دنیای اقتصاد- مسوولان دولتی ایران با تایید درگیری محدود بین نیروهای مرزی کشورمان و جمهوری آذربایجان، علت وقوع این حادثه را ورود غیرقانونی و بی‌توجهی نیروهای آذری به دستور ایست مرزبانان ایران اعلام کردند. این درگیری یک روز پس از پایان سفر سه روزه علی لاریجانی، رییس مجلس به جمهوری آذربایجان برای رایزنی با مقامات این کشور صورت گرفته است. رامین‌ مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره درگیری مرزی بین ایران و آذربایجان گفت: با بررسی به عمل آمده متوجه شدیم که چند تن از مرزبانان جمهوری آذربایجان، وارد مرز کشورمان شده بودند. وی اظهار کرد: مرزبانان جمهوری آذربایجان به دستور ایست مرزبانان کشور ما بی‌توجه بودند که این حادثه منجر به زخمی شدن برخی از افراد و کشته شدن یک نفر از مرزبانان جمهوری آذربایجان شد. وی درعین حال خبر داد: کمیته‌های مرزبانی دو کشور موضوع را در دستور کار قرار داده و بررسی را آغاز کرده‌اند و دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور در این زمینه در حال مذاکره هستند. مهمانپرست با بیان اینکه جزئیات این مساله در حال بررسی است، گفت: این اتفاق به صورت تصادفی ممکن است در مرزهای دو کشور همسایه رخ دهد و موضوعی نیست که ایجاد نگرانی کند. وی با اشاره به سفر اخیر علی لاریجانی به باکو، این سفر را بسیار خوب و موفقیت‌آمیز خواند و گفت که این سفر دستاوردهای خوبی به همراه داشته است. به گفته مهمانپرست باید با درایت و هوشیاری مسوولان این‌گونه حوادث بررسی و جلوی تکرار آنها گرفته شود. علی عبداللهی، معاون امنیتی وزیر کشور نیز در همین رابطه به ایرنا گفته است: این درگیری به دنبال ورود غیرقانونی نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان به داخل خاک ایران و بی‌توجهی به هشدارهای ایست مرزبانان کشورمان به وقوع پیوست.

وی افزوده است: پس از این واقعه، در تماس‌ها و ملاقات‌هایی که بین نیروهای مرزبانی ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد، موضوع از سوی مسوولان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و هم اینک نیز این موضوع از مجاری دیپلماتیک دو کشور در حال پیگیری است. وی اظهار کرد: در جریان این حادثه ظاهرا یک نفر از نیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان کشته شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور یادآورشد: عبور مرزبانان از مرز به طور سهوی یک امر عادی است که گاهی موارد در مرزهای مختلف با کشورهای همسایه رخ می‌دهد.

وی افزود: با اینکه در این‌گونه مواقع مرزبان‌ها به طور سهوی از مرز عبور می‌کنند؛ اما به دستور ایست مرزبانی کشور مقابل توجه دارند و در نهایت موضوع با تفاهم مرزبانی دو کشور برطرف می‌شود که البته در این مورد مرزبان جمهوری آذربایجان به دستور ایست توجه نکرد.

درحالی مسوولان دولتی کشورمان ورود غیرقانونی مرزبانان آذربایجان به ایران را دلیل این درگیری اعلام کرده‌اند که پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات جمهوری آذربایجان گزارش داده بود: در درگیری مسلحانه‌ای که در پی تلاش یک باند مسلح برای ورود به آذربایجان از طریق مرز ایران رخ داد، یک نیروی گارد مرزی آذربایجان کشته شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در این گزارش به نقل از بیانیه نیروی مرزی آذربایجان افزوده بود: در درگیری میان باند مسلح و گارد مرزی منطقه یاردیملی در جنوب آذربایجان که روز یکشنبه رخ داد، دو طرف اقدام به تیراندازی کردند و یک افسر عالی‌رتبه به ضرب گلوله کشته شد.