گفت‌وگویی که بلافاصله با عنوان «ژن خوب»  یا «ژن برتر» در فضای رسانه‌ای کشور حاکم شد و موجی از انتقادها را برانگیخت‌. این اصطلاح از آن پس به یک واژه منفی برای انتقاد از کسانی تبدیل شد که از امکانات ویژه به دلیل روابط خانوادگی با سیاسیون بهره‌مند می‌شوند و در مناصب دولتی دستی برآتش دارند. در واقع «ژن خوب» به اصطلاح تکمیلی برای واژه «آقازادگی» تبدیل شد. ازهمین‌رو واکنش‌ها به حضور پسر محمد‌رضا عارف در یک مراسم معارفه رسمی در دولت چهاردهم را باید با این پیشینه بررسی کرد، خصوصا که این‌بار محمد‌رضا عارف سمت معاون اولی رئیس‌جمهور را برعهده دارد و ازهمین‌رو حضور پسر او در یک مراسم رسمی دولتی واکنش برانگیز شده است. 

دو روز پیش عکسی از پسر عارف در رسانه‌ها منتشر شد که مهر تاییدی بر حضور او در مراسم معارفه وزیر صمت بود. برخی کاربران در این باره نوشته‌اند: پسر عارف به جز «پسر عارف بودن» چه سمتی دارد که در این جلسات شرکت می‌کند؟ کاربران دیگر فضای مجازی نیز خطاب به عارف خواستار توضیح روشن او برای دلیل حضور پسرش در جلسه رسمی دولتی شده‌اند. این واکنش‌ها و انتقادات تنها مختص به کاربران عادی فضای مجازی نیست‌. عبدالله گنجی، مدیرمسوول پیشین روزنامه جوان هم نوشت: برای بنده هم مثل بقیه سوال است، پسر دکتر عارف در جلسه معارفه چه می‌کند؟ حتی ممکن است موجه باشد؛ خوب است توضیح داده شود. به گزارش خبر‌آنلاین، محمدحسین پویانفر، مداح و فعال رسانه‌ای هم با انتشار تصویری از حمیدرضا عارف در جلسه معارفه وزیر صمت، خطاب به محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بُنی فأحْبِبْ لِغیرِک ما تُحِبُّ لِنفْسِک‌، هر آنچه برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند؛ و اکْرهْ لهُ ما تکْرهُ لها‌ و هر چه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند. آقایان از همین اول راه به نهج‌البلاغه عمل کنید.»

رسانه اصولگرای تابناک نیز با انتشار تصویری از ترند شدن هشتگ پزشکیان در پیام‌رسان ایتا، نوشت: «پس از حواشی ایجاد شده پیرامون حضور فرزند معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه انتصاب یکی از وزرا موجی از انتقادها در این شبکه اجتماعی به سمت رئیس‌جمهور روانه شد.» این واکنش‌ها سوی دیگری هم داشت‌.

آنها که تلاش کردند در پیام‌هایشان در فضای مجازی تا حدی از سنگینی بار این ماجرا از دوش دولت بکاهند. از جمله علی‌اصغر شفیعیان، مدیر‌مسوول انصاف‌نیوز که در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حضور و مداخله وابستگان مسوولان به ویژه آنها که سابقه حاشیه‌سازی هم در کارنامه خود دارند در دولت پزشکیان تحمل نخواهد شد. [ضمنا برای پزشکیان، یار باشید، بار نباشید تا بلکه بتوان مشکلات کشور را در میان مدت بهبود بخشید]» محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در واکنش به حواشی مربوط به حضور فرزند عارف در برخی جلسات نوشت: «صرف حضور فرزند مسوولی در جلسات نسبتا عمومی دولتی، مذموم نیست. آنچه مذموم است، دخالت آنها در امور اداره دولت است. محاکمه قبل از خطا، انصاف نیست.»