. وی گفت: ناوها و کشتی‌های نظامی در اختیار نیروهای نظامی ما را که می‌بینید، قبلا از خارج وارد می‌کردیم، اما ما الان آنها را می‌سازیم، این همان دیدگاه ما نسبت به آینده است که بر اساس منویات رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا است؛ یعنی ما هر روز خود را برای مقابله با انواع تهدیدات مدرن آماده می‌کنیم، بنابراین خود را به موشک‌های دارای هوش مصنوعی و پهپاد مجهز کرده‌ایم. فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: همه کارهایی را که در رزمایش‌ها انجام می‌دهیم بخشی از توان نظامی‌مان است، زیرا همه توانمندی‌های خود را در معرض عموم به نمایش نمی‌گذاریم.

ضربه متقابل ایران حتمی است

یک منبع آگاه در نیروهای مسلح نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: طرح پاسخ لازم به اقدام احتمالی صهیونیست‌ها کاملا آماده است و در صورتی که اسرائیل اقدامی کند، تردیدی در عملیاتی شدن ضربه متقابل ایران وجود نخواهد داشت. وی گفت: در طرح ایران، چند نوع ضربه متقابل و مشخص وجود دارد که بسته به نوع اقدام صهیونیست‌ها درباره اجرایی شدن یک یا چند تا از آنها تصمیم‌گیری فوری خواهد شد. این منبع مطلع تاکید کرد: ایران بانک اهداف متعددی از اسرائیل دارد و وعده صادق۲ هم نشان داد که هر نقطه‌ای را که اراده کنیم، می‌توانیم با خاک یکسان کنیم.

بازدید وزیر نفت از سکوهای نفتی 

همزمان روز گذشته وزیر نفت با سردار محمدحسین درگاهی، فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه دیدار کرد. این دیدار برای بررسی تامین امنیت سکوهای پارس جنوبی و گزارش اقدامات موثر منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه در این زمینه انجام شد. وزیر نفت روز شنبه نیز به عسلویه استان بوشهر سفر کرده بود و در این سفر از سکوهای نفتی، پالایشگاه‌ گازی فازهای، ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی، پتروشیمی پارس، نیروگاه برق بعثت، پایانه پتروشیمی پارس و بندر یادگار امام بازدید کرده بود. محسن پاک‌نژاد دیروز نیز با سفر به جزیره خارک از تاسیسات صنعت نفت در این جزیره نیز بازدید کرد.

تکذیب خالی بودن اسکله‌های بنادر هرمزگان 

همچنین حسین عباس‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در واکنش به بازنشر تصویری مبنی بر خالی بودن اسکله‌های بنادر این استان از کِشتی به ویژه بندر شهید رجایی ناشی از تهدیدات اخیر دشمن درباره هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشور‌ را تکذیب کرد. به گزارش میزان، وی تاکید کرد: نه تنها ظرفیت اسکله‌های بندر شهید رجایی تکمیل بوده بلکه در لنگرگاه هم چندین فروند کشتی و شناور در انتظار پهلوگیری هستند و دلیل این انتظار نیز ظرفیت کامل اسکله‌های بنادر هستند؛ چراکه باید عملیات تخلیه و بارگیری برای یک کشتی به اتمام برسد تا کشتی دیگر از لنگرگاه به اسکله منتقل شود. وی درباره انتشار این تصاویر دروغین و ارتباط دادن آن به تهدیدات دشمن برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشور ادامه داد: تدابیر پدافندی برای مواقع حساس را در نظر داریم، اما این تدابیر به مفهوم این نیست که در روال طبیعی بندر خلالی ایجاد شود. عباس‌نژاد ادامه داد: تمامی بنادر تجاری استان هرمزگان طبق روال سابق علمیات مرتبط را انجام می‌دهد و تدابیر لازم نیز در مواجهه با هر شرایطی اندیشیده شده است.

 وی افزود: همواره در هر شرایط نظارت و مباحث امنیتی را دنبال می‌کنیم، اما همزمان در بنادر این استان روال طبیعی خود را انجام می‌دهد و مشکلی وجود ندارد. همچنین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: بنادر استان با ظرفیت کامل در حال خدمات‌دهی هستند‌. وی افزود: درحال حاضر بیش از ۴۰ شناور درحال تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر شهید‌رجایی هستند. حمیدرضا محمد حسینی تختی مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز در گفت‌وگو با تسنیم هر گونه تخلیه‌ این بنادر به واسطه تهدیدات دشمن برای هدف قرار دادن زیر‌ساخت‌های کشور را تکذیب کرد و گفت: بندر شهید باهنر در حال حاضر با تمام توان در حال انجام رویه‌های بندری و تخلیه و بارگیری کالا هستند. وی افزود: خوشبختانه هیچ مساله‌ای در این بندر وجود ندارد و بندر مثل گذشته در حال انجام خدمات است.