ایران از آتش‌بس حمایت می‌کند

شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر که در راس هیاتی دیپلماتیک به تهران سفر کرده است، با سید‌عباس عراقچی وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و دوحه در عرصه‌های مختلف، همچنین موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به‌خصوص تحولات فلسطین و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تبادل نظر کرد. طرفین با مرور تلاش‌‌‌های صورت گرفته برای توسعه روابط، بر اهتمام ویژه خود برای پیگیری و اجرای توافقات صورت‌گرفته تاکید کردند. عراقچی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌‌‌های خوب دو کشور در ابعاد تجاری و اقتصادی تصریح کرد: مایلیم با تلاش و هماهنگی بیشتر بین بخش‌‌‌های ذی‌ربط دو کشور در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی، شاهد جهش و تحرک جدیدی در روابط به‌خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از تلاش‌‌‌ها و تحرک خوب دولت قطر در خصوص پرونده‌‌‌های مهم منطقه‌‌‌ای به‌ویژه توقف جنگ و برقراری آتش‌‌‌بس در غزه قدردانی کرد و با اشاره به رویکرد صهیونیست‌‌‌ها برای تشدید تنش و توسعه دایره جنگ و درگیری در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌‌‌های قطر در توقف فوری جنگ و جنایات صهیونیست‌‌‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین و برقراری آتش‌بس در غزه استقبال می‌‌‌کند و از هرگونه توافقی که دوستان ما در مقاومت فلسطین و حماس بپذیرند، حمایت خواهد کرد. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر رسمی‌‌‌اش به تهران، انتخاب عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تهنیت گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تعامل و همکاری بین ما بر اساس عزم و اراده رهبران دو کشور و در راستای تحقق اهداف مشترکمان ادامه یابد و آینده بهتری فراروی روابط دو کشور به‌خصوص در عرصه همکاری‌‌‌های اقتصادی باشد. نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در این دیدار همچنین گزارشی از تحرک دیپلماتیک و تلاش‌‌‌های صورت گرفته از سوی این کشور در خصوص توقف جنگ و برقراری آتش‌‌‌بس در غزه ارائه کرد و با یادآوری روند مشورت‌‌‌های صورت گرفته بین طرفین تاکنون، خواستار تداوم این رایزنی‌‌‌ها در راستای کمک به تامین ثبات و امنیت در منطقه و کمک به مردم فلسطین شد.

 روایت دوحه از رایزنی وزرای خارجه ایران و قطر

همزمان وزارت خارجه قطر اعلام کرد دیپلمات‌‌‌های ارشد ایران و قطر درباره روابط دوجانبه و تحولات غزه رایزنی کردند. وزارت خارجه قطر اعلام کرد در دیدار دیروز (دوشنبه) میان «محمد بن‌‌‌عبدالرحمن آل‌‌‌ثانی» نخست‌‌‌وزیر و وزیر خارجه قطر و «سیدعباس عراقچی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، همکاری دو کشور، راه‌‌‌های حمایت از آن، آخرین تحولات غزه و تلاش میانجی‌‌‌گران برای آتش‌‌‌بس در نوار غزه و نیز تنش‌‌‌ها در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

طبق روایت دوحه، در این دیدار بر اهمیت پایان دادن به جنایات نیروهای اشغالگر علیه ملت فلسطین، پایان دادن به جنگ غزه و توقف اقدامات تروریستی شهرک‌‌‌نشینان صهیونیستی در کرانه باختری تاکید و برای دور ماندن منطقه از خطرات تشدید از سوی طرفین ابراز امیدواری شد. نخست‌‌‌وزیر و وزیر خارجه قطر همچنین انتخاب عراقچی به عنوان‌‌‌ وزیر خارجه جدید ایران را تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.