خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که ایران در حال آماده شدن برای نصب سانتریفیوژهایی در سایت فردو با هدف غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالاتر است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش داد که اقدامات مقدماتی در تاسیسات فردو که در داخل کوهی قرار گرفته تا در برابر هرگونه حمله‌ای از آن محافظت شود، در دست اجرا است و ماشین‌هایی که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند می‌توانند به زودی به این سایت که در نزدیکی شهر قم قرار دارد منتقل شوند.

ایران در ماه ژوئن (خردادماه) اعلام کرد که تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را از سایت نطنز به سایت فردو منتقل می‌کند و ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده را سه برابر خواهد کرد. یک منبع دیپلماتیک در این‌باره گفت: آنها در حال آماده شدن (برای نصب سانتریفیوژ) در فردو هستند.

خبرگزاری رویترز، در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه گاردین ادعا کرد: غنی‌سازی از اورانیوم طبیعی تا غنای ۲۰ درصد وقت‌گیرترین گام در به دست آوردن اورانیوم با غنای بالا است که در ساخت سلاح هسته‌ای به کار می‌رود. وقتی اورانیوم ۲۰ درصد کافی در تاسیسات زیرزمینی قم انبار شد، تنها دو تا سه ماه کار نیاز است تا آن را به مواد لازم برای ساخت سلاح تبدیل کرد. اولی هاینونن، رییس پیشین بازرسی‌های هسته‌ای سازمان ملل نیز مدعی شد: ما شاهدیم که ایران به سمت تبدیل شدن به کشوری با قابلیت تسلیحات هسته‌ای حرکت می‌کند.