معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: اشخاص حقوقی با درآمد ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر در سال، مشمولان جدید مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه امسال خواهند بود. محمدقاسم پناهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: امسال در این دوره حدود ۱۵۱ هزار فقره اظهارنامه الکترونیکی و کمتر از ۱۰۰۰ فقره به صورت دستی ارائه شد و بیش از ۱۵۲ هزار و ۱۰۰ فقره اظهارنامه دریافت شد. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: کمتر از نیم‌درصد اظهارنامه‌ها به صورت دستی دریافت و بقیه از طریق الکترونیکی در سامانه

www.evat.ir دریافت شد. پناهی در پاسخ به این پرسش که تیرماه فصل ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد سال قبل و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار است، چه تمهیداتی برای تسهیل کار مودیان فراهم شده است، گفت: مودیان مالیاتی از اول تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۰ اظهارنامه مالیات بر عملکرد سال گذشته و از اول تا پانزدهم تیرماه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده باید تسلیم کنند و امسال برای تسهیل در امور مودیان سیستم دریافت اظهارنامه از طریق الکترونیکی در بخش مالیات بر عملکرد نیز فعال شد و اظهارنامه در این بخش الکترونیکی دریافت می‌شود.

پناهی گفت: در حوزه معاونت مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، تاکنون بیش از یک میلیون فقره اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل و همچنین خودرو دریافت شده است.

پناهی گفت: ‌نظام مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نظام زنجیره‌ای از واردات،‌ تولید، توزیع، عمده فروشی و خرده فروشی اجرا می‌شود که در ۴ فراخوان قبلی عمده زنجیره یاد شده تا عمده فروشی مشمول آن شدند.

وی ادامه داد: فراخوان مرحله پنجم ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ اعلام شد، تعداد دیگری از اشخاص حقوقی که با‌ سطح آستانه فروش یا خدمات مشمول نبودند، با کاهش سطح آستانه فروش و خدمات پایین آنها هم مشمول قانون خواهند شد. بنابراین اگر درآمد فروش کالا و خدمات غیر معاف یا معاف آنها در سال‌های ۸۷، ۸۸ و ۸۹ یا در طول سال ۱۳۹۰ به بعد بیش از یک میلیارد ریال باشد، مشمول می‌شوند. ضمنا مودیان مشمول فراخوان مرحله دوم و چهارم بدون سطح آستانه بودند. وی گفت:‌ کسانی که در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ جمع‌ درآمد فروش کالا و خدمات آنها کمتر از یک میلیارد ریال بود، ولی در سال ۹۰ تا شهریورماه به یک میلیارد ریال رسید، از مهرماه ۹۰ به بعد مشمول ثبت‌نام برای قانون مالیات ارزش افزوده خواهد شد.