دو انتصاب جدید در دولت پزشکیان

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری طی حکمی محمد‌جواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی خود و مسوول مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منصوب کرد. رئیس‌جمهوری در بخشی از پیامش خطاب به ظریف، با بیان اینکه در انجام این وظیفه توجه به تعهدات انتخاباتی و ظرفیت‌های نظارتی مردمی ضروری است، تاکید کرد: برای جلوگیری از اضافه کردن ساختار و تشکیلات جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، شایسته است مسوولیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفته و وظایف و کارویژه‌های این مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری تبدیل کنید. بدیهی است برای اجرای وظایف این معاونت، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

نکته قابل توجه در این حکم مسوولیت همزمان ظریف در پست جدید معاونت جدید راهبردی و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری است‌. مرکز بررسی‌های استراتژیک یکی از سازمان‌های زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری ایران است که در زمینه ارائه راهبرد به رئیس‌جمهور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کند. ریاست این مرکز در دولت حسن روحانی برعهده حسام‌الدین آشنا و در دولت ابراهیم رئیسی ابتدا محمدصادق خیاطیان و در سال ۱۴۰۲ برعهده مصطفی زمانیان قرار گرفت‌. در دولت چهاردهم نیز ظریف قرار است در راس این مرکز فعالیت کند‌. همچنین رئیس‌جمهوری طی حکمی محمد‌جعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرد. قائم‌پناه، چشم‌پزشک و فوق تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

اما درحالی که برخی خبرها حاکی از آن بود که رئیس‌جمهوری روز یکشنبه (فردا) اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی خواهد کرد، محمد‌رضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری این موضوع را رد کرد‌. او گفت: روند معرفی کابینه در حال انجام است و ان‌شاء‌الله امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس‌جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است. عارف در پاسخ به این سوال که ممکن است یکشنبه هفته آینده معرفی شود‌ نیز گفت: قطعا خیر./ایسنا/ایرنا/جماران