هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به اقدام آلمان مبنی بر فروش ۲۰۰ دستگاه تانک به عربستان نوشت: هدف عربستان از خرید این تسلیحات ضمن مقابله با انقلاب مردمی بحرین، قدرت نمایی در برابر ایران است. خبرگزاری فارس به نقل از اشپیگل نوشت: آیا آلمان واقعا قصد دارد ۲۰۰ تانک به عربستان تحویل دهد؟ شواهد موجود نشان می دهد که دولت آلمان برای معامله با این کشور شیخ نشین نفت خیز آمادگی دارد. در این شرایط احزاب مخالف به مخالفت با این اقدام برخواسته‌اند، اما کارشناسان روی موضوع دیگری تاکید دارند و آن امکان تامین منافع اسرائیل و قدرت‌نمایی عربستان در برابر ایران اعلام شده است.

این هفته‌نامه آلمانی این سوال را مطرح کرد که موافقت آلمان با فروش این تسلیحات به عربستان در شرایطی که کشورهای عربی درگیر انقلاب هستند چه مفهومی می‌تواند داشته باشد به خصوص که با شروع انقلاب در کشور بحرین که در همسایگی عربستان قرار دارد، عربستان با انتقال تجهیزات به رژیم حاکم بحرین، این رژیم را در مقابله با انقلابیون همراهی کرد.

بر اساس این گزارش، اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در توضیح تصمیم اخیر تنها اعلام کرد که سرویس امنیتی کشور اجازه اظهارات بیشتری در این‌باره را نمی‌دهد و زمانی که اقدام به صادرات شود این موضوع در گزارش تسلیحاتی دولت ذکر خواهد شد. در این گزارش آمده است، طی ۱۱سال گذشته آلمان از رتبه پنجمین کشور به سومین کشور صادر کننده اسلحه (در جهان) رسیده است.

اشپیگل نوشت: ریشه این موضوع را باید در منافع اسرائیل جست‌وجو کرد. در واقع عربستان فقط قصد ندارد با استفاده از این تانک‌های پیشرفته اقدام به ایجاد ترس و وحشت کند بلکه هدف دیگر آن خودنمایی در برابر ایران است. این موضوعی است که «آندریاس پشکه» سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز آن را تائید می کند و تجهیز نظامی عربستان را زمینه‌ساز افزایش امنیت در خلیج فارس می‌داند. به عبارتی تجهیز عربستان در برابر ایران، منافع اسرائیل را در منطقه تامین خواهد کرد.