گروه بنگاه‌ها- همایش «فرصت‌های شغلی و کارآفرینی در کانادا» ۱۷ تیر ماه با حضور مقامات وزارت کار و امور اجتماعی، مسوول منابع نیروی انسانی کانادا و کارشناسان این حوزه برگزار می‌شود. محمدحسین فروزان‌مهر، معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، یکی از دغدغه‌های نظام را ایجاد زمینه اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی دانست و گفت: با توجه به قانون برنامه پنجم قرار است با ایجاد و اعزام صد هزار نیروی کار، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنیم و نرخ بیکاری را با این روش به ۷ درصد برسانیم. وی با بیان اینکه اعزام نیرو به کانادا و استرالیا در رشته‌های علوم پزشکی، متناسب با استاندارد پذیرش آنها، شروع خوبی برای تبادل اطلاعات است، گفت: به زودی اولین همایش اشتغالزایی در خارج از کشور برگزار می‌شود که به اخذ گواهینامه‌هایی براساس استانداردهای آموزشی کمک خواهد کرد.

وی البته کاهش نرخ بیکاری را نیز نیازمند سرمایه‌گذاری کلان دانست و گفت: با صدور خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور و ایجاد زمینه اشتغال برای نیروی جوان می‌توان زمینه حضور ایرانیان را در تمامی کشورهای دنیا فراهم کرد.

به گفته داوود مهربان، دبیر همایش «فرصت‌های شغلی و کارآفرینی در کانادا» که در سالن اجتماعات وزارت کار برگزار می‌شود نیز، در حاشیه این همایش به افرادی که جویای کار هستند، بر اساس رشته تحصیلی و شهر مورد علاقه مشاوره رایگان ارائه خواهد شد و معرفی این افراد به مراکز رسمی کاریابی تحت پوشش وزارت کار نیز در دستور کار است. همچنین مجید دوست‌علی، قائم مقام وزیر کار نیز یکی از سیاست‌های اصلی نظام را توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی دانست و گفت: این سیاست باید با بهره‌گیری از نیروهای مستعد و کارآمد در سایر کشورها اجرایی شود.

وی رونق اقتصادی و ارزآوری، ارائه تجارب بین‌المللی و استفاده از تخصص ایرانیان در خارج از کشور را از آثار مفید اشتغالزایی در خارج از کشور ارزیابی کرد.

حسن کرباسچی، دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران نیز نظارت بر عملکرد هماهنگی کار و دفاتر کاریابی بین‌المللی سراسر کشور را برعهده این انجمن ارزیابی کرد و گفت: انجمن کاریابی‌های بین‌المللی ایران به عنوان یک NGO در راستای اطلاع‌رسانی صحیح به مردم از کلیه دفاتر تحت پوشش وزارت کار، فعالیت می‌کند.