احمدی‌نژاد: ان‌شاء‌الله انجام می‌شود

دنیای اقتصاد- رییس جمهور روز گذشته از احتمال تعطیلی همه مقاطع تحصیلی و ادارات دولتی در روزهای پنج‌شنبه خبر داد. محمود احمدی‌نژاد در عین حال از کاهش ساعات کاری در ماه رمضان نیز دفاع کرده و گفت که ایران از نظر کم بودن تعطیلی‌ها در رده دوم کشورهای جهان قرار دارد. تاکید بر افزایش تعطیلات رسمی در شرایطی بیان می‌شود که قبلا نمایندگان مجلس و مشخصا مرکز پژوهش‌ها از افزایش تعطیلات کشور انتقاد کرده و مضرات اقتصادی آن را گوشزد کرده بودند. احمدی نژاد: ان‌شاءالله پنج‌شنبه‌ها تعطیل می‌شود

زمزمه تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: محمود احمدی نژاد روز گذشته از احتمال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کشور خبر داد. رییس جمهورهمچنین اعلام کرد که ایران از نظر کم بودن تعطیلی‌ها دومین کشور در جهان است. احمدی‌نژاد درعین حال به منتقدان تعطیلی‌های زیاد دولت در دوره نهم و دهم نیز با این سوال پاسخ داد که «مگر کار کردن به ساعت طولانی است؟» او باتکیه بر همین سوال نیز از کاهش ساعات کاری ادارات در ماه رمضان دفاع کرد و گفت که این موضوع باعث افزایش بازدهی افراد در ادارات دولتی می‌شود.

اظهارات محمود احمدی نژاد درباره تعطیلات در شرایطی مطرح می‌شود که موضوع ساماندهی تعطیلات درکشور از مجلس هفتم مطرح بوده و به مجلس هشتم هم کشیده شده، اما در نهایت بی‌نتیجه به بعد موکول شده است. به عبارت دیگر، شاید به نتیجه نرسیدن طرح‌های مجلس سبب شده تا دولت در این باره خود وارد عمل شود. پیش از این اگرچه دولت گاه و بیگاه به دلایل متعدد از جمله عید فطر، آلودگی هوا، گرما یا سرمای شدید دستوراتی را برای تعطیلی دولتی‌ها ابلاغ می‌کرد اما این ورود دولت به بحث مزبور همواره منتقدانی را به ویژه در مجلس به همراه داشته است. مجلسی‌ها همواره بر این باور بودند که ایران از بالاترین تعطیلات را در میان کشورهای جهان برخوردار است و افزایش تعطیلی‌ها به عناوین مختلف باعث کاهش بهره‌وری و البته ضرر‌های اقتصادی می‌شود. چه به گفته یکی از نمایندگان دوره هفتم مجلس، محمدرضاامیرحسنخانی ایران از نظر میزان تعطیلات رسمی در دنیا رتبه نخست را دارد.

از سوی دیگر، محاسبه زیان حاصل از افزایش تعطیلات در عرصه‌های اقتصادی برمبنای روش‌های مرسوم حسابداری کار آسانی نیست و البته در این زمینه نیز ارقام مختلفی بیان شده است ولی معمول‌ترین روش تقسیم میزان تولید ناخالص کشور به ایام کاری رسمی است که به گفته عوض حیدرپور، نماینده مجلس هشتم و عضو کمیسیون امنیت ملی هر روز تعطیلی به کشور ۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند.

همین موضوعات دست به دست هم داد تا مجلس هفتم وارد موضوع شود و طرحی را در خصوص کاهش تعطیلات رسمی کشور به صحن علنی مجلس ببرد که این طرح مشمول مرور زمان شد تا این که مجلس هشتمی‌ها این بار طرحی مشابه را با نام ساماندهی تعطیلات در کشور در دستور قرار دادند. این طرح که با نزدیک شدن به عید فطر سال گذشته و به منظور افزایش تعطیلات عید از یک روز به سه روز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت سرانجامی نیافت و مجلس از این موضوع کنار کشید و طرح را از دستور کار خارج کرد. این بار هم دولت بار دیگر وارد عمل شد و خود روز عید فطر و روز بعد از آن را در کشور تعطیل اعلام کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس اما پیشتر در سال ۸۴ طی گزارشی طرح قانونی خود برای ساماندهی تعطیلات در کشور را ارائه کرده بود. بر اساس این طرح تعداد تعطیلات رسمی کشور از ۲۵ روز کنونی به ۱۶ روز کاملا تعطیل و ۴ روز نیمه تعطیل تبدیل می‌شد. مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود تصریح کرده بود که تقریبا تمامی قوانین و مصوبات پس از انقلاب اسلامی در جهت افزایش روزهای تعطیل رسمی بوده است و این باعث افزایش تعطیلات رسمی از ۱۵ روز در سال ۱۳۵۸ به ۲۵ روز در حال حاضر (معادل ۶۷ درصد رشد) شده که این افزایش قطعا تبعات فراوان اقتصادی - اجتماعی به دنبال داشته است. طرح پیشنهادی این مرکز اگرچه از سوی کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌شد اما با پایان یافتن دوره کاری مجلس هفتم، دوران رسیدگی به این طرح نیز به پایان رسید.

با این حال دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مانند رییس‌جمهور معتقد است که تعطیلات در کشور کم است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته اعلام کرده بود که «وضعیت تعطیلات در ایران در مقایسه با وضعیت تعطیلات با سایر کشورهای جهان در سطح کمی قرار دارد.»

مخبر دزفولی این سخنان را نتیجه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرده بود، جلسه‌ای که در آن وضعیت تعطیلات در کشور بررسی شده و نهایتا مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که «به‌‌رغم برداشتی که از میزان تعطیلات در کشور است، بررسی‌های مقایسه‌ای و تطبیقی نشان می‌دهد که مجموع تعطیلات رسمی و آخر هفته در ایران، پس از کشور یمن از نظر میزان کم بودن در رده دوم جهان است.»

اسم تعطیلی را روز خانواده بگذاریم

با این حال به رغم انتقادات وارده به موضوع افزایش تعطیلات، روز گذشته رییس‌جمهور گفت: ان‌شاءالله پنج‌شنبه‌ها نیز تعطیل می‌شود و من معتقدم باید اسم تعطیلی را هم عوض کنیم. به عنوان مثال آن را به عنوان «روز خانواده» نامگذاری کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور با اشاره به تعطیلی‌ها در کشور تصریح کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی گروهی تعیین شد تا درباره وضعیت تعطیلی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها تحقیق کند. بر اساس تحقیقی که ارائه شد، کمترین تعطیلی متعلق به کشوری در خلیج عدن بود و بعد از آن کمترین تعطیلی متعلق به کشور ما با ۷۵ روز تعطیلی است. بقیه کشورها بالای ۱۰۰ روز تعطیلی دارند. باید این نگاه را اصلاح کنیم که فکر می‌کنند تعطیلی بطالت وقت است. باید همه‌ افراد بتوانند یک روز در خدمت خانواده باشند. وی افزود: می‌گفتند که دولت نهم و دهم زیاد تعطیل می‌کند. مگر کار کردن به ساعت طولانی است؟ همان روز که این گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد به سایر دستگاه‌ها نیز ارسال شد. در آن روز یکی از افراد پیشنهاد داد که تعطیلی نوروز را از چهار روز کم کنیم و به جای آن یک روز به تعطیلی عید فطر اضافه کنیم که یکی دیگر از افراد در آن جلسه اعتراض کرد و گفت مردم یک ماه رمضان را عبادت می‌کنند و ما کاری می‌کنیم که آنها عید فطر را به مسافرت بروند و تمام تلاش خود را از بین ببرند. چرا برخی فکر می‌کنند که مسافرت کاری لغو و بیهوده است؟ من در آن جلسه گفتم که برخی افراد بخش زیادی از سال را در مسافرتند و برایشان اسباب سفر فراهم است و بیت‌المال در اختیار آنها است و اطلاع ندارند که مردم چگونه به مسافرت می‌روند. برخی نگاه‌های بسته و بی‌اعتماد به انسان دارند. به گزارش مهر، رییس جمهورهمچنین ادامه داد: تجربه ما نشان می‌دهد که وقتی دو تا سه ساعت از ساعات کاری در ماه رمضان کاهش می‌یابد بازدهی افراد در ادارات افزایش می‌یابد.احمدی‌نژاد در ادامه گفت: دستور دین اسلام است که وقت را در ۳ وقت تقسیم کنید و تنها برای یک قسمت برای معاش فعالیت داشته باشید و ۲ قسمت دیگر برای ساختن انسان است. رییس جمهور با تاکید بر اینکه تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در روز پنجشنبه کار درستی بود، گفت: توصیه می‌کنم این مساله را در مقاطع دیگر تحصیلی نیز به اجرا بگذارید.

دفاع از وعده ۵/٢ میلیون شغل

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد همچنین در دومین جشنواره ملی امتنان که با موضوع تجلیل از کارآفرینان برتر کشور برگزار شد، گفت: اصلاحاتی باید در قانون کار انجام شود، البته سال‌ها است بحث این موضوع مطرح است ولی قدمی برداشته نشده و اصلاح قانون کار به نفع کار، کارگر و سرمایه‌گذار است.

احمدی‌نژاد با اشاره به هدف‌گذاری دولت در راستای ایجاد ‌۵/٢ میلیون شغل در سال جاری گفت: با تحقق این موضوع تقریبا بساط بیکاری جمع می‌شود. جوانان کشور ما بااستعداد و توانمند هستند و هرکجا از این استعداد به نحو احسن استفاده کرده‌اند در قله قرار گرفته‌اند. در ورزش و در زمینه علم و فناوری، ما این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه حیف است که جوانان در کشور نتوانند شغل مناسب خود را داشته باشند، گفت: همه با هم کمک کنیم تا هدف‌گذاری ‌۵/٢ میلیون شغل را محقق کنیم و این شدنی است. برخی از روی بی‌اطلاعی یا خودکم‌بینی و برخی هم از روی ناراحتی، زمین و آسمان را می‌خواهند به هم ببافند و بگویند این موضوع نشدنی است. چرا نشدنی است؟