نمایندگان مجلس روز گذشته با کلیات لایحه امور گمرکی موافقت کردند. محمدرضا خباز در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: تعدادی از مواد این لایحه همان قوانین در دست اجرا است و نیاز به تغییر یا تاکید ندارد. وی در عین حال یادآور شد که این لایحه می‌تواند ویترین اقتصاد کشور را سامان دهد. مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز به عنوان مخالف دوم با طرح این سوال که آیا نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را درباره این لایحه مطرح کنند، گفت: بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس بیش از یک ماه وقت مجلس را خواهد گرفت، اگرچه بررسی این لایحه واجب است، اما در سال جهاد اقتصادی واجب‌تر از بررسی این موضوع، بررسی موضوع اشتغال و مهار تورم و نحوه مقابله با تحریم‌های بین‌المللی است.

اقبال محمدی و نقوی حسینی نیز دو موافق کلیات این لایحه بودند که به ایراد سخنرانی پرداختند. نقوی حسینی این لایحه را یک گام از هفت گام تحول اقتصادی عنوان کرد و گفت: این لایحه سعی کرده همه مواد مربوط به تحول اقتصادی را شامل شود.

وی اهداف گمرک، تشریفات، قبل از اظهار، انبارداری، تعیین تکلیف کالاهای متروکه تاسیس کالا و تجدید نظر در رویه‌های گمرکی را از جمله مسائل مورد توجه در این لایحه دانست که می‌تواند در وظایف گمرک مهم و موثر باشد.

نماینده دولت نیز با ابراز نظر موافق خود اظهار کرد: فقط سه درصد از قانون قبلی عینا در مواد لایحه فعلی گنجانده شده است و ۳۹ ماده این لایحه جدید بوده و در ۷۳ درصد اصلاحات جزئی را در لایحه گنجانده‌ایم. وی تصویب قانون امور گمرکی را موجب کمک به بهبود فضای کسب و کار در کشور دانست.