لاریجانی: رهبری فرمودند مجلس حق سوال و استیضاح دارد

رییس مجلس گفت: رهبری در جلسه با هیات رییسه مجلس فرمودند که من معتقدم مجلس حق دارد سوال کند و حق دارد استیضاح کند. علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انتشار خبر توصیه‌های رهبری درباره جلسه رای اعتماد به وزیر ورزش و جوانان در رسانه‌ها گفت: رهبری نمی‌خواستند سخنان آن جلسه علنی شود. وی با بیان اینکه من نمی‌خواهم درباره انگیزه جریانی که این موضوع را رسانه‌ای کردند، قضاوت کنم، افزود: آن عزیزی که این مطالب را گفت حتما از نظر رهبری تخلف کرده است. چون رهبر معظم انقلاب در همان جلسه فرمودند من نمی‌خواستم علنی صحبت کنم.ضمن اینکه تلقی برخی نمایندگان از آن جلسه اشتباه است، اصل مطلب رهبری این بود که دو دو کردن ممکن است باعث سوء تفسیر شود و توهین به رییس جمهور تلقی شود.

رییس مجلس گفت: مقصود رهبری این بود که هم رییس‌جمهور و هم دیگران، حتی خود همکاران هم نباید بین صحبت‌های هم دو دو کنند. وی تصریح کرد: حالا که بخشی از صحبت‌های رهبری رسانه‌ای شده است من اینها را برای شفاف‌تر شدن موضوع می‌گویم.

ایشان تاکید داشتند که نباید این گونه برخوردها در مجلس صورت بگیرد و فرمایش‌شان این بود که من جلوی این را بگیرم؛ اصلا بحثشان هم انتقاد از هیات رییسه مجلس نبود. فرمودند انتظار من این است که هیات رییسه جلوی این قضیه را بگیرد. لاریجانی گفت: ایشان در همان جلسه هم فرمودند که من معتقدم مجلس حق دارد سوال کند، حق دارد استیضاح کند و ایشان دفاع جدی از جایگاه مجلس داشتند و فقط فرمودند این اشکال را رفع کنید. این یک توصیه ناصحانه و خیرخواهانه بود. من فکر می‌کنم بعضی از دوستان در برداشت‌هایشان اشتباه می‌کنند و آن اقدامی که خواهر ما انجام داد و در نطقی از تریبون مجلس سخنان رهبری را بیان کرد؛ خلاف نظر رهبری بود.

هیات رییسه نمی‌تواند جلوی سوال را بگیرد

وی با اشاره به موضوع طرح سوال از رییس جمهور گفت: سوال حق نمایندگان است و هیات رییسه نمی‌تواند این حق را از نمایندگان سلب کند، نمایندگان طبق قانون اساسی حق سوال و استیضاح دارند و تاوقتی که خودشان راضی نشوند هیات رییسه نمی‌تواند کاری بکند.