نهایی شدن بررسی صلاحیت 12 وزیر

غلامرضا نوری‌قزلجه نخستین وزیر پیشنهادی بود که صبح روز گذشته صلاحیت وی برای وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. در جریان رسیدگی به صلاحیت این نماینده مجلس برای وزارت، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه و احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان، اسماعیل کوثری و رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد کتول، به عنوان مخالفان وی به سخنرانی پرداختند. ذاکر در سخنانش از برنامه نوری‌قزلجه تقدیر کرد و تنها چند سوال از او در مورد حقوق کشاورزان و روش‌های بهره‌وری و کاهش مصرف آب در کشاورزی مطرح کرد. 

در ادامه نماینده مردم اردستان در مخالفت با وزارت نوری‌قزلجه گفت: فهرست کابینه مطلوب نیست، اما موجه است. اگر این لیست توسط آقای پزشکیان وسط میدان مسابقه به آقای جلیلی ارائه می‌شد، فرآیند رقابت کوتاه می‌شد و جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید و کوتاه می‌آمد. وی در ادامه گفت: در برنامه نوری‌قزلجه همه مسائل دنیای کشاورزی اعم از اصلاح ساختار، تجمیع زمین و روستا‌محور بودن آورده شده است، به‌طوری که به اعتبار سنگ بزرگ علامت نزدن است در این برنامه مشاهده می‌شود، گویی وزیر در زنگ انشا از همه‌چیز گفته، اما هیچ کاری را نیز نمی‌خواهد به سامان برساند. وی افزود: برنامه شما از فقدان چارچوب فکری برخوردار است، چرا که به معلول اشاره دارد، اما برنامه‌ریزی ندارد. چطور این آمال و آرزوها را محقق می‌کند؟

اسماعیل کوثری، دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خطاب به نوری‌قزلجه گفت: شما انتخاب خواهید شد، زیرا ۱۷۲ نماینده در موافقت با شما ثبت‌نام کرده‌اند، اما باید خیلی مراقب باشید تا اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد و برخی گرفتار چای دبش و خرید نهاده‌های دامی و قراردادها شدند، در زمان شما تکرار نشود. وی به طرح این پرسش پرداخت که سیاستگذاری شما در کشاورزی دقیقا بر چه اساسی است؟ آیا به فکر دانش‌بنیان کردن کشاورزی هستید؟ رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس نیز دیگر نماینده مخالف نوری‌قزلجه بود که برنامه‌های او در مورد کشاورزی را زیر سوال برد. در ادامه نوری‌قزلجه که درحال حاضر عضو کمیسیون کشاورزی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس است، به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و گفت من با فساد هیچ نسبتی نداشتم، اما با فسادستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم. وی درباره دغدغه یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌هایش در حوزه آب نیز تاکید کرد که چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های آبیاری نداریم.

جلسه‌ای سهل برای رسیدن به وزارت

در ادامه مجلس به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری پرداخت‌. در ابتدای این جلسه، موافقت کمیسیون حقوقی و قضایی با وزیر پیشنهادی دادگستری، اعلام شد‌. حسینعلی حاجی‌دلیگانی‌ نماینده شاهین‌شهر، سلمان اسحاقی نماینده قائنات و فرهاد شهرکی نماینده زابل از مخالفان امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری بودند‌. حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی دادگستری درباره اجرای برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه برنامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است، گفت که قوه‌قضائیه گزارشی به مجلس دهد که تاکنون چند لایحه قضایی ارائه کرده و چرا اساسا فقط مجلس شورای اسلامی باید طرح ارائه دهد. سلمان اسحاقی با انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات، از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست که فکری برای سازمان تعزیرات بکند.

فرهاد شهرکی نیز از رحیمی خواست تا مشکلات اداره ثبت اسناد را حل کند. در میان نمایندگان موافق نیز نقد‌علی، نماینده مردم خمینی‌شهر با تاکید بر تعامل بین مجلس و دولت گفت: در دولت قبل ۲۲۰ نماینده آقای رئیسی را دعوت به ریاست‌جمهوری کردیم، اما خاطرتان هست در دولت سیزدهم بعضی از وزرا که رای بالا آوردند، دیگر خدا را بنده نبودند و جواب تلفن نمایندگان را هم نمی‌دادند. پس از سخنان موافقان، امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد که تعامل و همکاری قوا، کارآمدی نظام را افزایش خواهد داد و کشور به نحو مطلوب اداره خواهد شد. رحیمی همچنین وعده داد که نواقص حوزه دیپلماسی قضایی را رفع کند. جلسه نوبت عصر نیز با بررسی صلاحیت امیر‌ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح آغاز شد.

در ابتدای این جلسه، موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون صنایع و معادن با وزارت نصیرزاده اعلام شد. در ادامه برخی از نمایندگان به عنوان مخالف سخن گفتند که البته مخالفتی در سخنان آنها وجود نداشت و تنها در سخنانشان خواستار پاسخ محکم به ترور اسماعیل هنیه و استفاده از ظرفیت شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی بین‌المللی شدند. در این میان سید‌جلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مخالفت با برنامه‌های نصیرزاده خواستار شفاف‌سازی درباره برنامه‌های وی برای بهبود وضعیت معیشتی نیرو‌های مسلح و نظارت بر شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت دفاع شد. همچنین مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مورد وضعیت صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح تذکر داد. امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع نیز در دفاع از برنامه‌های کاری خود، با بیان اینکه منطقه و جهان به دنبال شکل‌گیری نظم نوین است، گفت: با توجه به سرعت زیاد تغییرات در محیط‌های پیرامونی و افزایش سطح تهدیدات از سوی رژیم صهیونیستی و ‌آمریکا بنا داریم کلیه فعالیت‌های خود را با اولویت تکیه بر توانمندی‌های داخلی یعنی استفاده از جوانان، دانشگاهیان و اندیشمندان قرار دهیم.

در ادامه جلسه عصر، مجلس وارد بررسی صلاحیت فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شد‌. محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر و محمد منان رئیسی نماینده قم از جمله نمایندگانی بودند که روز گذشته در مخالفت با او سخن گفتند‌. درهمین ارتباط نماینده خمینی‌شهر گفت: خانم صادق دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع‌سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش شهرها و آماده‌سازی زمین‌ها برای مردم کشور وجود ندارد. وی افزود: خانم صادق شما را انسانی شریف، متخصص و فرزند شهید می‌دانیم. اما دغدغه‌هایی داریم که اگر برطرف شود به شما اعتماد می‌کنیم و اگر نشود به شما رای نخواهیم داد. نماینده مردم قم نیز در مخالفت با صادق‌مالواجرد گفت: متاسفانه تراکم‌سازی و ارتفاع‌سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد. به گزارش «ایسنا»، رئیسی افزود: در زمان حضور ایشان در وزارت راه، تهران گران‌ترین پایتخت جهان از نظر مسکن شد.

چه کسی متولی احداث و اهدای زمین در کشور است؟ شورای عالی شهرسازی کشور. در ۳۰ سال اخیر قیمت دلار ۳۶۰ برابر و قیمت زمین چند هزار برابر شده است. وی ادامه داد: متاسفانه تراکم‌سازی و ارتفاع‌سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد. خانم صادق، در حال حاضر تمام فرودگاه‌های کشور غیر از مهرآباد زیان‌آور هستند. شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟ وی تصریح کرد: به هرحال خانم صادق وزیر می‌شود، اما من این حرف‌ها را گفتم تا یک سال دیگر نگویند چرا حرفی نزدی.

 در ادامه پس از سخنان موافقان، فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. نمایندگان مجلس همچنین عصر روز گذشته نیز به بررسی صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند. برخی نمایندگان مخالف اتابک سابقه حضور او را در وزارت صمت صفر یا اندک توصیف کردند‌. در این بین روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: نباید بگذاریم که اتابک وزیر پوششی شود و وزیر اصلی کسانی باشند که دقیقه ۹۰ اتابک را برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی کردند و در عمل آنان وزیر اصلی باشند. او همچنین گفت: آقای اتابک حتی یک روز هم در وزارتخانه نبوده است. اگر کارآمد است پزشکیان او را رئیس ایمیدرو بکند. طی روزهای گذشته صلاحیت ۷ وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته است. با احتساب وزرایی که روز گذشته در مجلس برای دفاع از برنامه‌هایشان حضور یافتند، ۷وزیر دیگر باید طی امروز و فردا به دفاع از خود بپردازند. قرار است رای‌گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس صورت گیرد که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.