شرایط تعیین تکلیف نهایی برای رژیم صهیونیستی

لاریجانی در ابتدای این برنامه درپاسخ به سوالی در مورد تحلیلش از وضعیتی که با توجه به گذشت یک سال از هفت اکتبر و عملیات طوفان‌الاقصی در آن قرار داریم، گفت: من فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی خود را در شرایط تعیین‌تکلیف نهایی قرار داده، یعنی وضعیتش این‌طور است که من در این وضع قرار گرفتم. خودش هم خودش را به این روز انداخت، درست است کشتار زیاد کرد ولی الان احساس می‌کند اگر به لبنان حمله نکند، به جا‌های دیگر حمله نکند، نمی‌تواند بماند. این تعیین‌تکلیف نهایی که برای خودش وضعیت جدیدی ایجاد کرده، البته شرایط پرریسکی برای او است، برای دیگران هم قابل‌توجه است، چون یک دیوانه هم خودش را می‌تواند به هلاکت بیندازد هم برای دیگران مزاحمت ایجاد کند. به همین علت است که به نظر من‌[اینکه] رهبری معظم انقلاب در نماز جمعه گفتند همه باید کمربندهایشان را ببندند، چون شرایط، شرایط تعیین‌تکلیف است، از هر جهت به نظرم مهم است.

به گزارش انتخاب، لاریجانی با بیان اینکه حالا اگر این شرایط، شرایط تعیین‌تکلیف است باید تشخیص بدهیم که با کی طرف هستیم گفت: آیا با رژیم صهیونیستی طرف هستیم؟ یعنی این خودش است؟ به نظر نمی‌آید این طور باشد همین الان من دیدم آقای بایدن گفته ما ۱۲ ساعت مرتب در روز با اسرائیل ارتباط داریم و معاون وزیر خارجه‌شان گفته بود که ما با هم تصمیم می‌گیریم چه کنند، روشن هم هست، یعنی به محض اینکه یک حادثه‌ای رخ می‌دهد فوری پنتاگون می‌آید نیرویش را اضافه می‌کند، فعال می‌شوند، حالا با یک کمی بازیگری سیاسی که دارند. وی افزود: به نظر می‌رسد که فرماندهی کار دست آمریکاست و رژیم صهیونیستی خط‌شکن است، یعنی نقششان این است. به همین علت مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که کل منطقه با یک چنین وضعیتی مواجه است، رژیم صهیونیستی دارد شرارت می‌کند ولی فرماندهی کار دست آمریکاست.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: اینکه رهبری فرمودند اتاق فرماندهی یکی است یعنی اتاق فرماندهی دست این نیست و دارد خط‌شکنی می‌کند، حالا اگر این باشد به نظر من دقت کافی باید داشت در کار؛ یعنی وضعیت منطقه وضعیتی نیست که به این سادگی حل بشود، چرا؟ چون آمریکایی‌ها در این قضیه رفتار دوگانه‌ای دارند، از یک طرف این خط‌شکن را انداختند جلو و خودشان هم هزینه‌ای نمی‌دهند، سلاح می‌دهند، کمک مالی می‌کنند، ولی بحران را او ایجاد می‌کند، سربازان خودشان هم کشته نمی‌شوند. حداکثر این است که سربازان یهودی رژیم صهیونیستی کشته می‌شوند. این برای آنها که نزدیک انتخابات است مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

نکته دوم این است که رفتار احمقانه‌ای را ایجاد کردند، نصایح مسخره‌ای به دیگران کردند، یعنی از این طرف آشوب و بحران را در منطقه ایجاد می‌کنند، از طرفی شروع می‌کنند نصیحت کردن به دیگران که بله، آرامش را حفظ کنید، شرایط منطقه بحرانی نشود؛ درحالی‌که بحران را خودشان دارند به وجود می‌آورند. لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این حرف‌هایی که اخیرا نتانیاهو زده بود درباره ایران هم حرف‌های گنده‌تر از دهنش زده بود، تصور می‌کرد که مثلا چند تا ترور انجام دادند، مثلا آقای نصرالله ترورش سنگین بود برای ما ولی مثلا ایشان یا چند تا فرماندهان دیگر یا همان کاری که از طریق پیجر‌ها انجام داد، فکر کرد مثلا این مشکل انفجارهایی که دو، سه هزار نفر را مجروح کرد، مشکل حل شده، در حالی که این مساله مقاومت که به وجود آمده ریشه عاطفی، احساسی و ایمانی دارد و شهادت‌ها این مساله ایمانی را برجسته می‌کند.

ارتباط مسائل حزب‌الله با ایران

علی لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که یک نکته‌ای که فکر می‌کنم در ذهن برخی همچنان به عنوان شبهه و تردید وجود دارد بعضا هم مطرح می‌کنند که اساسا مساله رژیم صهیونیستی و دعوایی که با حزب‌الله و با غزه دارد اصلا به ما چه ارتباطی دارد، این را بعضا مطرح می‌کنند؛ با بیان اینکه این موضوع چندین وجه دارد، گفت: یک وجه آن مساله اسلامی است که به هرحال آنجا مردم مسلمانی هستند که از خانه‌شان بیرونشان کردند الان در منشور سازمان ملل هم این هست اگر همه حق سکونت دارند، حق زندگی دارند و کسی نمی‌تواند این‌ها را بیرون کند، خوب شما هفتاد، هشتاد سال پیش این‌ها را تصویب کردید، مردم ما این حق را دارند و به هرحال مسلمانان یک ارتباطی با هم دارند و نمی‌توانند ببینند یک مسلمانی دارد از بین می‌رود از نظر دینی، از نظر انسانی هم همین طور است. لاریجانی افزود: جدا از این مساله امنیت ملی ما است، رژیم اسرائیل یک رژیم راحتی نیست، یعنی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها این را درست کردند در منطقه برای یک نوع سیطره دائمی بر منطقه، بر منابع نفتی‌شان، بر منابع اقتصادی‌شان و مشغول کردن این‌ها به اینکه بازاری بشوند برای آنها و برای مصنوعاتشان و به‌هرحال منطقه خاورمیانه، منطقه پراهمیتی است در کل منظومه جغرافیایی دنیا.     بنابراین کاملا به امنیت ملی ما مربوط هست.

 دوراهی آمریکا

لاریجانی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم رهبری آمریکا را سر یک دوراهی قرار داده، دوراهی که می‌تواند از این رفتار ماجراجویانه دست بردارید، چون باید آمریکایی‌ها بدانند بحران‌سازی در منطقه چیزی نیست که فقط یک بازی دربیاورند؛ بقیه را به جان هم بیندازند و بروند و هزینه ندهند، این یک موجی نیست که آنها را خیس نکند. یک راه آن نکته‌ای که رهبری فرمودند سر این دو راهی است؛ یکی اینکه شما می‌توانید عاقلانه رفتار کنید، چون جمهوری اسلامی هم هیچ علاقه‌ای ندارد که جنگ در منطقه فوران بکند و بحران در منطقه به وجود بیاید، راه دیگر آن این است که شما بخواهید فکر بکنید از این طریق می‌توانید مسائل را حل کنید یعنی با فشار آوردن و بحران جنگ می‌توانید و این هم رهبری فرمودند اگر کاری کردید پاسخ آن را می‌گیرید، این دو‌راهی یک دوراهی است که باید به آن خوب فکر کنند، مساله از نظر جمهوری اسلامی فقط رژیم صهیونیستی نیست، این خود آمریکایی‌ها هستند که دارند این کار را می‌کنند و نمی‌توانند مثلا بقیه را به جان هم بیندازند و خودشان فقط از دور یک معماری جنگ بکنند. دستشان آغشته شده و رو شده و الان هم صریح دارد می‌جنگد. بنابراین یکی از این دو راه را باید انتخاب کنند البته هم ترجیح جمهوری اسلامی، هم عقلای منطقه این است که منطقه را دچار بحران نکنند از راه دیپلماسی حل بشود یعنی آتش‌بس بشود، ولی اگر این راه را نروند تا یک مدتی این ادامه پیدا خواهد کرد تا بفهمند از این طریق ماجرا قابل حل نیست.

جنگ هیچ وقت چیز خوبی برای منطقه نیست

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مجموع شما فکر می‌کنید عملیات وعده صادق دومی که اتفاق افتاد، ما را به آتش‌بس و صلح در این مخاصمه نزدیک کرده است یا فاصله بیشتری از آن گرفته‌ایم، گفت: نمی‌توانم الان قضاوت کنم، پنجاه پنجاه است، اینکه رهبری هم اینها را سر یک دوراهی قرار داده‌اند هم به نظر من کار درستی انجام دادند. می‌تواند عقلانی بیندیشند، این رفتاری که اگر دوباره این کار را بکنند، حتما ایران پاسخ می‌دهد، آیا به نفعشان است، این مسیر ادامه پیدا کند. می‌توانند از این تجربه گذشته استفاده کنند، شرایط را به سمت آرامش ببرند. وی افزود: در این زمینه حتما ایران این مسیر را قبول دارد، من دیدم وزیر خارجه‌مان هم اعلام کرد که ما یک آتش‌بس معقول که نیرو‌های مقاومت در لبنان و غزه قبول داشته باشند، مورد حمایت ما هم است. لاریجانی درپاسخ به اینکه این عقلانیت الان سمت ماجرا وجود دارد، تصریح کرد‌: به نظر من بعید است به این سادگی باشد، ما باید طرفدار صلح باشیم، جنگ هیچ وقت چیز خوبی برای منطقه نیست، مگر انسان مجبور باشد این کار را بکند.