واکنش علما به دستورات دانشگاهی احمدی‌نژاد

آیت‌الله مکارم شیرازی: شنیدن این گونه مسائل انسان را ناامید می‌کند

آیت‌الله استادی: رییس‌جمهور با این اقدام خود همه تلاش‌ها را خنثی کرد دنیای اقتصاد- تنها یک روز پس از انتشار نامه مخالفت رییس‌جمهور با طرح تفکیک جنسیتی و بازنشستگی اساتید و «سطحی و غیرعالمانه» خواندن این اقدامات، آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی این اظهارات احمدی‌نژاد را «ناامیدکننده» خواند. آیت‌الله مکارم از یک سو از متوقف کردن اجرای طرح تفکیک جنسیتی، انتقاد کرد و از سوی دیگر درباره «بازنشستگی اساتید» گفت: «کسی که اسلام را زیر سوال می‌برد باید برکنار شود.» آیت‌الله استادی امام جمعه قم نیز با انتقاد از علنی بودن نامه احمدی‌نژاد گفت: «اکنون که چند نفر دلسوز می‌خواهند در راستای کاهش فساد قدم بردارند، رییس‌جمهور می‌گوید باید آن را متوقف کنید.»

نامه محمود احمدی‌نژاد، مبنی بر مخالفت با طرح تفکیک جنسیتی و بازنشستگی اساتید در حالی چهارشنبه گذشته منتشر شد که یک روز قبل از آن کامران دانشجو، وزیر علوم از حتمی شدن اجرای طرح عدم اختلاط در دانشگاه‌ها سخن گفت. دانشجو خطاب به مخالفان تفکیک جنسیتی با صراحت اعلام کرده بود قانونی را که می‌گوید دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند، اجرا می‌کند. وی گفته بود:« قائل به این نیستیم که آخرت خود را به خاطر دنیای احدی بفروشیم.» دانشجو همچنین تاکید کرده بود که «از حرکت به سمت اسلامی‌تر شدن دانشگاه‌ها عقب نشینی نخواهد کرد، حال هر چه می‌خواهند جو بسازند.»

اما درست یک روز پس از انتشارنامه مخالفت احمدی‌نژاد، وزیر علوم بر خلاف مواضع پیشین خود در اطلاعیه و مصاحبه‌ای جداگانه اعلام کرد: «دستور رییس‌جمهور را به گوش جان می‌سپاریم.»

آیت‌الله مکارم: بسیار متاثر شدم

در واکنش به دستور احمدی‌نژاد، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ضمن انتقاد از متوقف کردن اجرای طرح تفکیک جنسیتی اظهار کرد: وزیر علوم قصد داشتند دو طرح را اجرا کنند؛ اما متاسفانه برخی مسوولان از بالا دستور دادند نباید چنین کاری را انجام دهید. گفتند اولا نباید دست به اساتید بزنید و ثانیا مساله جداسازی یک امر سطحی و غیر‌حکیمانه است. شنیدن این‌گونه مسائل انسان را ناامید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، وی پنج‌شنبه شب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی گفت: ما باید تفکیک جنسیتی را هم برای دین خود و هم برای پیشرفت علمی بیشتر جوانانمان عملی کنیم.

وی افزود: خبری را امروز شنیدم که بسیار متاثر شدم و آن اینکه وزیر علوم که بنده از شجاعت و درایت ایشان مطلع هستم، قصد داشتند دو طرح را اجرا کنند، اول اینکه تصمیم گرفته‌اند برخی از اساتید دانشگاه‌ها را بازنشسته کنند؛ آنهایی را که در کلاس‌های درس خود اصول دین و مذهب را زیر سوال می‌برند و با این کار امید را در دل دانشجویان از بین می‌برند؛ البته اکثر اساتید ما از این جریان به دورند.

وی تاکید کرد: کسی که در درس خود در میان جوانان اسلام را زیر سوال می‌برد باید برکنار شود؛ چرا که خطری برای جامعه است.

وی ادامه داد: دومین اقدام ایشان، این است که دختران و پسران را در دانشگاه‌ها به تدریج و از پایه از هم جدا کنند. در آلمان این کار را انجام دادند تا به بازده علمی بیشتری دست یابند. البته آنها به مسائل شریعت و دین کاری ندارند؛ ولی ما باید این کار را هم برای دین خود عملی کنیم. اما متاسفانه برخی مسوولان از بالا دستور دادند نباید چنین کاری انجام شود.

آیت‌الله استادی: همه تلاش‌ها خنثی شد

امام جمعه قم نیز با انتقاد از انتشار نامه رییس‌جمهور در خصوص غیر‌عالمانه بودن تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: ایشان نباید نظر خود را در نامه‌ای علنی عنوان کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله رضا استادی شامگاه پنج‌شنبه در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام صدوقی امام جمعه فقید یزد در قم به مساله عدم اختلاط دانشجویان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بعد از انجام کلی مطالعات از سوی دلسوزان، آنها به این نتیجه رسیدند که باید فضای دانشگاه‌ها از نظر اختلاط جنسیتی ساماندهی شود و خانم‌ها و آقایان در فضایی جداگانه تحصیل کنند؛ اما متاسفانه شاهد آن هستیم که به یکباره رییس‌جمهور به وزرای علوم و بهداشت نامه می‌نویسد و این امر را کار غیر‌عالمانه معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم از وضع فعلی حجاب در جامعه رضایت ندارند، افزود: مقدار اندک بی‌حجابی نیز برای نظام اسلامی مناسب نیست که بخشی از آن در دانشگاه‌ها وجود دارد و وقتی چند نفر دلسوز می‌خواهند در راستای کاهش فساد قدم بر دارند رییس‌جمهور می‌گوید باید آن را متوقف کنید.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: رییس‌جمهور با این اقدام خود همه تلاش‌ها را خنثی کرد و اگر ایشان نظری در این رابطه دارند باید در خفا بگویند نه اینکه در نامه عنوان کنند.

وزیر علوم: دستور رییس‌جمهور مطاع است

از سوی دیگر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامه اخیر رییس‌جمهور به وزرای علوم و بهداشت درباره خودداری از بازنشسته نمودن بی‌رویه اساتید و تفکیک جنسیتی گفت: دستور رییس‌جمهور را به گوش جان شنیده و دستور وی بی‌وقفه اجرا می‌شود.وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره دستور اخیر رییس‌جمهور در خصوص طرح تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها گفت: روسا و مسوولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در طول یک سال گذشته با درک اهمیت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که سالیان دراز بر زمین مانده بود و با نیت خالصانه به دنبال اجرایی کردن این مصوبات و حفظ حدود اسلامی در دانشگاه‌ها بودند.

وی با اشاره به سابقه این طرح که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، گفت: این طرح تاکنون اجرایی نشده و بر زمین مانده بود که یکی از راهکارهای اجرای آن در دوره اخیر ایجاد کلاس‌ها و بعضا رشته‌های تک‌جنسیتی بود که موجب دل‌نگرانی رییس‌جمهور شد.

دانشجو در پاسخ به این سوال که «اگر وزارت علوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کرده، علت دل‌نگرانی رییس‌جمهور چیست؟» گفت: شاید وی این راهکار را به خاطر اثرات سوئی مناسب ندانستند؛ البته رییس‌جمهور اجرایی کردن مصوبات شورا در خصوص اسلامی کردن دانشگاه‌ها را زیر سوال نبردند، اما این راهکار یعنی تشکیل برخی کلاس‌های تک‌جنسیتی و بعضا رشته‌های تک‌جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها یا اعلام برخی دانشگاه‌ها برای مقررات ورودی‌های جدید از اول مهر، به نظر رییس‌جمهور تبعات سوئی داشته و ممکن بود یک دوگانگی در درون دانشگاه پیش بیاورد که بدین‌ترتیب آن هدف اصلی را زیرسوال می‌برد. دانشجو با اعلام اینکه با دستور رییس‌جمهور این شیوه اخیر متوقف می‌شود، اظهار کرد: ایجاد کلاس تک‌جنسیتی در دانشگاهی که در هر دو جنس پذیرش دارد، متوقف می‌شود.

وی به موضوع بازنشسته شدن اساتید اشاره کرد و گفت: پیشنهادی چند ماه پیش توسط خود بنده مبنی بر افزایش سن بازنشستگی و سنوات خدماتی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

وزیر علوم اظهار کرد: رییس‌جمهور در بند اول دستور اخیرشان این موضوع را مدنظر داشته‌اند تا قبل از بررسی این طرح حکم بازنشستگی کسی صادر نشود تا نتیجه بررسی کارشناسانه آن در شورای معین شورای انقلاب فرهنگی مشخص شود و دانشگاه‌ها با یک رویه متحدالشکل این کار را انجام بدهند. البته در اینجا هم دستور ایشان مطاع است و روسای دانشگاه‌ها در این‌باره مثل بند دیگر آن را به گوش جان شنیدند و اجرا خواهند کرد.

اسلامی کردن دانشگاه‌ها بدون تفکیک جنسیتی

وزارت علوم بعد از انتشار نامه رییس‌جمهور اطلاعیه‌ای هم صادر و در آن تاکید کرد: دستور رییس‌جمهور نصب‌العین است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آنچه اخیرا تحت عنوان طرح تفکیک جنسیتی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده با واقعیت انطباق ندارد و وزارت علوم تاکنون طرحی تحت عنوان تفکیک‌جنسیتی در دانشگاه‌های کشور تدوین و ارائه نکرده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: صراحتا اعلام می‌شود آنچه به جد مورد تاکید و تعقیب می‌باشد، موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دو بعد محتوا و ظاهر است. بدیهی است دستور ریاست محترم جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نصب‌العین بوده و وزارت علوم درصدد دستیابی به راهکارهای عالمانه‌تر و کارشناسی شده در اجرای تمام و کمال مصوبات مذکور بوده تا ضمن رفع نگرانی ریاست محترم جمهور، دغدغه مراجع عظام را نیز برطرف کرده و انتظار بحق مردم شریف و متدین ایران اسلامی را در تحقق دانشگاه اسلامی محقق سازد.