بازدارندگی پایدار برای ایران

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درخصوص پیامدهای عملیات وعده صادق۲ در امنیت ملی و بازدارندگی، گفت: مهم‌ترین پیامد عملیات وعده صادق۲ بازدارندگی پایدار برای ایران است؛ به این معنی که این ضربه سخت و سنگین به رژیم صهیونیستی باعث می‌شود که این رژیم دیگر به خود اجازه تعدی به تمامیت ارضی و اتباع و منافع جمهوری اسلامی ایران را ندهد. او درخصوص تاثیر این عملیات در محور مقاومت تاکید کرد: عملیات وعده صادق۲ موجب تقویت مقاومت و افزایش اعتماد به نفس محور مقاومت می‌شود.

این عملیات انگیزه مضاعفی به مجاهدان و رزمندگان مقاومت در سراسر منطقه از لبنان و سوریه و فلسطین تا یمن و سایر نقاط خواهد داد. از امروز رژیم صهیونیستی منتظر موج جدید تهاجم اضلاع محور مقاومت باشد. محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: اسرائیل سعی داشت دامنه جنگ را از جنگ سیاسی به جنگ اجتماعی ببرد. با اینکه عملیات‌هایی که انجام داده بود، خیلی از نظر نظامی جایگاهی نداشت، اما با کار رسانه‌ای که می‌کرد به دنبال این بود که به نحوی بین لایه‌های جبهه مقاومت و مردم ایران شکاف‌هایی را ایجاد کند. جالب است که پشت پرده بسیاری از پیام‌ها و پست‌هایی اعتراضی که بعضا در فضای مجازی می‌دیدیم، به نوعی رژیم صهیونیستی بود که می‌خواست این فضای اجتماعی را در کشور ایجاد کند.

او با اشاره به پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: حمله ایران در پاسخ به اقدام اسرائیل هم نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرد و هم امنیت دفاعی و امنیت نظامی ایجاد کرد که امروز لازمه امنیت اقتصادی است. همه کشورهایی که از لحاظ اقتصادی رشد کردند و رشد می‌کنند در حوزه بنیه دفاعی و امنیت نظامی خودشان به‌شدت بودجه می‌گذارند و مراقبت می‌کنند. بنابراین پاسخ ایران هم تاثیر اجتماعی داشت و هم در آینده تاثیرات اقتصادی خواهد داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی بازدارنده خواهد بود. عملیاتی که انجام شد، ۸۰۰ درصد در زدن نقاط هدفمان نسبت به عملیات قبل رشد داشت و این نشان می‌دهد که ما توانستیم نقاط قوت آن عملیات را تقویت کنیم، نقاط ضعف آن را ترمیم کنیم و با استفاده از سلاح‌هایی که توانسته گنبد آهنی رژیم اسرائیل را دور بزند پیروزی بزرگ را رقم بزند. زنگنه درخصوص تاثیر پاسخ ایران در جبهه مقاومت تصریح کرد: قطعا پاسخ ایران در تقویت مقاومت هم تاثیر دارد.مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه اگر پاسخ رژیم صهیونیستی را نمی‌دادیم، زیر سوال بودیم، خاطرنشان کرد: حمله ایران پاسخ به تجاوزی بود که رژیم صهیونیستی به خاک ما کرد و موجب شهادت هنیه شده بود.

رژیم صهیونیستی تنها نبود و تمام سلاح‌هایشان آمریکایی بود و اروپایی‌ها هم کمک می‌کنند. ما باید این پاسخ را می‌دادیم و اگر پاسخ نمی‌دادیم در دنیا زیر سوال بودیم.او ادامه داد: جمهوری اسلامی با عملیات وعده صادق۲ اقتدار خود را نشان داد. این عملیات دو پیام داشت؛ یک پیام برای رژیم‌های حامی اسرائیل بود. در این راستا پنتاگون اعلام کرد که عملیات ایران وسیع‌تر از آن چیزی بود که ما فکرش را می‌کردیم؛ بنابراین در جمهوری اسلامی ایران در مقابل تجاوز اقتدار و قدرت نظامی در کشور ایجاد شده است و می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم.این نماینده مجلس اظهار کرد: دوم اینکه عملیات وعده صادق شور و شعفی را در ایران و کشورهای مسلمان ایجاد کرده است و امیدواریم به جایی برسیم که در دنیا صلح و آرامش فراگیر شود.

چند کشوری که مدعی اداره جهان هستند، دست بردارند و از توهم خود خارج شوند؛ چون دنیای امروز متفاوت از دنیای ۵۰سال قبل است. امروز کشورها برای خودشان اندیشه و فکر دارند. لاهوتی تصریح کرد: عملیات وعده صادق۲ قطعا بازدارنده خواهد بود و دشمنان هم به قدرت نظامی ایران پی برده‌اند. البته ممکن است رژیم صهیوینیستی دست به اقداماتی بزند؛ چون یک رژیم آدم‌کش است. اما حرکت‌های رژیم صهیونیستی ارزش نظامی ندارد. ترور کردن افراد ماهیت نظامی ندارد. اما اقدام جمهوری اسلامی ارزش و ماهیت نظامی دارد.

قوت قلب برای محور مقاومت

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم اظهار کرد: عملیات وعده صادق۲ ثابت و روشن کرد که ما همه ظرفیت‌های دفاعی‌مان را به نحوی آماده کردیم که در هر شرایطی می‌توانیم از مردممان دفاع کنیم.  به‌رغم همه شیطنت‌ها و جنگ روانی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد نیروهای مسلح با انگیزه و طمأنینه کارشان را انجام دادند و در مواقعی که لازم باشد، می‌توانند افتخار بیافرینند. او افزود: عملیات وعده صادق۲ در بازدارندگی و تامین امنیت ملی بسیار موثر است. رژیم صهیونیستی دید که ظرفیتی در کشور وجود دارد که ۴۰۰فروند موشک به‌صورت یک‌جا پرتاب کند و این باعث افتخار و غرور همه مردم ما شد. طبیعتا جبهه مقاومت و مردمی که در این کشورها در غرب آسیا ساکن هستند و همچنین همه آزادی‌خواهان جهان قلبشان را با ایران تنظیم می‌کنند. برای این مردم عملیات وعده صادق از لحاظ روحی و روانی بسیار تاثیرگذار است. این نماینده مجلس تاکید کرد: عملیات وعده صادق۲ در تقویت مقاومت موثر است و آنها احساس می‌کنند که قدرت بزرگ‌تری پشتیبانشان است.

اسرائیلی‌ها زمین گیر شدند

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد در مجلس نیز گفت: با شهادت اسماعیل هنیه دهن‌کجی بزرگی علاوه بر محور مقاومت و جنبش حزب‌الله به ایران شده بود. ایران هم منتظر فرصتی برای جبران این دهن‌کجی بود؛ اما با شهادت سیدحسن نصرالله این انتظار به آخر رسید و عملیات مبارکی رقم خورد. این عملیات مبارک توانسته اثرگذار باشد و به نسبت وعده صادق۱ تفاوت بسیار داشت. در عملیات وعده صادق۱ بیشتر پهپاد پرتاب شد اما این‌بار موشک‌های هایپرسونیک پرتاب شد و هدف‌گذاری‌ها دقیق‌تر بود. علاوه بر این، حجم آتش بسیار سنگین بود و همه این اتفاقات در حدود ۹دقیقه اتفاق افتاد. او خاطرنشان کرد: این اتفاق، اتفاق نویی بود و توانست اسرائیلی‌ها را در این مرحله زمین‌گیر کند و امیدواریم این عملیات، بازدارنده باشد. این نماینده مجلس تاکید کرد: ایران بخشی از قدرت خود را به نمایش گذاشته است. اگر ایران بخواهد قدرت نظامی‌گری و تهاجمی خودش را به نمایش بگذارد، در این راه محورهای مقاومت همراه می‌شوند. اما در این مرحله تنها موشک از خاک ما پرتاب شده است؛ با وجود این، اسرائیل حساب کار خودش را کرده و قطعا عملیات وعده صادق۲ حرکت بازدارنده و موثر بود.