پاسخ احمدی‌نژاد به پیشنهاد هسته‌ای روسیه

عکس: ایرنا

رییس‌جمهور: ما گام خود را برای همکاری با آژانس برداشته‌ایم، حالا نوبت شماست

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در واکنش به طرح گام به گام روسیه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، با بیان اینکه ما گام خود را برداشته‌ایم، خواستار برداشتن قدم از سوی طرف‌های مقابل شد. به گزارش ایسنا احمدی نژاد، که در مراسم ثبت جهانی «باغ شاهزاده ماهان» کرمان سخن می‌گفت، در این رابطه اظهار کرد: بحث طرح گام به گام را مطرح کردند، بسیار خب. ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم، شما نیز گامتان را بردارید و برنامه‌ریزی کنید و یک قدم شما بردارید و یک قدم ما.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما گفته‌ایم که نمی‌خواهیم بمب بسازیم، گفت: ما این موضوع را بارها گفته‌ایم که نمی‌خواهیم بمب بسازیم و اگر بخواهیم در این زمینه از کسی واهمه نداریم.

پیش از این، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه سه‌شنبه هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود در واکنش به طرح گام ‌به ‌گام سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفته بود: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در چارچوب فعالیت‌های آژانس و بندهای مربوط به معاهده ان.پی.‌تی کاملا قانونی و حق ملت ماست و با همکاری آژانس و تحت نظارت آن صورت می‌گیرد و هر نوع فعالیتی که انجام می‌شود به آژانس اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر کشورهای مختلف به دنبال حل این مساله هستند، باید به سمتی گرایش پیدا کنند که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند.

وی با بیان اینکه طرح لاوروف هنوز به دست ایران نرسیده است، افزوده بود: بعد از دریافت، آن را بررسی می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، پنج‌شنبه دو هفته قبل، لاوروف در جریان سفر به واشنگتن طرحی را درباره پرونده هسته‌ای کشورمان پیشنهاد کرد. طرحی که بر اساس آن، با رویکردی «گام به گام» سوالات غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد و به موازات آن، ۱+۵ به طور تدریجی تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهد. آمریکا نیز در واکنش اولیه به این طرح از بررسی آن خبر داده، اما در عین حال گفته بود که رویکرد واشنگتن مبتنی بر «اعمال فشار» و «همکاری» است، در حالی که طرح روسیه تنها رویکردی تشویقی دارد.

ساخت بمب اتم در ایران دروغ است

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در مراسم ثبت جهانی «باغ شاهزاده ماهان» کرمان با اشاره به تحریم‌های دشمنان علیه ملت ایران گفت: آنها از پیشرفت ملت ایران می‌ترسند و صحبت‌هایی که در مورد بمب اتم و مسائلی این چنین مطرح می‌کنند، دروغ است و صحت ندارد و در واقع آنها از بمب اتم و موشک ایرانی نمی‌ترسند، بلکه آنها از پیشرفت ملت ایران و موجی که ملت ایران می‌تواند ایجاد کند، می‌ترسند.

رییس‌جمهور با اشاره به جوسازی کشورهای غربی علیه پیشرفت‌های ایران، از جمله پیشرفت‌های موشکی کشورمان، گفت: آنها دروغ می‌گویند که موشک‌های ایرانی می‌خواهد روسیه و برخی کشورهای عربی را بزند. ما با روسیه دوستیم. کجای تاریخ نشان داده است که ملت ما تجاوزگر بوده است؛ بنابراین این سخنان و مسائلی که مطرح می‌کنند، یک دروغ است. احمدی‌‌نژاد گفت: موشک ما کارخانه گندله‌سازی و لوله مس است، موشک ما ماهواره است، موشک ما پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه سلول درمانی و همچنین فرهنگ اسلام ناب محمدی است. وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ملت ایران و ادعاهای دروغین که آنها مطرح می‌کنند، گفت: آنها ما را تحریم کردند و مثلا قطعه هواپیما نمی‌دهند. اینها چه ربطی به بمب اتم دارد؟ ما نمی‌خواهیم بمب اتم بسازیم و این را بارها گفته‌ایم.

حاکمان دنیا جز شکست راهی ندارند

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که آنهایی که در دنیا اکنون حاکم هستند، نمی‌توانند خود را جمع و جور کنند و در برابر قدرت و اراده ملت ایران عددی نیستند، گفت: مشخص است که آنها در برابر اراده ملت ایران جز شکست راهی دیگر ندارند و به دنبال این هستند که نگذارند که ایران ساخته شود.

وی با بیان اینکه ملت ایران خود را باور کرده‌اند، گفت: ما باید ایران را بسازیم و از آن طرف میراث فرهنگی ایران را معرفی کنیم، در واقع هم باید کارخانه داشته باشیم و هم میراث فرهنگی و اینها باهم هستند و در کنار اینها فرهنگمان را حفظ کنیم.

رییس‌جمهور همچنین در ابتدای سخنان خود در این مراسم با اشاره به پروژه‌هایی که در جریان سفرش به کرمان افتتاح کرد، بر اهمیت پروژه‌های افتتاح‌شده در امر فولاد تاکید و اظهار کرد: برنامه‌های گسترده‌ای برای فولاد استان پیش‌بینی شده که امیدواریم بخش قابل توجهی از آن در دولت نهم به نتیجه برسد.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت طرح‌های یاد‌شده در راستای ایجاد اشتغالزایی در استان و رشد صنایع گوناگون گفت: در ساخت این کارخانه‌ها متخصصان ایرانی نقش بسزایی داشتند و در واقع اندیشه ایرانی در پیشبرد و ساخت آنها بسیار موثر بوده است.

شرط تاثیرگذاری در معادلات جهانی

رییس‌جمهور در ادامه بار دیگر به اهمیت ساختن ایران اشاره کرد و گفت: برای اینکه به عزت و استقلال برسیم، باید ایران را بسازیم، اگر می‌خواهیم تاثیر‌گذار باشیم و در عرصه جهانی نقش‌آفرین باشیم، باید ایران را بسازیم، امروز در دنیا مسابقه پیشرفت و ساختن است.

رییس‌جمهور ادامه داد: اگر ملتی بهترین افکار، اندیشه و سابقه‌ تمدنی داشته باشد؛ ولی پیشرفت نکرده باشد، در معادلات جهانی به حساب نمی‌آید.

وی با بیان اینکه می‌بینیم وقتی به یک پیشرفت علمی دست پیدا می‌کنیم و به یک فناوری می‌رسیم در جهان چقدر اثر گذاشته می‌شود و منعکس می‌شود و این پیشرفت‌ها ملاک‌های ارزشیابی است، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در محیط بین‌المللی اثر‌گذار باشیم، باید این‌گونه نیز باشیم، در درجه اول نیز باید ایران را بسازیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت موضوع کار و اینکه باید تلاش کنید کار به یک امر مقدس و آرمانی در جامعه مبدل شود، گفت: هر کس در هر کجای ایران است باید برای پیشرفت ایران کار کند. رییس‌جمهور به تاثیر انقلاب اسلامی در ایجاد خودباوری و هوشیاری و بیداری ملت ایران اشاره کرد و گفت: ما همه باید در کنار هم ایران را بسازیم و دشمنان از ساختن ایران می‌ترسند، در واقع آنها از پتانسیل ایران آگاه هستند و می‌دانند ملت ایران اگر فرصتی پیدا کند، خود را می‌سازد و برای ملت‌ها الگو می‌شود و تاریخ این موضوع را نشان داده است.

رییس‌جمهور با اشاره به میراث فرهنگی که در کشور ما وجود دارد، گفت: اگر برخی از این آثار فرهنگی در برخی کشورها بود، آنچنان آن را مطرح می‌کردند، بروشور و تبلیغات در مورد آن پخش و توزیع می‌کردند که تمام جهان با آن آشنا شوند. این درحالی است که ایران پر از این آثار است.

منحرف کردن ذهن ملت خیانت است

رییس‌جمهور با بیان اینکه هر کسی در هر نقطه ایران باید کار کند، گفت: هرکسی، هر جریانی و هر موضوعی که ذهن ملت ایران را از همدلی، کار و تلاش معطوف به موضوع دیگری ببرد، این خیانت است.

وی گفت: خدا را شاکریم که امروز آهنگ ساختن در ایران دلنشین و دلنواز است و هر کجای ایران که می‌رویم کار و تلاش در حال صورت گرفتن است.