دنیای اقتصاد - مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، منبع مبلغ واریزی به حساب مردم را از دو منشاء شامل وجوه دریافتی از مردم و نیز منابع تعیین شده در قانون ذکر کرد و گفت: منابع و مصارف کاملا همخوانی دارد و ما هیچ مبلغی از طرح‌ها یا بخش‌های دیگر برداشت نکرده ایم. به گزارش واحد مرکزی خبر و ایسنا، بهروز مرادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب شبکه دوم سیما افزود: البته در ابتدای اجرای قانون ۵ هزار میلیارد تومان وفق قانون اخذ شده بود که از این میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان تاکنون تادیه شده است و باقیمانده آن هم در یکی دو ماه آینده بازگردانده می‌شود.

وی افزود: میزان یارانه پرداختی هم کاسته نمی‌شود و با توجه به در دستور کار نبودن افزایش قیمت حامل‌های انرژی، این مبلغ امسال اضافه هم نخواهد شد. رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها میزان یارانه پرداختی در ماه را با توجه به ۷۳ و نیم میلیون دریافت‌کننده یارانه نقدی، نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: عددی در بودجه در کنار آنچه که می‌گیریم دیده شده است؛ چرا که ما یارانه را حذف نکردیم و در بسیاری از امور بخشی از راه طی شده است. وی افزود: از این رو حذف یک باره ردیف‌های یارانه‌ای در بودجه امکان‌پذیر نیست از جمله گازوئیل با قیمت ۷۵۰ تومان در لیتر به قیمت ۱۵۰ تومان عرضه می‌شود یا نفت سفید ۷۵۰ تومانی، ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: امسال که سال دوم اجرای هدفمندی هستیم، ۳۵ درصد از راه را رفته‌ایم که نشان‌دهنده اجرای تدریجی قانون است، البته این تدریج به شکلی بوده است که هم اثرگذار برای ایجاد تغییر رفتار باشد و هم پرداخت‌ها موثر باشد.

پرداخت کل سهم ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی تولید

وی درباره پرداخت یارانه بخش تولید و کشاورزی تاکید کرد: اجرای قانون در سال گذشته با اعتباری معادل ۱۴ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شد که ۳۰ درصد از این رقم متعلق به بخش صنعت و کشاورزی بود. مرادی تاکید کرد: صراحتا اعلام می‌کنم که تمامی یارانه سهم تولید به آنها پرداخت شده و اسناد مربوط به این موضوع موجود است. وی با بیان اینکه برخی مدعی هستند که دولت از جیب صنعت یارانه مردم را پرداخت کرده است، گفت: حتی یک ریال از سهم تولید وارد سهم مردم نشده و در سال گذشته کل ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم تولید به آنها پرداخت شده و یارانه نقدی مردم مطابق قانون از اعتبار پیش‌بینی شده پرداخت شده است.

افتتاح مجدد سامانه مرکز آمار در آذر

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همچنین از بازگشایی مجدد سامانه مرکز آمار برای ثبت‌نام خانوارهای جدید متقاضی دریافت یارانه در آذرماه سال‌جاری خبر داد. بهروز مرادی با بیان اینکه سایت رفاهی به آدرس www.refahi.ir هم‌اکنون برای انجام اموری نظیر تغییر شماره حساب یا تغییر بانک فعال است، عنوان کرد: علاوه بر این، میزان یارانه‌ای که تاکنون به حساب سرپرست خانوار واریز شده نیز در این سامانه قابل رویت است. وی با بیان اینکه در حال حاضر تغییرات مربوط به وقایع حیاتی چهارگانه شامل تولد، فوت، ازدواج و طلاق ۱۵ هر ماه از سوی سازمان ثبت‌احوال در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار می‌گیرد، افزود: این تغییرات تا ۲۰ هر ماه در وضعیت خانوارها اعمال می‌شود و یارانه‌ نوبت بعد آنها متناسب شرایط جدید پرداخت می‌شود. مرادی با بیان اینکه در خصوص آمار تولد هم‌اکنون اطلاعات ثبت‌احوال به روز است، افزود: در آینده اطلاعات مربوط به فوت، ازدواج و طلاق هم روزآمد خواهد شد.

کاهش مشمولان دریافت یارانه در خارج

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها میزان یارانه پرداختی به ایرانیان خارج از کشور را نیز عدد تعیین‌کننده‌ای ندانست و گفت:‌ یارانه به کسانی که ۶ ماه یا بیشتر در خارج از کشور باشند تعلق نمی‌گیرد که هم‌اکنون هم با کمک اداره گذرنامه و کنسولگری‌های کشور در حال مرور، رسیدگی و کاهش تعداد افراد مشمول دریافت یارانه در خارج هستیم.

واریز یارانه نقدی ۱۲ مرداد

مرادی با اشاره به تغییر زمان واریز یارانه نقدی به حساب مردم گفت: مقرر شد تا در این دوره مبلغ یارانه در روز ۱۲ مرداد واریز شود و در ماه‌های بعد هم ملاک هفته دوم هر ماه خواهد بود.