واریز مرحله ششم یارانه نقدی با یک هفته تاخیر

وزیر امور اقتصادی و دارایی از احتمال موکول شدن واریز مرحله ششم یارانه نقدی از ابتدای مردادماه به هفته دوم این ماه خبر داد. شمس‌الدین حسینی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با مهر درباره زمان واریز مرحله ششم یارانه نقدی گفت: به دلیل تداخل فعالیت‌های بانکی و فشردگی بار فعالیت‌ها در آغاز ماه، احتمالا زمان دیگری را برای واریز یارانه‌ها در نظر بگیریم. وی در پاسخ به این سوال که زمان دقیق آن کی خواهد بود؟ گفت: «احتمالا هفته دوم ماه آینده.» همزمان با آغاز واریز یارانه‌های نقدی به حساب خانوارها، به دلیل تلاقی جریان پرداخت حقوق و پرداخت یارانه‌های نقدی، ازدحامی در شبکه سیستم بانکی ایجاد و مشکلاتی را به وجود آورد؛ به گونه‌ای که همواره پس از واریز یارانه‌ها، صف‌های طویل در مقابل خودپردازها تشکیل شد و به دلیل همزمانی با دریافت حقوق‌ها، خدمات بانکداری به دلیل تراکنش بالا با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. به همین منظور بانک مرکزی پرداخت یارانه‌های نقدی در هفته دوم ماه به جای پرداخت در هفته اول ماه را به دولت پیشنهاد کرد.

آنگونه که فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت چندی پیش از احتمال تغییر زمان واریز یارانه‌های نقدی با تاخیر چند روزه براساس پیشنهاد بانک مرکزی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهاد بانک مرکزی برای تغییر زمان برداشت یارانه‌های نقدی از ابتدای ماه به نیمه‌های ماه در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته یا خیر؟ گفت: ستاد این موضوع را به عنوان پیشنهاد در دست بررسی دارد و هنوز به جمع بندی خاصی در این خصوص نرسیده است. وی افزود: به دلیل اینکه سیستم بانکی در پایان ماه با متقارن شدن زمان واریز یارانه‌های نقدی و حقوق تحت فشار قرار می‌گیرد، موضوع تاخیر ۲ یا ۳ روزه زمان واریز یارانه‌های نقدی در ستاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه زمان تغییر ۱۵ یا ۱۶ روزه و در اصل نیمه‌های ماه نخواهد بود و تنها بحث تاخیر چند روزه مطرح است، افزود: این کار به این دلیل است که سیستم بانکی دچار مشکل نشود.

در حال حاضر در ابتدای هر ماه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود که از این مبلغ ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط به یارانه انرژی و پنج هزار تومان مربوط به یارانه نان است.

موجودی صندوق توسعه ملی ۲۰ میلیارد دلار

سخنگوی اقتصادی دولت در حاشیه مراسم راه‌اندازی بورس نفت نیز خبر داد که هم‌اکنون موجودی صندوق توسعه ملی به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. به گزارش ایسنا، شمس‌الدین حسینی با تاکید بر اینکه نحوه تخصیص‌های کلان منابع این صندوق در اختیار هیات امنا است، گفت: هیات امنا به ریاست رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد که منابع این صندوق به صورت کلان در چه بخش‌هایی مصرف شود. او ادامه داد: اما نحوه تخصیص عملیاتی منابع صندوق در اختیار هیات عامل است.

حسینی با بیان اینکه رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی مشخص شده است، از بیان نام او خودداری کرد و گفت: اعضای هیات‌عامل صندوق توسعه ملی انتخاب شده‌اند، ولی تا رسمی ثبت نشوند، اعلام نخواهد شد. حسینی در مورد اعلام نام مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: تا ثبت رسمی اسامی اعلام نخواهد شد.

نام پول جدید قطعی نشده ‌است

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین تاکید کرد که گزینه‌هایی برای نام پول ملی جدید در نظر است، اما هنوز قطعی نشده است. وی با بیان این‌که نباید رسانه‌ها و مردم روی زمان تغییر پول ملی حساس شوند، گفت: اولا باید این موضوع در مجلس تصویب شود. بعد هم این‌طور نیست که بگوییم از فردا پول ملی تغییر می‌کند، بلکه یک دوره‌ای برای این کار در نظر گرفته می‌شود. وی همچنین از مخاطبان خواست موضوعات مرتبط با تغییر پول ملی را از سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی، سخنگوی اقتصادی دولت و اطلاعیه‌های بانک مرکزی دنبال کنند. حسینی با تاکید بر این که اصلاح واحد پول ملی از مصوبات کارگروه طرح تحول اقتصادی بوده که به بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موکول شده بود، گفت: در جلسه‌ یکشنبه گذشته دولت گزارش‌های مرتبط با این موضوع مطرح شد و هیات وزیران نیز بر تصمیم کارگروه تحولات اقتصادی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی صحه گذاشت.

تقدیم لایحه حذف ۴ صفر به مجلس

به گفته وزیر اقتصاد بنا بر این شده است که موضوع تغییر پول ملی مانند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی از کانال مجلس دنبال شود به همین دلیل قرار بر این شده که لایحه این موضوع تهیه و به مجلس ارائه شود. حسینی با بیان این که پیش‌نویسی از این لایحه توسط بانک مرکزی تهیه شده است، گفت:‌ این موضوع پس از نهایی شدن به مجلس ارائه خواهد شد. او با تاکید بر این که اصلاح واحد پول ملی به معنی تغییر ماهوی پول نیست، گفت: اسکناس‌ها، سپرده‌ها و سکه‌ها پس از تغییر واحد پول ملی ارزش خود را خواهند داشت و روند تغییر واحد پول نیز یک روند تدریجی در یک تا دو سال خواهد بود. ممکن است در این مدت ما دو پول داشته باشیم، ولی نرخ تبدیل این دو به یکدیگر کاملا مشخص است.