آمریکایی‌ها از توانایی دفاعی ما نگرانند و در محاسباتشان به این نتیجه رسیده‌اند که حمله به ایران عاقلانه نیست

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در یک نشست خبری در محل دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شیراز درباره روابط تهران ـ ریاض گفت: سیاست اصولی ایران، ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، منطقه و حرکت کردن به سمت کار جمعی در منطقه است. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه از ارتقای سطح روابط با کشورها استقبال می‌کنیم و این مساله در دستور کار ما قرار دارد، گفت: زمانی همکاری‌های جمعی تاثیرگذاری بیشتری دارد که کشورها از اقتدار و توانایی بالایی برخوردار باشند. هرچه کشورها مقتدرتر و تواناتر باشند، این همکاری‌ها ثمرات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

به گفته وی زمانی این کشورها مقتدرتر هستند که از حمایت مردمی برخوردار باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درعین حال، با بیان اینکه رایزنی‌ها بین مقامات ایران و عربستان می‌تواند مفید و موثر باشد، گفت: البته باید شرایط آن فراهم شود.

اظهارات مهمانپرست درحالی عنوان شده است که هفته گذشته سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ همتای انگلیسی خود در جده در پاسخ به سوالی درباره مناسبات ریاض - تهران تاکید کرد که کشورش برای گفت‌وگو با ایران آماده است.

الفیصل در پاسخ به سوالی درباره آنچه که مواضع متناقض ایران در قبال عربستان نامیده شد، گفت: در سیاست، اشکالی بر تناقضات نیست، ولی آنچه دوست دارم اینجا اشاره کنم این است که در گذشته مذاکراتی انجام شد و برنامه‌ای برای سفر وزیر خارجه ایران به عربستان با هدف روشن شدن مسائل فی‌مابین برای بازگشت مناسبات به سطح عادی تدارک دیده شده بود، ولی متاسفانه این نشست به دلیل شروطی که ایران مطرح کرد، برگزار نشد.

الفیصل همچنین از پیشنهاد تهران به ریاض برای گفت‌وگوی سه‌جانبه در کویت خبر داد و گفت: حقیقت این است که وزیر خارجه جدید ایران زمانی که در پاکستان بود (اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰) با من تماس گرفت و برای ادامه گفت‌وگو ابراز تمایل کرد. من هم به او گفتم که دعوت (ما) از شما هنوز باقی است و هروقت تمایل داشتید ما خوشحال خواهیم شد.

سعود الفیصل تصریح کرد: پیشنهاد (ایران) برای برگزاری نشستی سه‌جانبه در کویت بود. من گفتم که چرا اختلافات عربستان و ایران را بر کویت تحمیل کنیم؟

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: ایران کشور همسایه است و اگر بخواهد نقش سرآمد را (در منطقه) ایفا کند باید منافع کشورهای منطقه را هم مراعات کند.

اشتباه عربستان در بحرین

مهمانپرست در نشست خبری خود در شیراز همچنین اقدام عربستان یا برخی کشورهای دیگر منطقه را برای مداخله نظامی و امنیتی در مسائل بحرین اشتباه خواند و افزود: با این‌گونه اقدامات نمی‌توان مطالبات مردم را برآورده کرد.

وی ادامه داد: ما از عربستان خواسته‌ایم، این سیاست را اصلاح و اقدام به خروج نیروهایش از بحرین کند و با فراهم کردن زمینه مناسب برای همکاری‌ها در منطقه، فرصت و شرایط مناسب را آماده کند.

لزوم راه‌حل داخلی برای سوریه

مهمانپرست همچنین درباره تحولات سوریه گفت: برای مسائل داخلی سوریه باید راه حلی داخلی یافت و دیگران نباید در این مسائل دخالت کنند. وی با اشاره به دخالت‌های پیدا و پنهان خارجی در تحولات سوریه، اظهار کرد: برای آمریکایی‌ها خیلی مهم بود که خط مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی تضعیف شود.

آمریکا توانایی حمله را نداشت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در جمع فرماندهان و پرسنل تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به تاثیر انقلاب اسلامی بر قیام‌های مردمی در منطقه و نگرانی و عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه اشاره و اظهار کرد: آنها باید هم عصبانی باشند؛ چراکه ملت ما به‌رغم همه محدودیت‌ها و فشارها توانسته به برنامه‌هایش دست یابد و پیشرفت‌های زیادی نیز به دست آورده است.

مهمانپرست تصریح کرد: اگر کشوری توانایی دفاع از خودش را داشته باشد و مقتدرانه از مرزهایش محافظت کند، کسی جرات نمی‌کند منافع این کشور را مورد تعرض قرار دهد.

وی با طرح این پرسش که چرا آمریکایی‌ها به ایران حمله نکردند؟ پاسخ داد: زیرا توانایی حمله را نداشتند. آنها از توانایی نظامی و دفاعی ما نگرانند و در محاسباتشان به این نتیجه رسیده‌اند که این اقدام (حمله به ایران) عاقلانه نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، اگر به این نتیجه برسند که اقدام نظامی آنها علیه کشور ما می‌تواند منجر به دسترسی به اهدافشان شود، حتی یک لحظه نیز درنگ نمی‌کنند.

مهمانپرست افزود: آنها از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی و تبلیغی به منظور اعمال فشار به کشورها استفاده می‌کنند. چطور زمانی که ۵ هزار نفر از مردم بیگناه غزه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند، حاضر نیستند این رژیم را محکوم کنند؟

همسایگان در منطقه به فکر هم باشند

مهمانپرست در ادامه به سوالات حاضران پاسخ گفت. وی با بیان اینکه آمریکا فاصله زیادی با ما دارد، اظهار کرد: همسایگان در منطقه باید به فکر هم باشند و روابط خوبی را با یکدیگر تنظیم کنند و بهتر است اسیر فشارهای آمریکا نشوند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در برخی موارد مقامات روس به تعهداتشان در قبال کشورمان عمل نکردند که این مباحث در مذاکرات با مقامات روس جزو موضوعات اصلی بوده و به آنها گفته‌ایم که عمل نکردن به تعهداتشان یک نوع بی‌اعتمادی در بین سایر ملت‌ها به وجود می‌آورد و منافع ملی آنها را به خطر می‌اندازد.