تزریق 109میلیاردی به یونان برای نجات یورو

عکس: AFP اتحادیه اروپا تصویب کرد

تزریق ۱۰۹میلیاردی به یونان برای نجات یورو

گروه بین‌الملل- سران اتحادیه اروپا توافق کردند که بسته دوم کمک‌های مالی به یونان به ارزش بیش از ۱۰۹ میلیارد یورو به یونان پرداخت شود.

بهره مناسب، تمدید مدت بازپرداخت وام‌ها و مشارکت بانک‌ها و بیمه‌ها در برنامه نجات یونان، بخش‌های دیگری از دومین بسته کمک اتحادیه اروپا به بحران مالی یونان است. این بحران، می‌توانست در کنار بحران مالی ایرلند، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا، ثبات یورو را به‌خطر بیاندازد. بر اساس تصمیم سران اتحادیه اروپا دولت‌های اروپایی و صندوق بین‌المللی پول قرار است ۱۰۹ میلیارد یورو از این بسته نجات مالی را تامین کنند و بانک‌های بخش خصوصی نیز بیش از ۵۰ میلیارد یورو از این کمک‌های مالی را تامین خواهند کرد.

به گزارش دویچه وله، بسته نجات یورو، تابستان سال ‌گذشته در پی بروز بحران مالی در یونان و ایرلند با مشارکت اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول با ۷۵۰ میلیارد یورو اعتبار تاسیس شد. تا به‌حال علاوه بر یونان، پرتغال و ایرلند نیز از کمک‌های این صندوق برخوردار شده‌اند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که ایتالیا و اسپانیا نیز، برای بازپرداخت بدهی‌های خود به کمک‌های صندوق نجات اروپا نیاز پیدا کنند. به‌همین دلیل، برخی از رهبران اروپا خواستار افزایش اعتبارات این صندوق شده‌اند. رهبران اروپا امیدوارند که از طریق تامین کمک ۱۰۹ میلیارد دلاری جدید برای یونان، مانع سرایت بحران این کشور به سایر کشورهای حوزه یورو شوند. کشورهای حوزه یورو به ۱۷ کشوری گفته می‌شود که واحد پول یورو جای واحد پول ملی آنها را گرفته است.به دنبال این توافق ارزش یورو، قیمت‌های جهانی نفت و شاخص بورس‌های جهان افزایش و قیمت جهانی طلا کاهش یافت. یورو یکی از برندگان اصلی نشست سران اروپا بود، به طوری که ارزش مبادله هر یورو به بیش از ۴۶/۱ دلار رسید، البته در ادامه معاملات این رقم کاهش یافت و در حال حاضر هر یورو در برابر ۴۴/۱ دلار معامله می‌شود.

در روزهای گذشته و به دلیل نگرانی از گسترش بحران یورو به ایتالیا ارزش برابری پول واحد اروپایی به ۳۹/۱ دلار رسیده بود. قیمت نفت نیز تحت تاثیر این تصمیم با افزایش روبه‌رو شد، به طوری که هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۵۸ سنت افزایش قیمت به ۰۵/۱۱۸ دلار رسید. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با ۲۱ سنت افزایش به ۳۴/۹۹ دلار رسید. اما با کاهش نگرانی سرمایه‌داران نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو، قیمت طلا که اوایل هفته جاری رکورد جدیدی را بر جای گذاشته بود و از مرز ۱۶۰۰ دلار گذشته بود در روز جمعه با کاهش شدید مواجه شد. قیمت هر اونس طلا در این روز به ۱۵۸۸دلار رسید که نسبت به دو روز گذشته بیش از ۱۲ دلار کاهش داشته است. به عقیده کارشناسان کاهش ارزش دلار مانع افت شدید قیمت طلا شده است.به گزارش فارس به نقل از رویترز، این کمک در شرایطی قرار است در اختیار یونان قرار گیرد که بسته کمک مالی نخست به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو نتوانسته است اقتصاد یونان را از بحران خارج کند. بدهی‌های خارجی یونان به بیش از ۳۵۰ میلیارد یورو رسیده است.

شاخص سهام بانک‌ها و شرکت‌های بیمه اروپا نیز در روز جمعه با رشد قابل ملاحظه روبه‌رو شد و به طور کلی شاخص بورس‌های اروپایی از یک تا چهار درصد افزایش یافت. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز افزایش یافت. شاخص نیکی ۲۲۵ در بازار توکیوی ژاپن با ۹/۰ درصد افزایش به بیش از ۵۶/۱۰۰۹۶واحد رسید. شاخص‌هانگ سنگ در بازار هنگ‌کنگ نیز با ۷/۱ درصد رشد به ۹۰/۲۲۳۶۵ واحد رسید. شاخص کاسپی در بازار کره جنوبی نیز با ۷/۰درصد رشد به بیش از ۳۴/۲۱۶۰ واحد رسید. در بازار وال‌استریت آمریکا نیز شاخص صنعتی داو جونز با ۲/۱ درصد رشد به بیش از ۴۱/۱۲۷۲۴واحد رسید. شاخص اس اند پی ۵۰۰ نیز با ۴/۱ درصد رشد به ۸۰/۱۳۴۳واحد رسید. شاخص نزدک نیز با ۷/۰درصد رشد به ۴۳/۲۸۳۴ واحد رسید.