توافق ایران و آژانس برای همکاری بیشتر

تدوین مکانیسمی جدید بر اساس مدالیته همکاری‌های ایران و آژانس

دنیای اقتصاد- دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاید مهم‌ترین رویداد در جریان سفر دو روزه علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به دو کشور اروپایی اسلوونی و اتریش به شمار رود، اما آن گونه که صالحی گفته است، سفر وی به وین مقدمه‌ای برای گشایش روابط ایران با اتحادیه اروپا است. صالحی همچنین افتتاح سفارت ایران در اسلوونی را که در جریان همین سفر اروپایی صورت گرفته است، نشانگر اهمیت اتحادیه اروپا برای ایران دانسته و گفته است: سفارت ایران در اسلوونی و ارتباط با این کشور با توجه به جایگاهش در اتحادیه اروپا دریچه‌ای جدید در ارتباط با این اتحادیه خواهد گشود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه کشورمان دیروز صبح به وقت وین با آمانو دیدار کرد. پس از این دیدار، صالحی نتایج گفت‌وگوهایش با آمانو را بسیار مثبت خواند و گفت: تصمیم گرفته شد کارشناسان دو طرف با یکدیگر بنشینند و مکانیسمی را در خصوص همکاری‌های بیشتر در مورد موضوع هسته‌ای ایران پیدا کنند تا سوءتفاهمات موجود را به نحو شایسته حل کنند. وی با بیان اینکه اصل مساله حل شده اظهار کرد: یکسری مطالعات ادعایی وجود دارد و همان طور که آقای فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران با آمانو گفت‌وگو کرده بود، ما در ادامه آن گفت‌وگوها موضوع را پیگیری کردیم. علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مذاکرات صالحی وآمانو حضور داشته است نیز این نشست را بسیار سازنده خواند که در فضایی مثبت انجام شد. سلطانیه در این باره گفت: وزیر خارجه در این نشست پیشنهاد کردند که بر اساس برنامه ‌کاری قبلی ایران و آژانس (مدالیته) مکانیسمی جدید بررسی شود. بر این اساس کارشناسان دو طرف با عنایت و رعایت موافقتنامه و در چارچوب مدالیته گفت‌وگوهایی انجام می‌دهند.صالحی اما درباره دعوت از آمانو برای سفر به ایران نیز به خبرنگاران گفت: آقای عباسی قبلا از ایشان دعوت کرده بود، ولی ما در این جلسه اشاره‌ای به این موضوع نکردیم.

آمدن آمانو به ایران بلا شرط باشد

صالحی همچنین در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران در خصوص دعوت عباسی از آمانو برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان و مطالب مطرح شده در خصوص شروط آمانو برای این سفر هم با بیان اینکه «مطلبی راجع به شروط نشنیده‌ام»، گفت: آمانو به عنوان مدیرکل آژانس متعلق به همه کشورهای عضو است و ایشان از جانب همه کشورهای عضو آژانس نمایندگی می‌کند.

وی ایران را یکی از مهم‌ترین اعضای آژانس برشمرد و گفت: جا دارد آمانو از ایران بازدید کند، کما اینکه اسلاف وی همچون البرادعی و دیگران در زمان مسوولیتشان به‌کرات از ایران بازدید کردند.

صالحی تصریح کرد: دعوت عباسی از آمانو دعوتی طبیعی است و آمدن آمانو باید آمدنی بلاشرط باشد و الا بی‌معنا و مفهوم خواهد بود. وزیر خارجه کشورمان پیش از این دیدار با آمانو با تیبور تات، مدیر اجرایی سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌‌ای (CTBT) نیز پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

مقدمه‌ای برای گشایش روابط ایران و اروپا

صالحی همچنین سفر یک‌روزه‌اش به اتریش را مقدمه‌ای برای گشایش روابط ایران با اتحادیه اروپا و در راستای تقویت و بسط و گسترش روابط برشمرد.وی دوشنبه شب در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی در وزارت خارجه کشورمان توجه به تعمیق روابط با اتحادیه اروپا است. ما با بازار ۵۰۰ میلیونی این اتحادیه روبه‌رو هستیم، ضمن اینکه روابط ما با اتحادیه اروپا همواره دیرپا بوده است. وزیرخارجه، روابط ایران با کشورهای اروپایی را هزاران ساله عنوان کرد و افزود: وزیر خارجه اتریش در ملاقاتی که حدود سه ماه پیش در ژنو داشتیم برای دیدار ما از اتریش ابراز علاقه‌مندی کرد و دعوت به عمل آورد تا گفت‌وگوهایی دوجانبه و همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم که این دعوت را پذیرفتیم و امروز در وین هستیم. صالحی با اشاره به حضور ۵ ساله‌اش در وین به عنوان نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: آشنایی من با اتریش، مردم، مسوولان و سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای رفع بعضی سوء‌تفاهمات و نزدیک کردن افکار سیاسی دو کشور به یکدیگر فراهم کند. وی گفت: این سفر می‌تواند مقدمه‌ای برای گشایش روابط ایران با اتحادیه اروپا باشد و در جهت تقویت و بسط گسترش روابط، به عنوان گامی اولیه و موثر تلقی شود. وزیر خارجه ادامه داد: ‌امیدواریم با حسن نیتی که از سوی طرفین وجود دارد بتوانیم مسائل خود را به طور صریح و منصفانه تجزیه، ‌تحلیل و ارزیابی کنیم و اگر مواردی وجود دارد باید سوءتفاهم رفع و مشکل حل شود و با نیت خیرخواهانه این کار را انجام دهیم. وی با اشاره به سفر یک روزه‌اش به اسلوونی در روز دوشنبه هفته جاری نیز گفت: در این سفر سفارت ایران افتتاح شد که نشانگر اهمیتی است که برای اتحادیه اروپا قائل می‌باشیم. سفارت ایران در اسلوونی و ارتباط با این کشور با توجه به جایگاهش در اتحادیه اروپا دریچه‌ای جدید در ارتباط با این اتحادیه خواهد گشود.

صالحی گفت: در این سفر، با مقامات اسلوونی تحولات منطقه را مرور کردیم. به گفته وی، دیدگاه کشور مهمی چون ایران در منطقه و ارزیابی و تحلیل تحولات منطقه برای کشورهای اروپایی و غربی مهم است. صالحی روز دوشنبه در سفر به اسلوونی ضمن دیدار و گفت‌وگو با ساموئل اژبوگار همتای اسلوونیایی خود و شرکت در کنفرانس خبری مشترک به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی سپس در اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی در جمع بازرگانان و تجار به این کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از آن سفارتخانه ایران در لوبلیانا - پایتخت اسلوونی- را رسما افتتاح کرد.