مجتبی بخشی‌پور، عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس گفته است که این انتخابات در یکی از جلسات علنی مجلس در هفته آخر شهریور ماه برگزار می‌شود. همچنین باید دید جریان اصلاح‌طلبان و مستقلین کشور با خروج ۴ نماینده اصلاح‌طلب و مستقل چه برنامه‌ای برای انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده دارد.آن‌طور که دبیر ستاد انتخابات کشور خبر داده انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در تیرماه سال آینده برگزار می‌شود. محسن اسلامی در همین زمینه اظهار کرد: در حال حاضر ۴ کرسی مجلس شورای اسلامی در تبریز به دلیل انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور، بستان‌آباد به دلیل انتصاب غلامرضا نوری‌قزلجه در سمت وزیر کشاورزی، بندرانزلی به دلیل انتصاب احمد دنیا‌مالی به عنوان وزیر ورزش و اشنویه به دلیل انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده در سمت معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خالی است و تکلیف آنها در روز ۶ تیر ۱۴۰۴ یعنی همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخص می‌شود.

فراکسیون مستقلین چه برنامه‌ای دارد؟

فرید موسوی، نماینده مجلس و از اعضای موسس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به حضور ۴ عضو تاثیرگذار فراکسیون مستقلین در دولت، اظهار کرد: نمایندگانی که از مجلس به دولت رفتند، جزو نیروهای موثر فراکسیون مستقلین بودند. اما همه فراکسیون این دوستان نیستند و قطعا فراکسیون کارش را ادامه خواهد داد و امور را پر قدرت پیش خواهیم برد. امیدواریم که در ادامه راه فراکسیون مستقلین نقش‌آفرینی‌های خوبی را در صحن علنی و مجلس داشته باشد. او در خصوص اینکه خروج ۴ نماینده مجلس به فراکسیون مستقلین آسیب نمی‌زند، گفت: خیر، البته اگر این افراد همچنان در فراکسیون حضور داشتند خوب بود. چون هر کدام از دوستانی که از مجلس به دولت رفتند دارای تجربه بودند. اما این‌طور نیست که بگوییم خروج آنها از مجلس، به فراکسیون مستقلین آسیب می‌زند. حضور این افراد در دولت موجب می‌شود که بتوانیم هم‌افزایی بیشتری با هم داشته باشیم. این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس افراد مستقل یا اصلاح‌طلب وارد مجلس شوند‌، تاکید کرد: امیدواریم با توجه به وضعیتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم و فضای وفاقی که در کشور ایجاد شده است، مردم هم همان راه را ادامه دهند و دوستانی با همان گرایش‌ها را به عنوان جایگزین انتخاب کنند.

موسوی با بیان اینکه احتمال دارد افراد دیگری از مجلس در دولت حضور داشته باشند، تصریح کرد: احتمال دارد دوستان دیگری از مجلس به بخش‌های مختلف دولت بروند. او در مورد اینکه چقدر احتمال دارد که یک فرد دیگر از فراکسیون مستقلین جای خالی نوری در هیات رئیسه مجلس را پر کند، یادآور شد: باید تلاش کنیم که با وزیر شدن آقای نوری، یک فرد از فراکسیون مستقلین صندلی ایشان در هیات رئیسه را به خود اختصاص دهد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به فضای همدلی و وفاقی که دکتر پزشکیان در پیش گرفتند، تصور من این است که این وفاق تنها منحصر به کابینه نخواهد بود. در حال حاضر فضای سیاسی در کشور ایجاد شده که تمام گروه‌ها و جناح‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین انتظارم از همکاران در مجلس این است که با همین وفاق و رویه‌ای که داشتیم و از فراکسیون‌های مختلف در هیات رئیسه حضور داشتند، این کرسی را برای فراکسیون مستقلین در نظر داشته باشند و مجدد یک فردی از فراکسیون مستقلین را با رای بالایی در هیات رئیسه مجلس داشته باشیم و ترکیب سیاسی هیات رئیسه تغییر نکند.

فراکسیون ترمیم می‌شود

احمد انارکی، نماینده کرمان و عضو فراکسیون مستقلین مجلس نیز با اشاره به حضور ۴ عضو فراکسیون متبوعش در دولت، گفت: با توجه به وفاق ملی که اتفاق افتاده قطعا فراکسیون مستقلین از خروج ۴ عضو تاثیرگذارش در دولت آسیب نخواهد دید. البته ۴ عضو فراکسیون مستقلین به دولت رفتند؛ یک نفر رئیس‌جمهور، دو نفر وزیر و یک نفر هم معاون رئیس‌جمهور شدند و ما افراد بزرگی را از فراکسیون مستقلین از دست دادیم. اما به نظر می‌رسد با توجه به وفاق ملی که ایجاد شده دیگر بحث خط‌کشی‌ها و جداشدن‌ها وجود ندارد. او ادامه داد: خود به خود در انتخابات میان‌دوره‌ای نمایندگانی به مجلس می‌آیند و فراکسیون ترمیم می‌شود. از سوی دیگر با نگاهی که دکتر پزشکیان دارد، تعداد اعضای فراکسیون مستقلین افزایش پیدا می‌کند و افراد تاثیرگذار دیگری نیز در فراکسیون حضور دارند. اکثر اعضای فراکسیون مستقلین نمایندگان ادوار هستند یا پیش از این معاون وزیر یا وزیر بودند و مسوولیت‌هایی را عهده‌دار بودند و بخشی از کشور دستشان بوده است. همچنین افراد دیگری نیز پای کار می‌آیند، بنابراین فراکسیون مستقلین ضعیف نمی‌شود و قوی‌تر هم خواهیم شد. این نماینده مجلس معتقد است که تعداد اعضای فراکسیون مستقلین حتما افزایش پیدا می‌کند.انارکی با اشاره به اهداف فراکسیون مستقلین تاکید کرد: اگر قرار بود کاری را در فراکسیون دنبال کنیم، بخش اعظمی از آن به دولت بستگی داشت و در حال حاضر رئیس‌جمهور از فراکسیون مستقلین مجلس است.

بنابراین در اینجا نه تنها ضعیف نشدیم بلکه قوی هم شدیم. دولت دست فراکسیون مستقلین است البته با نگاه وفاق ملی. بر این اساس به نظر می‌رسد به اهدافی که فراکسیون مستقلین دنبال می‌کرد راحت‌تر خواهیم رسید. او با اشاره به حضور ۴ نماینده مجلس در دولت، اظهار کرد: انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا سال آینده برگزار می‌شود و در حال حاضر نیز برای هر حوزه انتخابیه که نمایندگانش به دولت رفته‌اند، مجلس یک نماینده را مشخص می‌کند تا کار مردم معطل نماند. این نماینده مجلس، در خصوص برنامه فراکسیون مستقلین برای حضور یک عضو فراکسیون به‌جای نوری‌قزلجه، اظهار کرد: تاکنون تصمیمی نگرفتیم، اما دوستانی از فراکسیون مستقلین برای حضور در هیات رئیسه تلاش می‌کنند. البته این افراد از طرف فراکسیون مشخص نشده‌اند و خودشان کار می‌کنند. در مجلس باید گروه‌های مختلف کار کنند و قطعا همه فراکسیون‌ها برای به دست آوردن کرسی خالی شده هیات رئیسه برنامه خواهند داشت.