مسجد جای قول حق است نه هزل

علی لاریجانی در اجلاس هفته‌ جهانی مساجد گفت: مسجد جای قول حق است، نه هزل، و قول حق یا باید مربوط به نصوص اسلامی اعم از قرآن با سیره پیامبر و ائمه باشد یا امور عقلی، لذا جای امور دیگری که می‌تواند شبهه‌ناک بوده یا جزو امور لاینفع باشد، در مسجد نیست. به گزارش ایسنا، رییس مجلس با بیان اینکه مسجد از مقدس‌ترین مکان‌هاست که مردم در شرایط مختلف به آن روی می‌آورند، به وضعیت مساجد در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: گرایش‌های ملی‌گرا مثل پان‌عربیسم و گرایش‌های سوسیالیستی و نیز جریان‌های دیکتاتوری در ادوار مختلف و کشورهای متفاوت به نوعی تلاش کردند تا مسجد نفوذ خود در اجتماع را به دست نیاورد.

وی افزود: ما در ایران نیز در دوران سلطنت قاجار و پهلوی با این امر مواجه بودیم. در نتیجه جریانات مذکور باعث شدند مساجد صرفا در امور عبادی فردی دخالت کنند و اگر نماز جمعه‌ای برگزار می‌شد خطبه‌ها را حکومت‌ها از قبل به آنها می‌دادند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین به دو موج تخریبی علیه مساجد در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب، برخی جریان‌های سیاسی حیثیت روحانیت را نشانه گرفته و به روحانیت انگ زدند. در بیرون از مرزها نیز با عنوان اختلاف بین شیعه و سنی در جهت تخریب مساجد حرکت کردند، اما امروز بعد از چند دهه وضع متفاوت شده و مردم از تخریبی که در چند دهه بر مسلمانان وارد شده ناراحتند.