دنیای اقتصاد - سخنگوی قوه‌قضائیه و رییس کل بانک مرکزی در اظهار نظرهای جداگانه‌ای، دستگیری یک متهم به ایجاد باند فساد ارزی را تایید کردند. غلامحسین محسنی اژه‌ای، این فرد را «کسی که با 20 هزار میلیارد تومان در سیستم اقتصادی کشور التهاب ایجاد کرده» معرفی کرد و محمود بهمنی نیز درباره فعالیت‌های باند وی گفت: «این باند در یک ماه گذشته تلاش داشت تا مانع از کاهش قیمت ارز در کشور شود.» بهمنی همچنین تصریح کرد که تعدادی از اعضای این باند ایرانی بوده‌اند و یک نفر نیز در داخل کشور دستگیر شده و اکنون در اختیار دستگاه قضایی است.

سخنگوی قوه‌قضائیه و رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کردند
جزئیات جدید از باند ارزی
سخنگوی قوه‌قضائیه و رییس‌کل بانک مرکزی با تایید دستگیری فردی به جرم تشکیل باند فساد ارزی، جزئیات تازه‌ای از این پرونده را تشریح کردند.
آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره دستگیری فردی به نام «ح م ک» گفت: «درباره فردی که با 20 هزار میلیارد تومان در سیستم اقتصادی کشور التهاب ایجاد کرده باید گفت، بله، این فرد به همین اتهام دستگیر و بازداشت شده است.»
سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: «طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام کسانی که در سیستم اقتصادی کشور اخلال ایجاد کرده باشند محاکمه و مجازات خواهند داشت، اما در این خصوص باید در آینده نظر داد که این اتهام اثبات شده است یا خیر.»
محسنی اژه‌ای توضیح بیشتری درباره این پرونده نداد، اما رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از انهدام باند فساد ارزی که «در خارج از کشور فعالیت داشت» خبر داد و گفت: یک نفر از این باند در داخل کشور دستگیر شده است و در حال حاضر در اختیار دستگاه قضایی است.
محمود بهمنی درباره جزئیات انهدام باند مافیای ارزی گفت: از دو ماه گذشته مجموعه‌های دستگاه نظارتی در جهت جمع‌آوری مستندات و اطلاعات اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دادند که منجر به شناسایی یک باند فساد ارزی در خارج از کشور شد. وی ادامه داد: این باند در یک ماه گذشته تلاش داشت تا مانع از کاهش قیمت ارز در کشور شود که خوشبختانه همکاری دستگاه نظارتی با بانک مرکزی و مساعدت‌های صورت گرفته باعث شد تا این باند در اقدامات خود ناکام بماند.
بهمنی در پاسخ به این سوال که اعضای این باند ایرانی بوده‌اند یا خیر، ادامه داد: تعدادی از این افراد ایرانی بوده‌اند و یک نفر از این افراد نیز در داخل کشور دستگیر شده است و در حال حاضر در اختیار دستگاه قضایی است.
خبرگزاری فارس روز شنبه از دستگیری فردی خبر داده بود که با همدستی برخی افراد در بانک مرکزی طی یک سال گذشته به اخلال در بازار ارز کشور پرداخته‌اند. گفته شده بود وی با معرفی خود به عنوان معتمد بانک مرکزی، ارز دولتی کشور را در کشور‌های خلیج فارس خرید و فروش می‌کرده است. خبرگزاری فارس انگیزه اعمال خلافکارانه وی را کسب درآمد برای استفاده جریان موسوم به «انحرافی» برای به کرسی نشاندن نمایندگان مورد علاقه این جریان در انتخابات سال جاری مجلس عنوان کرده بود.
اعدام 45 متهم جرائم خشن
اما سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری دیروز خود، به موضوعات دیگری نیز پرداخت. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه‌قضائیه مصمم است نسبت به برخورد با شرایط خشن و خاص که امنیت و آرامش جامعه را مختل می‌کنند اهتمام به خرج دهد، گفت: رییس قوه‌قضائیه بارها تاکید کرده است روسای کل دادگستری‌ها باید شخصا به این موضوع رسیدگی و آنها را پیگیری کنند و همچنین دادستان کل کشور نیز باید با تعیین ساز و کار مشخص این مسائل را انتها پیگیری کند.
سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه دیوان عالی کشور هم باید با ایجاد شعبات خاص برای این موارد سرعت رسیدگی به آنها را افزایش دهد، گفت: در چهار ماه ابتدای امسال در خصوص جرائم خشن 54 نفر به اشد مجازات محکوم شدند که 45 نفر آنها به دار آویخته شدند. تعدادی از این اعدام‌ها در ملاء عام صورت گرفت.
وی افزود: پرونده‌های دیگری هم پیگیری شده که عمده آنها مانند پرونده خمینی‌شهر در حال رسیدگی است.
سرنوشت 250 مفسد اقتصادی
دادستان کل کشور در خصوص سرانجام رسیدگی به لیست ۲۵۰ نفره ارائه شده توسط رییس‌جمهور در خصوص مفسدان اقتصادی گفت: همانطور که قبلا گفتم بعضی از موارد این لیست قبلا رسیدگی شده بود و برخی دیگر را اصلا نمی‌توان به آنها مفسد اقتصادی اطلاق کرد، اما برخی هم که تخلف در آنها محرز است در حال رسیدگی هستند.
نظارت سازمان بازرسی بر وام‌های کلان
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی افراد نورچشمی با روابط خاص توانسته‌اند وام‌های کلان گرفته و سپس به کشورهای خارجی متواری شوند، گفت: برای دستگاه قضایی «افراد نورچشمی» وجود ندارند و سازمان بازرسی کل کشور بر همه پرونده‌هایی که بویی از تخلف در آن باشد، رسیدگی دقیق انجام می‌دهد.
وی افزود: البته به این نکته توجه داشته باشید که در برخی موارد مسائلی مطرح می‌شود که بعد از بررسی حاکی از آن است که این اطلاعات هیچ‌گونه پایه و اساسی ندارد و افرادی که از آنها نام برده شده هیچ جرمی مرتکب نشدند.
موضوع اسکله‌های غیرمجاز قضایی نیست
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا رییس‌جمهور از فعالیت اسکله‌های غیرمجاز سخن به میان آورده و بعد از آن هم رییس سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را رد کرده است، نظر شما چیست؟ گفت: این موضوع اصلا قضایی نیست و ارتباطی هم با جلسه ما ندارد.
منع تعقیب متهمان کهریزک صحت ندارد
دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از متهمان پرونده کهریزک مدعی صدور قرار منع تعقیب برای متهمان شده است گفت: بیش از یک سال قبل شکایتی نسبت به بعضی قضات که در این پرونده هستند، شده بود که در دادسرا قرار منع تعقیب صادر شد، اما شاکیان به این قرار اعتراض کردند.
محسنی‌‌اژه‌ای ادامه داد: پرونده به دادگاه ارسال شد و دادگاه بدون توجه به قرار منع تعقیب به دلیل نواقصی که در پرونده وجود داشت پرونده را به دادسرا ارجاع داد که یکی از این نواقص این بود که باید از یک مرجع قانونی استعلاماتی اخذ می‌شد. چون پرونده به دادگاه نیامده هنوز مفتوح است و دادگاه هیچ گونه تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
محسنی‌اژه‌ای گفت: این پرونده به طور جداگانه در دادسرای انتظامی قضات رسیدگی می‌شود و در آنجا هم هنوز حکمی صادر شده و قرار منع تعقیب صحت ندارد.
بقایی دستگیر نشده است
دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این مطلب که حجت‌الاسلام شجونی عنوان کرده که حمیدرضا بقایی چند روزی دستگیر شده و سپس ممنوع‌الخروج و آزاد شده، گفت: چنین مطلبی صحت ندارد.
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر حفظ وحدت میان قوا و پرهیز از توهین نسبت به مقامات ارشد نظام داشتند در حالی که شاهد آن هستیم یکی از نشریات کاریکاتوری موهن از ریاست جمهوری و همراهانشان به چاپ رسانده است، دستگاه قضایی چه برخوردی خواهد کرد، گفت: من از این موضوع، صبح دوشنبه باخبر شدم.وی ادامه داد: پس از مطلع شدن از این موضوع با دادستان تهران تماس گرفته و موضوع را از ایشان پرسیدم که مشخص شد دادستان تهران نیز رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. سخنگوی قوه‌قضائیه تاکید کرد: البته بر اساس اطلاعات بنده هیات نظارت بر مطبوعات نیز که نماینده‌ای از قوه‌قضائیه در آن حضور دارد به این رسانه تذکر داده تا چنین مواردی دیگر تکرار نشود.
شایعه برخورد با معاون اول رییس‌جمهور
دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با این موضوع که شنیده می‌شود قرار است به زودی با معاون اول رییس‌جمهور و جریان انحرافی برخورد شدیدی شود آیا این موضوع را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: این سوالات را باید از کسانی بپرسید که شایعات مربوط به آن را رواج می‌دهند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد با کسی برخورد شود، مطمئنا موضوع چیزی نیست که رسانه‌ها از آن باخبر نشوند. پس مطمئن باشید در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد همه باخبر می‌شوند.
توجه قوه‌قضائیه به مصالح نظام
در بخش دیگری از این جلسه یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: علی مطهری و عماد افروغ عنوان کرده‌اند که ضرورت دارد دو کاندیدای شکست خورده انتخابات سال 88 در یک دادگاه علنی محاکمه شوند و این موضوع می‌تواند به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات پیش رو بینجامد، گفت: دلیلی ندارد من به اظهارنظرهای دیگران پاسخ دهم.
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: دستگاه قضایی با متهم، مجرم و جرم برخورد قانونی لازم را می‌کند، البته مصالح نظام را نیز در این برخوردها مد نظر قرار می‌دهد.
پرونده آتش سوزی در مجمع
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود متهمی در رابطه با این مطلب که گفته می‌شود در پرونده مربوط به آتش‌سوزی مجمع تشخیص مصلحت نظام متهمانی دستگیر شده‌اند، گفت: من چیزی درباره دستگیری متهمان نشنیده‌ام.
وی افزود: دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و همچنین دستگاه قضایی مترصد مشخص شدن سرانجام این پرونده و دستگیری متهمان هستند.
آزادی قریب‌الوقوع پگاه آهنگرانی
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت پرونده پگاه آهنگرانی و مرضیه وفامهر گفت: هیچ کس به عنوان هنرمند بودن یا داشتن مسوولیت و مذهب دستگیر نمی‌شود، بلکه هر کس که مرتکب جرمی شد یا در مظان اتهام قرارگرفت تحت تعقیب قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: این دو نفر هم بعد از گزارش رسمی مراجع امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده‌اند که به احتمال زیاد با توجه به اینکه تحقیقات تکمیل شده، با قرار آزاد شده یا تا روز سه‌شنبه با تامین قرار آزاد خواهند شد و لزومی برای ادامه بازداشت‌ آنها نیست.
محسنی اژه‌ای در نشست خبری دیروز/ عکس: خبرگزاری فارس